چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۴
۰ نفر

مراسم تجلیل از ابراهیم حاتمی‌کیا که در بنر این برنامه «هنر مرد روزهای آتش و جان و سردار بی‌نشان ابراهیم حاتمی‌کیا» از آن نام برده شده بود، شامگاه دوشنبه در مؤسسه نخلستان اوج برگزار شد.

مراسم تقدیر از حاتمی کیا


مراسم با تلاوت قرآن فرزند شهید فیاض‌بخش آغاز شد و سلیمه، فرزند شهید عبدالله رودکی اجرای برنامه را بر عهده داشت. فرزند این دریادار شهید، متنی بسیار زیبا و پراحساس درباره خاطره‌اش از تماشای از کرخه تا راین همراه با پدر شهیدش خواند و پس از این متن زیبا، کلیپی بسیار دیدنی همراه با متنی زیبا از کارهای دفاع‌مقدسی حاتمی‌کیا پخش شد.

در این مراسم با حضور لیلا زین‌الدین فرزند شهیدزین‌الدین، فاطمه مرقاطی فرزند شهید مرقاطی، سیدناصر نامجو فرزند شهید نامجو، حسن آزما فرزند شهید آزما، رضا رودکی فرزند شهید رودکی، مهدی همت فرزند شهید همت و جلال کاوند از ابراهیم حاتمی‌کیا با اهدای یک جلد کتاب تقدیر شد. روی جلد کتاب نوشته شده بود «برای حاتمی‌کیا» و فرزند شهید رودکی هنگام تقدیم هدیه به حاتمی‌کیا گفت: هدیه‌ای که برای شما تدارک دیده شده یک کتاب است؛ کتابی که دلنوشته بچه‌های شهداست. خیلی از ما پدرانمان را ندیدیم اما با دیدن این فیلم‌ها فکر کردیم اگر پدرانمان بودند همان صحنه‌ها را به‌عنوان خاطره برای ما تعریف می‌کردند و این کتاب نوشته دل ماست.

علیرضا رضاداد، دبیر جشنواره فیلم فجر، مهدی چمران عضو شورای شهر تهران و برادر شهید چمران، پژمان لشگری‌پور مدیر پروژه سینمایی «چ» و جمعی از خانواده‌های شهدا و علاقه‌مندان سینمای حاتمی‌کیا در این مراسم حضور داشتند؛ مراسمی که به همت فرزندان شهیدان محمدجواد تندگویان، محمدابراهیم همت، محمود کاوه، عباس کریمی، عباس ورامینی، مهدی زین‌الدین و حمید باکری برپا شده بود.

حاتمی‌کیا در میانه حرف‌هایش درباره شهدا و سینمای جنگ فرصت را غنیمت دانست و خطاب به فرزند شهید کشوری گفت: خوشحالم آقای کشوری فیلمساز است. امیدوارم زنده بمانم و فیلم شما را درباره‌ پدرتان ببینم؛ یعنی نخستین ماموریتی که باید خودتان به‌خودتان بدهید همین است. چه‌کسی بهتر از شما برای گفتن این حرف! هر چه جلوتر بروید متوجه می‌شوید چه عالم پیچیده‌ای است. تلاش ما همین مقدار بود، حالا نوبت شماست.

الان وقتش نبود

در مراسم تجلیل از ابراهیم حاتمی‌کیا، فرزند شهید احمد کشوری با تقدیر از حضور این کارگردان سینمای دفاع‌مقدس در میان فرزندان شهدا، گلایه‌هایی هم از فیلم اخیر او داشت. علی کشوری با اشاره به «چ» و اینکه گویی چمرانی در این فیلم وجود ندارد، گفت: کاش فیلمسازان با دقت بیشتری سراغ مستندات جنگ بروند تا نتیجه کار درآمدن صدای فرزندان شهدا نباشد. همانطور که در سریال سیمرغ یا شوق پرواز هم این اشتباه‌ها وجود داشت. کشوری درباره انتقادهای خود در این مراسم به همشهری گفت: بسیاری از دوستان به من گفتند در مراسم درباره فیلم چ حرف نزنم اما من به‌عنوان کسی که سینما خوانده و از طرفی در جریان مستندات جنگ است جسارت کردم و البته با کسب اجازه مطالبی را گفتم که به‌نظرم می‌بایست بیان می‌شد. برای من و بسیاری از ما حاتمی‌کیا حتی اگر 10فیلم ضعیف هم بسازد باز فیلمسازی محبوب است. موضوع مهم این است که چرا فیلمسازان ما در مستندات تاریخی تامل نمی‌کنند. او درباره نمونه عینی این بی‌دقتی در فیلم چ گفت: متأسفانه در فیلم اصلا حضور ارتش به چشم نمی‌آید و تیمسار فلاحی که نقشی محوری در ماجرای پاوه داشته به‌گونه‌ای تصویر شده که اولا یک پاسدار جوان به او امر و نهی می‌کند و ثانیا از میانه فیلم دیگر محو می‌شود. درحالی‌که تیمسار فلاحی به‌عنوان فرمانده نیروی زمینی دستور می‌دهد خلبانان هوانیروز حصر پاوه را بشکنند و چنین هم می‌شود.

کد خبر 247601

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز