بخشی از برنامه عملیاتی شهرداری تهران برای سال‌های ۹۳تا ۹۷ در حوزه سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری در جلسه کمیسیون تلفیق شورای شهر تهران بررسی شد.

 در این جلسه رؤسای کمیسیون‌های مختلف حضور داشتند. یکی از مباحث چالش‌برانگیز در این جلسه سرانه فضای سبز مناطق بود که اعضای کمیسیون تلفیق نظرات مختلفی در این خصوص داشتند.

علیرضا دبیر با اشاره به اینکه پارک جنگلی سرخه حصار باید از سرانه فضای سبز شهر تهران حذف شود، گفت: سرانه فضای سبز منطقه 13بدون احتساب سرخه حصار پایین بوده و به نوعی جزو مناطق کم برخوردار شهر تهران از نظر فضای سبز محسوب می‌شود. محمد سالاری هم نظر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه را تأیید کرد و گفت: سرخه حصار جزو فضای سبز داخل شهر نیست و نباید جزو سرانه فضای سبز منطقه 13محسوب شود. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به آمارهایی که در برنامه ذکرشده اظهار داشت: باید قبول کنیم در گذشته در شهرداری تهران اطلاعات آماری درستی وجود نداشت و در چند سال گذشته بانک اطلاعاتی در شهرداری تهران به‌وجود آمده اما هنوز کامل نشده است. بر این اساس ما در برنامه پنجم شهرداری را در یکی از مواد مکلف کردیم که اطلاعات جامع آماری خود را ارائه کند و این یکی از کارهایی است که انجام آن بسیار مهم است. دبیر در ادامه پیشنهاد داد نسبت ساختمان‌های تحت پوشش طرح‌های کاهش مصرف انرژی به کل ساختمان‌های شهرداری، از 19درصد کنونی به 80درصد تا پایان برنامه افزایش یابد. درحالی‌که در برنامه عدد 60درصد تعیین شده بود. حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری اما اعلام کرد: ما یک جلسه کارشناسی برگزار می‌کنیم و اگر رسیدن به عدد 80درصد امکان‌پذیر بود این درصد را افزایش خواهیم داد.

ارائه ساختار مناسب محیط‌زیست به شورا

ماده 38یکی از دیگر مواد مورد بحث در کمیسیون تلفیق بود. در این ماده کمیسیون پیشنهاد داده بود که در راستای ماده 60قانون چهارم توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و سایر قوانین موضوعه شهرداری مکلف شود ظرف سال اول برنامه نسبت به ارائه ساختار سازمانی مناسب محیط‌زیست و توسعه پایدار شهر اقدام و جهت تصویب به شورا ارائه کند. علیرضا دبیر، یکی از مخالفان تصویب این ماده در کمیسیون تلفیق بود. وی در این‌باره تأکید کرد: ما نباید موازی کاری کنیم. اگر در این ماده کلمه ساختار عنوان شود، شهرداری با تفسیر این کلمه یک واحد سازمانی جدید ایجاد می‌کند.

مسجدجامعی نیز با اشاره به اهمیت سلامت و محیط‌زیست در شورای چهارم و تشکیل یک کمیسیون جدید در شورا با این عنوان گفت: براساس تأکیدات مقام معظم رهبری و اهمیتی که موضوع آلودگی هوا برای شهرداری، شورای شهر و مقام معظم رهبری دارد ما باید این موضوع را بررسی کنیم و ببینیم آیا دستگاه متناظر کمیسیون سلامت را در شهرداری داریم یا خیر؟ رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری در ادامه پیشنهاد داد: سازمان سلامت و محیط‌زیست شهرداری از ادغام واحدهای پراکنده بدون جذب نیروی جدید ایجاد شود. علیرضا دبیر در مخالفت با این پیشنهاد عنوان کرد: ما باید کاری کنیم که در شهرداری سازمان جدید درست نشود. رئیس کمیسیون تلفیق بعد از شنیدن نظرات روسای کمیسیون‌ها صلاح دید این ماده به کمیسیون برگردد تا دوباره روی آن بحث کارشناسی انجام شود.

 

کد خبر 246979

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز