گروه شهری: اعضای کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر تهران صبح روز پنجشنبه از پروژه در حال ساخت تونل حکیم بازدید کردند و بعدازظهر همان روز نیز به مرکز کنترل تونل توحید رفتند.

تونل حکیم

این اعضا ضمن اطلاع از میزان پیشرفت فیزیکی پروژه تونل حکیم، دلایل احداث این تونل را نیز ارائه کردند. همچنین با بررسی میزان آلاینده‌های ثبت‌شده در مرکز کنترل تونل توحید در جریان کارکرد دستگاه‌های تصفیه هوا و اگزیست‌فن‌های این تونل قرار گرفتند و میزان آلایندگی تونل را با نمونه‌های استاندارد جهانی مقایسه کردند.

احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در بازدید از پروژه تونل حکیم ابتدا به ظرفیت محدود اتوبان تهران کرج و اینکه 2بزرگراه رسالت و همت چه نقش بزرگی در کارکرد این اتوبان می‌توانند ایفا کنند، اشاره کرد. وی در ادامه به این بحث رسید که قبلا بزرگراه رسالت طوری طراحی شده بود که در آن، امتداد این بزرگراه توسط پلی از وسط دریاچه چیتگر عبور می‌کرد اما با توجه به هزینه زیاد طرح و مشورت با مشاوران متعدد نهایت طرح به این شکل شد که مسیر اتوبان حکیم به سمت جنوب به اتوبان تهران کرج نزدیک‌شده و از تاج دریاچه در این پروژه استفاده شود. دنیامالی درباره اینکه چرا احداث تونل در این طرح قرار گرفت نیز توضیح داد: «به لحاظ بحث‌های فضای سبز و زیست‌محیطی و شیب و فراز موجود در پارک قرار شد به جای احداث پل از روی دریاچه از زیر تپه‌های چیتگر به‌صورت تونلی این کار را انجام دهیم و در نهایت هم به سمت اتصال‌های کاروانسرا سنگی که قبلا روی آن کار شده اتوبان رسالت امتداد مسیر داده شود.»

این عضو شورای شهر تهران سرعت انجام این پروژه را خوب توصیف کرد و در مورد مشخصات فنی آن نیز توضیحاتی داد: «2تونل به‌صورت دوقلو با فاصله حدود 15متر که هرکدام حدود یک‌کیلومتر هستند در این منطقه ساخته می‌شود. طبق برنامه زمانبندی، حفاری و تحکیم آن چیزی حدود 10درصد جلوتر از پیش‌بینی برنامه است و حفاری تا 2ماه آینده به اتمام می‌رسد. از حدود 2 تا 3هفته دیگر هم موضوع لاینینگ و عملیات بتنی آغاز می‌شود و براساس زمانبندی اعلام‌شده تونل 22بهمن سال 1393به بهره‌برداری می‌رسد.»

پیشرفت 38درصدی پروژه

ابوالفضل قناعتی، عضو دیگر کمیسیون عمران نیز در این بازدید با اشاره به توسعه مسیرهای حمل‌ونقل شهری تهران گفت: «یکی از اتوبان‌هایی که شرق و غرب تهران را به یکدیگر متصل می‌کند اتوبان حکیم است. این اتوبان در تقاطع آزادگان مسدود شده بود و بار ترافیکی آن به مسیرهای مختلف پخش می‌شد. لذا برای امتداد آن برنامه‌ریزی شد تا از مسیر پارک چیتگر استفاده شود.» قناعتی نیز آمار خود درخصوص روند اجرایی تونل را اینگونه بیان کرد: «تونل از 38درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است. در حال حاضر نزدیک به 220متر از دوطرف تونل عملیات حفاری باقی‌مانده است تا به هم متصل شوند و هم‌اکنون در 4جبهه عملیات عمرانی آن دنبال می‌شود. اعتبار پیش‌بینی‌شده برای این تونل 250میلیارد تومان است که احتمالا ممکن است با پیشرفت کار تغییرات جزئی داشته باشد.» اسماعیل دوستی، عضو دیگر کمیسیون عمران نیز ضمن تقدیر از قرارگاه خاتم‌الانبیا و مؤسسه‌های شهید رجایی و حراء برای ساخت پروژه، از درخواست این کمیسیون از قرارگاه خاتم برای رعایت انضباط مالی خبر داد.

تونل توحید؛ سازه‌ای ایمن

بعدازظهر پنجشنبه اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا از مرکز کنترل تونل توحید هم بازدید کردند. دنیامالی نتایج خود را در این بازدید اینطور تشریح کرد: «براساس استاندارد انجمن جهانی راه (پیارک) برای حد مجاز آلودگی تونل‌ها میزان آلودگی هوا 150پی‌‌‌پی‌‌ام است که این میزان در اتحادیه اروپا 100پی‌پی‌ام تعریف شده؛ حال آنکه آلایندگی تونل توحید در ساعات اوج تردد 80پی‌پی‌ام ثبت می‌شود. این امر نشان می‌دهد حد مجاز آلودگی تونل توحید از حد مجاز استاندارد جهانی هم پایین‌تر است.» وی میزان 21پی پی‌ام آلودگی هوای ورودی‌های تونل را از دیگر نکات جالب دانست زیرا در استاندارد جهانی این میزان باید در حد 5‌پی‌‌پی‌ام باشد. بنابراین می‌توان گفت مجموعه سیستم‌های تونل توحید توانسته ایمنی و سلامت شهروندان را تضمین کند. دنیامالی همچنین به نکته جالب دیگر اشاره کرد و آن زمان کم امدادرسانی خودروهای امدادی در داخل تونل بود. اقبال شاکری، دیگر عضو این کمیسیون نیز از عملکرد سیستم‌های نظارتی این مجموعه ابراز رضایت کرد و گفت: استانداردهای بین‌المللی در تونل توحید رعایت می‌شود و سیستم‌های ایمنی و زه‌کشی در حد استاندارد‌های روز دنیا عمل می‌کند.

ابوالفضل قناعتی، سخنگوی کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر پس از این بازدید از تحقیق و تفحص کمیسیون در مورد شایعه هزینه‌شدن بخشی از بودجه‌92متروی تهران در دیگر بخش‌های عمرانی خبر داد. اقبال شاکری اما به صراحت گفت که این موضوع شایعه‌ای بیش نیست و بررسی‌های ما ثابت‌کرده بودجه به‌درستی هزینه‌شده و تراز مالی شهرداری در این قضیه کاملا شفاف است. اسماعیل دوستی هم از ارائه نتایج این تحقیق به شورا ظرف یک‌هفته آینده خبر داد.

کد خبر 247852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز