همشهری آنلاین: فتح الله گولن، اسلام‌گرای مخالف دولت ترکیه ضمن ابراز نارضایتی از سیاست‌های حزب حاکم عدالت و توسعه، تاکید کرد که ملت ترکیه نگران پس رفت دموکراسی در کشورشان هستند.

فتح‌الله گولن: حزب عدالت و توسعه از مسیر صحیح خارج شده است

به گزارش ایسنا، فتح الله گولن، اسلام‌گرای سرشناس مخالف دولت ترکیه، که در آمریکا به سر می‌برد در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال از رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه انتقاد کرد و عنوان داشت: مردم ترکیه نگرانند که پیشرفت‌ دموکراتیک کشورشان در دو سال اخیر، مسیری برعکس را پیموده باشد.

وی همچنین گفت که حزب عدالت و توسعه ترکیه مسیر و آرمان‌های خود را تغییر داده است.

گولن که رهبر جنبش هیزمت (خدمت) ترکیه است عنوان داشت: حامیان جنبش هیزمت نیز همچون سایر شهروندان ترکیه براساس ارزش‌هایشان و نیز ارزش‌های نامزدهای انتخاباتی در انتخاب شرکت می‌کنند.

هرچند که گولن در این زمینه به حزب خاصی اشاره نکرد اما احتمال اینکه حامیانش از حزب اپوزیسیون مردم جمهوری خواه حمایت کنند را رد نکرد.

وی گفت: اینکه موضع و اقدامات بازیگران سیاسی ترکیه با سابقه و عملکرد آن‌ها مطابقت دارد یا خیر باید توسط مردم ترکیه مشخص شود.

حزب عدالت و ترکیه بارها جنش گولن را به دسیسه چینی و ترتیب دادن تحقیقات فساد با هدف سرنگونی دولت متهم کرده‌ است. البته این تنها واکنش آن‌ها نبوده و در عمل نیز به سرکوب گسترده پلیس و دستگاه قضایی ترکیه پرداختند.

گولن در این خصوص گفت: سرکوب براساس ایدئولوژی عملی است که به تاریخ پیوسته و حزب حاکم به عدم تکرار آن متعهد شده بود.

گولن پیش از این نیز در نامه‌ای به عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه، در این خصوص ابراز نارضایتی کرده بود.

وی به این نکته اشاره کرد که همین نیروهای پلیس و دستگاه‌ قضایی که از کار برکنار شده‌اند در زمان تحقیقات در خصوص پرونده‌های کودتا، از سوی دولت ستوده شدند و اکنون اخراج و سرکوب آن‌ها مضحک است.

کد خبر 246659
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز