چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک هفته پس از بازداشت بیش از ۵۰ نفر ازجمله پسران ۳وزیر دولت ترکیه فشارها بر رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشورآنقدر افزایش یافته که او سرانجام مجبور شد پس از ۷ روز مقاومت، استعفای وزرای مهم کابینه خود را با تلخی قبول کند.

همچنین عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه از تغییرات گسترده در کابینه و جابه‌جایی 10وزیر خبر داد.ظفر چاغلایان، وزیر اقتصاد و معمر گولر، وزیر کشور که پسرهای آنها یک هفته پیش در عملیات نیروهای پلیس دستگیر شده بودند اکنون به‌صورت رسمی از کابینه این کشور خارج شده‌اند تا شاید کمی از فشارها بر دولت کاسته شود. روزنامه حریت همچنین از اعلام استعفای «اردوغان بایراکتار» وزیر محیط‌زیست خبر داد. این وزیر دولت در گفت‌وگو با شبکه ان‌تی‌وی با اعلام کناره‌گیری خود از اردوغان هم خواست در مقابل فشارها استعفا کند.

وزیر اقتصاد که سه‌شنبه شب با اردوغان از سفر به پاکستان بازگشته بود کناره‌گیری خود را با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد. به گزارش روزنامه حریت، ظفر چاغلایان در بیانیه خود با اعلام اینکه بازداشت‌ها و پرونده فساد مالی و دولتی یک توطئه علیه حزب حاکم عدالت و توسعه، دولت و کشور است تأکید کرده که برای خنثی کردن این «بازی کثیف» و روشن‌شدن حقیقت از مقام خود استعفا داده است. این در حالی است که سه‌شنبه شب جمعی از طرفداران حزب عدالت و توسعه هنگام بازگشت اردوغان از پاکستان در فرودگاه آنکارا برای استقبال از او جمع شدند.

در این تجمع که خیلی‌ها را به یاد استقبال از اردوغان در زمان اعتراض‌های تابستان امسال انداخت نخست‌وزیر ترکیه بار دیگر با تأکید بر اینکه پرونده فساد مالی یک اقدام سیاسی برای ضربه به دولت است، اعلام کرد که درصورت اثبات تخلف، متهمان باید پاسخگو باشند.عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه هم روز گذشته سرانجام پس از یک هفته، سکوت خود را شکست و اعلام کرد که ترکیه کشوری نیست که فساد در آن بتواند مخفی بماند. او با اعلام انجام اصلاحات گسترده در ترکیه طی یک دهه گذشته گفت: در کشوری که این اقدام‌ها صورت گرفته اگر فسادی وجود داشته باشد نمی‌تواند مخفی شود.

گروهی حامیان نفوذی فتح‌الله گولن، واعظ و رهبر مذهبی مستقر در آمریکا را عامل اقدام علیه دولت اردوغان می‌دانند و می‌گویند که اختلاف او با اردوغان باعث به راه افتادن این موج شده‌است. این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر با هشدار به ترکیه خواستار رد گزارش‌ها علیه فرانسیس ریکاردونه، سفیر این کشور در آنکارا شده است. روزنامه‌های نزدیک به دولت ترکیه در گزارش‌هایی اعلام کرده‌اند که ریکاردونه به سفرای اروپایی گفته است که واشنگتن به دولت ترکیه برای قطع روابط مالی بانک دولتی خلق با ایران به‌دلیل تحریم‌ها هشدار داده بود.

رئیس بانک خلق به همراه شهردار منطقه فاتح استانبول از بازداشت‌شدگان پرونده فساد دولتی هستند. استعفای 3وزیر اصلی دولت ترکیه و موجی که با اتهام فساد مالی علیه دولت به راه افتاده‌است، ترکی بر دولت اردوغان است که می‌تواند ضربه‌ای جدی به او وارد کند. با توجه به نزدیک شدن به فصل انتخابات در ماه‌های آینده، این ضربه می‌تواند دولت اردوغان را بعد از یک دهه حضور در قدرت، به‌شدت تضعیف کند.

کد خبر 243741
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز