دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: آنچه هفته گذشته با دستگیری برق‌آسای ده‌ها نفر از مقامات سیاسی و اقتصادی نزدیک به دولت ترکیه به‌دلیل دست‌داشتن در پرونده فساد مالی آغاز شد، اکنون با اعتراض مردم در خیابان و واکنش دولت‌های خارجی، این کشور و دولت رجب طیب اردوغان را با تلاطمی بی‌سابقه روبه‌رو کرده‌است.

درحالی‌که برای نخستین‌بار از زمان بازداشت پسرهای 3وزیر کابینه و چند چهره و مقام مهم نزدیک به دولت اردوغان، خیابان‌های استانبول شب و روز گذشته شاهد تظاهرات گسترده و درگیری با نیروهای امنیتی بود مقام‌های آمریکا در واکنش به حرف‌های نخست‌وزیر ترکیه به دولت این کشور هشدار داده‌اند که ادامه این روند می‌تواند به روابط دوطرف لطمه بزند.

در بخش آسیایی استانبول روز یکشنبه هزاران نفر از معترضان اقدام به برگزاری تظاهرات در اعتراض به فساد مالی و اداری دولت این کشور کردند که با واکنش خشن نیروهای پلیس مواجه شد. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضانی که خواستار استعفای دولت بودند از ماشین‌های آبپاش و شلیک گاز اشک‌آور استفاده کردند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده که معترضان با شعار «همه جا در دست حزب عدالت و توسعه، فساد در همه جا» حمایت خود را از تحقیقات دستگاه قضایی و بازداشت‌ها در این کشور اعلام کردند.

از مجموعه بیش از ۵۰ نفری که در پرونده فساد مالی و دریافت رشوه بازداشت شده‌اند تاکنون ۲۴نفر از جمله پسران 2وزیر در دادگاه حاضر و به‌صورت رسمی تفهیم اتهام شده‌اند. این در حالی است که رجب طیب اردوغان در منطقه نزدیک به دریای سیاه به میان طرفداران خود رفت و بار دیگر با لحنی تند هشدار داد دست کسانی را که بخواهند از این پرونده علیه دولت او استفاده کنند خواهد شکست.

او در میان شعارهای طرفداران حزب عدالت و توسعه گفت: هر کسی که قصد ضربه‌زدن به این کشور یا دام گذاشتن برای دولت را داشته باشد ما دست‌های او را خواهیم شکست. کمال قیلیچدار اوغلو، رهبر حزب مخالف جمهوریخواه خلق هم در واکنش به این وقایع با اعلام اینکه نخست‌وزیر از اداره کشور ناتوان شده است اعلام کرد: امکان ندارد اردوغان پس از این بتواند در حکومت باقی بماند و او شاهد آخرین روزهای حکومتش خواهد بود.

این در حالی است که روزنامه تودی‌زمان گزارش داده دولت آمریکا در واکنش به اتهام اخیر رجب طیب‌اردوغان در پیامی به این کشور هشدار داده است. در این پیام از دولت ترکیه خواسته شده از رابطه با واشنگتن استفاده ابزاری نکند و روند اتهام‌زدن به آمریکا تمام شود. در این نامه آمده است: آمریکا نگران استفاده مقامات ترکیه از روابط 2کشور برای پیشبرد سیاست‌های داخلی خود است و این نگرانی وجود دارد که برخی اظهارات غیرمنطقی روابط 2کشور را تیره کند.

اردوغان به تازگی به‌صورت غیرمستقیم، فرانسیس ریکاردونه، سفیر آمریکا در ترکیه را به همراه برخی سفرای خارجی دیگر به‌خاطر «اقدام‌های تحریک‌آمیز» تهدید به اخراج کرد. گفته می‌شود ریکاردونه به سفرای اروپایی گفته است که این کشور پیش از این به دولت ترکیه برای قطع روابط مالی بانک دولتی خلق با ایران به‌دلیل تحریم‌ها هشدار داده است.

رئیس بانک خلق یکی از کسانی است که بازداشت او به اتهام فساد مالی جنجال زیادی به‌پا کرده است. ۴ وزیر ترکیه هم که بستگانشان در این پرونده متهم شده‌اند پیشنهاد استعفای خود را به اردوغان داده‌اند. معمر گولر، وزیر کشور ترکیه در نخستین واکنش رسمی خود ضمن رد اتهام فساد مالی اعلام کرده که آماده تصمیم‌گیری نخست‌وزیر درباره استعفایش است.

وی تأکید کرد که احتمالاً مدارک جدیدی علیه او ازسوی رسانه‌ها منتشر خواهد شد که جعلی و ساختگی هستند. این در حالی است که واکنش‌های دولت ترکیه به این پرونده همچنان ادامه دارد و با ادامه روند برکناری مقام‌های پلیس تعداد افسران ارشد اخراج شده به ۱۱۳ نفر رسیده است. دولت ترکیه همچنین در اقدام دیگری ورود خبرنگاران به مقرهای پلیس در سراسر ترکیه را ممنوع کرده است. بسیاری پرونده فساد مالی را بزرگ‌ترین چالش دوران قدرت اردوغان می‌دانند که با گسترده شدن شعله‌های آن احتمالاً تا انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در 2سال آینده حزب عدالت و توسعه را رها نخواهد کرد.

کد خبر 243494
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز