همشهری آنلاین: منابع خبری ترکیه روز سه شنبه از بازداشت شمار زیادی از فعالان اقتصادی و تجاری این کشور از جمله فرزندان سه وزیر کابینه رجب طیب اردوغان نخست وزیر به اتهام سوءاستفاده مالی خبر دادند.

فرزندان سه وزیر دولت ترکیه بازداشت شدند

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری حریت اعلام کرد: فرزندان معمر گولر وزیر کشور، ظفر چاغلیان وزیر اقتصاد و اردوغان بایراکتار وزیر شهرسازی ترکیه در میان بازداشتی های روز سه شنبه هستند.

منابع خبری ترکیه صبح روز سه شنبه از بازداشت شمار زیادی از فعالان اقتصادی و تجاری معروف این کشور خبر داده بودند.

وزیر اقتصاد ترکیه ساعتی پیش و پس از اطلاع از خبر دستگیری پسرش در استانبول برنامه خود را در آنکارا لغو کرد.

پایگاه خبری خبر 7 نیز نوشت: این افراد به دستور دادستان استانبول به اتهام سوء استفاده و پرداخت رشوه در مناقصه های بزرگ دولتی بازداشت شده اند.

بر اساس آخرین گزارش ها، احتمال می رود با ادامه تحقیقات پلیس مبارزه با مفاسد مالی و شبکه های سازمان یافته ترکیه ، این عملیات به شهرهای دیگر این کشور نیز گسترش و شمار افراد بازداشتی افزایش یابد.

علی آقا اوغلو صاحب بزرگترین شرکت ساختمانی ترکیه نیز که با دولت این کشور روابط نزدیکی دارد؛ در بین بازداشت شدگان است .

برخی از منابع خبری مدعی شدند که این عملیات از سوی افرادی در داخل دولت صورت گرفته است که هوادار طریقت نور و جماعت فتح الله گولن هستند.

جماعت فتح الله گولن که از 10 سال پیش از دولت اردوغان حمایت می کرد، اخیرا با دولت آنکارا دچار اختلاف شده اند.

هاکان شوکور فوتبالیست سابق و نماینده مجلس همچنین پرفسور ادریس بال نماینده مجلس از حزب اردوغان که طرفدار فتح الله گولن هستند، از حزب حاکم عدالت و توسعه استعفا داده اند.

احزاب مخالف دولت ترکیه را به رانت خواری متهم کردند

احزاب مخالف ترکیه در مجلس ملی این کشور، ضمن خرسندی از عملیات روز سه شنبه پلیس استانبول علیه رشوه خواری و سوء استفاده های مالی و دستگیری برخی فعالان اقتصادی و تجاری از جمله سه فرزند وزرای کابینه ترکیه، دولت را به ˈرانت خواریˈ متهم کردند.

به گزارش ایرنا، گورسل تکین معاون حزب جمهوری خواه خلق بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه در گفت وگو با پایگاه خبری حریت گفت: برای مشاهده ابعاد سوء استفاده های مالی دولت نگاهی به ثروت های کلان فرزندان وزیران کافی است و نیازی نیست که دادستان و یا قاضی مداخله کنند.

وی افزود: اگر عملیات دستگیری مفسدان اقتصادی گسترش یابد، باید منتظر دستگیری برخی از متنفذان حزب حاکم نیز بود.

نماینده مجلس ملی ترکیه اضافه کرد: دامنه این عملیات باید تا پایان پی گرفته شود، حتی اگر شهرداران منتسب به حزب جمهوریخواه خلق در استانبول نیز در این ماجرا دست داشته باشند.

اکتای وورال رییس گروه پارلمانی حزب حرکت ملی ترکیه دیگر حزب مخالف در مجلس ملی این کشور نیز گفت: این عملیات نشانگر آن است که اقتدار حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ تبدیل به ˈلابی رانت خواریˈ در ترکیه شده است.

وی افزود: دولت گزارش های دیوان عالی حسابرسی را از مجلس و افکار عمومی پنهان می کند و در سالجاری برای اولین بار در طول تاریخ جمهوری ترکیه بدون گزارش نهایی سازمان حسابرسی کل کشور بودجه کشور تدوین شده است.

وورال اضافه کرد: حتی وزیران اسبق حزب عدالت و توسعه نیز لابی رانت خواری در شهرهای بزرگ برای خود ایجاد کرده اند و عملیات آغاز شده باید به نتیجه نهایی برسد، چرا که این عملیات آغازی برای نشان دادن روابط پنهانی رانت خواری در ترکیه است .

سلیمان اسلان مدیر کل هالک بانک، رضا ضراب از تجار سرشناس ایرانی ساکن ترکیه، فرزندان ˈظفر چاغلایانˈ وزیر اقتصاد، ˈمعمر گولرˈ وزیر کشور و ˈ اردوغان بایراکتارˈ وزیر محیط زیست ترکیه در بین دستگیر شدگان امروز استانبول هستند.

ظفر چاغلان وزیر اقتصاد ترکیه که دو مدیر دفتر وی نیز در بین دستگیرشدگان هستند، برنامه های روز جاری خود را لغو کرد.

ˈمعمرگولرˈ وزیر کشور ترکیه نیز سفر خود به بلغارستان برای دیدار با همتایان یونانی و بلغاری خود را که قرار بود امروز انجام شود، به زمان دیگری موکول کرد.

بر اساس این گزارش ، هنوز منابع رسمی ترکیه در مورد این دستگیری ها اظهار نظر نکرده اند.

در بین دستگیرشدگان شهردار منطقه فاتحˈ استانبول نیز مشاهده می شود.

گفته می شود در ادامه تحقیقات پلیس مبارزه با مفاسد مالی و شبکه های سازمان یافته ترکیه ، این عملیات به شهرهای دیگر نیز گسترش و شمار افراد بازداشت شده، افزایش خواهد یافت .

علی آقا اوغلوˈ صاحب بزرگترین شرکت ساختمانی ترکیه که با دولت آنکارا روابط نزدیکی دارد نیز در بین بازداشت شدگان است .

برخی از منابع خبری مدعی شدند که این عملیات از سوی افرادی در داخل دولت که هوادار طریقت نور و جماعت فتح الله گولن هستند، صورت گرفته است.

جماعت فتح الله گولن که از 10 سال پیش از دولت اردوغان حمایت می کرد، اخیرا با دولت ترکیه اختلاف پیدا کرده است .

کد خبر 242876
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز