همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به وجود موارد اختلاف های سیاسی میان روسیه و ترکیه اذعان کرد.

اردوغان و پوتین

به گزارش ایرنا به نقل از ایتارتاس، ولادیمیر پوتین روز جمعه در کنفرانس خبری پایان نشست چهارم شورای عالی همکاری روسیه و ترکیه در سن پترزبورگ با بیان این که روسیه و ترکیه در مسایل سیاسی اختلاف هایی دارند، اظهار داشت: اما این اختلاف ها مانع مشارکت دو کشور در حل مناقشه های بین المللی نمی شود.

وی افزود: البته در مورد مسایل بین المللی از جمله مسایل خاورمیانه و بحران سوریه گفتگو کردیم.

رییس جمهوری روسیه با بیان این که دو کشور در باره مسایلی اختلاف مواضع دارند افزود: اما این مساله مانع تلاش مشترک دو کشور برای جستجوی رویکردهای مناسب برای حل بحران های بین المللی نمی شود.

وی گفت: روسیه و ترکیه مصمم به توسعه همکاری های صنعتی در عرصه های مختلف هستند.

پوتین به عنوان مثال به سرمایه گذاری شرکت ذوب آهن ماگنیتوگورسک در نوسازی کارخانه نورد فولاد اسکندرون ترکیه و مونتاژ خودروهای شرکت خودروسازی روسی گاز در این کشور اشاره کرد.

رییس جمهوری روسیه همچنین به گفتگوهای خود با نخست وزیر ترکیه در مورد همکاریهای دو کشور اشاره کرد که طیف وسیعی از حوزه های همکاری را در برمی گرفت.

وی از جمله به مشارکت روسیه در احداث نیروگاه هسته ای آق قویو ترکیه اشاره کرد که این طرح با سرمایه گذاری 22 میلیارد دلاری روسیه اجرا می شود.

اردوغان هم در کنفرانس خبری گفت که سران ترکیه و روسیه عزم برای افزایش حجم مبادلات بازرگانی دو کشور تا سقف 100 میلیارد دلار تا پایان 2020 دارند.

اردوغان و پوتین: برای حل عادلانه بحران سوریه تلاش می‌کنیم

خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی اعلام کرد، نخست‌وزیر ترکیه در سفر روز جمعه خود به روسیه در کنفرانس مشترک با پوتین اعلام کرد: آنکارا و مسکو برای حل عادلانه و مسالمت آمیز بحران سوریه تلاش می‌کنند.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سن پترزبورگ اعلام کرد: چنانکه می‌دانید تبادلات تجاری زیادی میان روسیه و ترکیه وجود دارد و ما تلاش می‌کنیم حجم این تبادلات را افزایش دهیم. باید بگویم هیچ مانع در این راه وجود ندارد و ما می‌توانیم حجم بیشتری از مبادلات بازرگانی را داشته باشیم. چنانکه حجم سرمایه‌گذاری‌های ترکیه در روسیه به 50 میلیون دلار می‌رسد و ما به این مساله افتخار می‌کنیم.

وی افزود: روسیه شریک اقتصادی مهم ترکیه است و باید بگویم که روسیه شریک اول روسیه در عرصه نیرو به شمار می‌رود، ما تلاش می‌کنیم که همکاری‌های خود با روسیه را در زمینه‌های دیگر از جمله انرژی و امنیتی افزایش دهیم.

اردوغان درباره موضوع دیدارش با پوتین نیز گفت: ما در این دیدار علاوه بر همکاری‌های تجاری و اقتصادی درباره اوضاع منطقه خاورمیانه به ویژه سوریه، لیبی، عراق ومصر صحبت کردیم. ما درباره را‌ه‌های ایجاد تحولات دموکراتیک در منطقه نیز بحث و تبادل نظر کردیم.

نخست وزیر ترکیه در ادامه با اشاره به خشونت‌های سوریه گفت: 150 هزار تن از آغاز بحران سوریه تاکنون در این کشور جان خود را از دست داده‌اند و ده‌ها تن نیز قربانی استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه شدند. ما به عنوان یک سیاستمدار تلاش می‌کنیم که صلح در منطقه را گسترش داده و برای حل عادلانه بحران سوریه همکاری‌هایمان را ادامه می‌دهیم.

پوتین نیز به نوبه خود تاکید کرد: ما با ترکیه درباره سوریه اختلافاتی داریم اما به رایزنی‌ها و تلاش‌های خود برای حل عادلانه بحران سوریه ادامه می‌دهیم.

پوتین همچنین درباره اوضاع انسانی سوریه نیز گفت: من اخیرا تماسی را با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه داشتم. اسد به اوضاع انسانی سوریه اهتمامی ویژه دارد.

رئیس جمهوری روسیه درباره خشونت‌های سوریه نیز گفت: مسئول اوضاع کنونی سوریه گروه‌های تندروی تکفیری هستند.

در سوریه گروه‌های تندرودر حال جنگ علیه نظام هستند و در این راه از هیچ خشونتی فروگذار نمی‌کنند، چنانچه می‌بینید صدها غیرنظامی قربانی خشونت‌ها شده‌اند. من و اردوغان دردیدارمان در خصوص این مساله مفصلا صحبت کردیم و هدف ما یک چیز است و آن تلاش برای حل عادلانه بحران سوریه است.

وی افزود: هیچ مانعی برای رسیدن به این هدف نمی بینم.

نخست وزیر ترکیه در پاسخ یه سوالی گفت که آنکارا و مسکو در مسایل منطقه ای همچون مساله عراق و قره باغ و بحران سوریه دارای تعهداتی هستند و به آن عمل می کنند.

کد خبر 239661
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز