همشهری آنلاین: همزمان با برنامه‌ریزی وزارت نفت برای بازگشت غول‌های نفتی به ایران، تولید زودهنگام گاز و راه‌اندازی فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تا پایان سالجاری منتفی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت در نخستین روزهای بازگشت به وزارت نفت با بیان اینکه 60 درصد تمرکز مدیرتی خود را برای توسعه پارس جنوبی اختصاص خواهد داد، گفته بود: از این رو تکمیل پنج فاز قدیمی 12، 15 تا 18 این میدان مشترک گازی با قطر در اولویت قرار دارد.

از این رو با خروج طرح توسعه فازهای جدید و به اصطلاح 35 ماهه پارس جنوبی از لیست طرح‌های اولویت دار صنعت نفت، تمامی تمرکز وزارت نفت بر روی تکمیل و بهره‌برداری پنج فاز قدیمی 12، 15 تا 18 پارس جنوبی متمرکز شد.

در این بین همزمان با آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و توافق ژنو، وزارت نفت برای توسعه پارس جنوبی تمامی سیاست‌های خود را بر روی بازگشت شرکت‌های بزرگ بین‌المللی متمرکز کرده است به طوری‌که زنگنه در طول چند ماه گذشته بارها از آمادگی وزارت نفت برای بازگشت غول‌های نفتی به ایران خبر داده است.

همزمان با برنامه ریزی‌های گسترده وزارت نفت برای بازگشت غول‌های نفتی به ایران، آخرین گزارش رسمی شرکت ملی نفت ایران حاکی از آن است که بهره برداری و یا آغاز تولید زودهنگام گاز از مخزن در طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی دست کم تا پایان سالجاری منتفی است.

در طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی حفاری 22 حلقه چاه در نظر گرفته شده که طبق برآورد شرکت ملی نفت ایران در گزارش مذکور پیش بینی می شود که حفاری این 22 حلقه چاه تا پایان سالجاری در منطقه خلیج فارس تکمیل شود.

با این وجود چنانچه وعده شرکت ملی نفت ایران هم مبنی بر تکمیل چاه های دریایی تا پایان سال جاری محقق شود ساخت سکوهای دریایی این دو فاز مشترک گازی هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

هم اکنون ساخت سکوی فاز ١٦ میدان گازی پارس جنوبی حدود 95 درصد پیشرفت اجرایی دارد و هنوز آماده بارگیری و نصب در آب‌های خلیج فارس نیست.

همچنین بنا بر آخرین اطلاعات موجود از وزارت نفت، ساخت سکوی فاز ١٥ پارس جنوبی هم با پیشرفت حدود ٩٤ درصد به لحاظ پیشرفت کار نسبت به فاز ١٦ یک ماه فاصله کاری دارد.

با تاخیر در حفاری چاه‌ها و ساخت سکوهای دریایی فاز 15 و 16 پارس جنوبی، پیش بینی می‌شود با توجه به روند پیشرفت موجود اجرایی امکان آغاز تولید گاز حتی تا زمستان سال 93 هم فراهم نشود.

این در حالی است که آذر ماه سالجاری به دلیل کمبود شدید گاز، اولین واحد شیرین سازی گاز فاز 15 و 16 پارس جنوبی که در دولت دهم راه اندازی شده بود بار دیگر در مدار بهره بردایر قرار گرفت.

هم اکنون گاز این واحد شیرین سازی به صورت موقت و قرضی از گازهای ترش فاز 6 تا 8 پارس جنوبی که قرار بود برای تزریق به مخازن نفتی اختصاص یابد، تامین می‌شود.

به گزارش مهر، هدف‌ از طرح توسعه فاز 15و 16 پارس جنوبی تولید روزانه 50میلیون متر مکعب گاز طبیعی، 80 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن گاز مایع (ال.پی.جی) و یک میلیون تن اتان است.

کد خبر 246451
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز