گروه ادب و هنر: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم داکا عصر روز شنبه در حالی در مرکز همایش‌های موزه ملی پایتخت بنگلادش به پایان رسید که برنده جایزه بهترین فیلم معرفی نشد و سهم نمایندگان سینمای ایران در مراسم اختتامیه این دوره ۲جایزه در بخش اصلی و یک جایزه در بخش سینمای کودک بود.

 نمایندگان سینمای ایران در کنار داوران و برندگان جشنواره داکا

به گزارش همشهری از نیوایج بنگلادش، 5عضو هیأت داوران بخش مسابقه آسیا اقیانوسیه به ریاست مفید الحق، سینماگر بنگلادشی و عضویت رسول صدرعاملی، فیلمساز سرشناس ایرانی هیچ‌کدام از 23فیلم حاضر در این بخش را شایسته دریافت جایزه بهترین فیلم ندانستند. گرچه مثل دوره گذشته در 5رشته دیگر این بخش 5برنده معرفی کردند تا رضایت خود را از کیفیت فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه اصلی نشان داده باشند.

پرویز شهبازی، نخستین نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی بود که روی صحنه رفت و جایزه بهترین کارگردان را با فیلم سینمایی «دربند» از دستان حسن الحق، وزیر اطلاع‌رسانی بنگلادش و بلندپایه‌ترین میهمان حاضر در مراسم اختتامیه جشنواره داکا دریافت کرد. لوون هفتوان هم برای بازی در فیلم سینمایی «پرویز» ساخته مجید برزگر جایزه بهترین بازیگر مرد را به‌طور مشترک با ویلما سانتوس فیلیپینی برای بازی در «اکسترا» برد.

هیرویوکی تاناکا جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم ژاپنی «بانو زامبی» به‌دست آورد و جایزه بهترین فیلمبردار هم به جفری سیمپسن استرالیایی برای فیلم «پسر ماهواره‌ای» رسید. سازمان‌دهندگان سیزدهمین جشنواره فیلم داکا 4جایزه دیگر در بخش‌های فیلم کودک، فیلم معناگرا، زنان فیلمساز و فیلم‌های کوتاه و مستقل اهدا کردند که سهم سینمای ایران در این فهرست هم یک جایزه در بخش فیلم کودک بود.

مریم میلانی که با فیلم سینمایی «کاغذ خروس‌نشان» در چند رویداد بین‌المللی دیگر هم حضوری موفق را تجربه کرده، جایزه موسوم به بدلرحمان را به‌عنوان بهترین فیلم کودک به‌خود اختصاص داد. «آدومیا» از هند جایزه فیلم معناگرا را برد و گاربیلا پیلچلر از سوئد با فیلم Eat Step Die برترین فیلمساز زن جشنواره داکا لقب گرفت. فیلمسازان نپالی و ترکیه‌ای هم 2جایزه بهترین کارگردان و بهترین فیلم بخش فیلم‌های کوتاه و مستقل را دریافت کردند. ریاست هیأت داوران این بخش را زهره زمانی از ایران بر عهده داشت.

مراسم اختتامیه با یک دقیقه سکوت به احترام درگذشت سوچیترا سن بازیگر 82ساله بنگالی آغاز شد و در پایان مراسم فیلم «تلویزیون» در سالن روی پرده رفت. در این دوره بیش از 150فیلم از 50کشور سراسر دنیا در 5سالن شهر داکا برای علاقه‌مندان به نمایش درآمد و عضو کره‌ای هیأت داوران از اینکه نتوانسته‌اند یکی از این 150فیلم را به‌عنوان فیلم برگزیده و برتر این دوره انتخاب کنند، اظهار تأسف کرد.

صدرعاملی هم که در 4دوره اخیر جشنواره داکا همواره یکی از اعضای هیأت داوری بخش مسابقه بوده، درباره کیفیت فیلم‌های دوره سیزدهم گفت: فیلم‌های امسال بد نبودند اما نمی‌توان کیفیت آنها را با فیلم‌های دوره‌های گذشته هم مقایسه کرد. این نظر احمد مجتبی زمل، مدیر جشنواره داکا هم بود: به‌دلیل بحران‌های مالی اخیر، جشنواره امسال رنگ‌پریده به‌نظر می‌رسید و ما ناچار به صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف شدیم. در عین حال خوشحالیم که یک کارگاه فیلمسازی خوب برگزار کردیم و میزبان کنفرانسی موفق درباره زنان فیلمساز بودیم.

پرویز، دربند، هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند و ملاقات لیلا 4نماینده ایران در بخش مسابقه فیلم‌های آسیا و اقیانوسیه بودند. ضمن اینکه 4فیلم شهر زیبا، رقص در غبار، چهارشنبه‌سوری و درباره الی... در بخش مرور آثار اصغر فرهادی به نمایش درآمد و خوابم می‌آد رضا عطاران، ندارها محمدرضا عرب و در انتظار معجزه رسول صدرعاملی به نمایندگی از سینمای ایران در بخش سینمای جهان روی پرده رفتند. ملکه محمدرضا باشه‌آهنگر و سر به مهر هادی مقدم‌دوست هم در بخش سینمای معناگرا حضور داشتند که موفق به کسب جایزه نشدند.

عصبانی نیستم! در برلین

فیلم سینمایی «عصبانی نیستم!» به کارگردانی رضا درمیشیان به نمایندگی از سینمای ایران در بخش پانوراما شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین به نمایش درمی‌آید. دومین تجربه کارگردانی فیلمساز جوان ایرانی پس از «بغض» در نخستین حضور بین‌المللی خود راهی یکی از معتبرترین جشنواره‌های اروپا و جهان می‌شود. باران کوثری، نوید محمدزاده، رضا بهبودی، میثاق زارع و بهرام افشاری در عصبانی نیستم! بازی کرده‌اند. این فیلم در بخش مسابقه جشنواره فجر سی و دوم هم حضور دارد و به‌احتمال فراوان نخستین نمایش جهانی آن در ایران خواهد بود. ایران در بخش‌های اصلی و جنبی جز فیلم درمیشیان نماینده دیگری ندارد. درحالی‌که پیش از این برخی سینماگران از حضور آثار خود در این دوره خبر داده بودند. در مجموع 36فیلم از 29کشور در بخش پانوراما جشنواره برلین حضور دارند که از آن میان 24فیلم برای نخستین بار در سطح بین‌المللی روی پرده می‌روند. بخش پانوراما روز ششم فوریه با نمایش 2030از ویتنام آغاز می‌شود که فیلمی است علمی تخیلی درباره کشت گیاهان در مزارع معلق در هوا.

کد خبر 246368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز