گروه ادب و هنر: آخرین روزهای هفته گذشته برای سینمای ایران پر از افتخار بود.

سینما - نگار جواهریان

اصغر فرهادی که با هر فیلم خود می‌تواند انبوه جوایز را برای سرزمین مادری‌اش به ارمغان بیاورد، برای دومین بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب در آمریکا شد و «حوض نقاشی» مازیار میری یک جایزه از مراسم اهدای جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک در استرالیا برد.

تاریخ دارد برای اصغر فرهادی تکرار می‌شود. 2سال پیش در همین روزها «جدایی» او نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شد و خیزی بلند برای بردن مجسمه طلایی اسکار برداشت. حالا «گذشته» همان نقش را برای سینماگر بین‌المللی ایران بازی می‌کند؛ نامزدی در گلدن گلوب و دورخیز برای توفیق در اسکار.

آخر هفته گذشته باز هم «گذشته» برای سینمای ایران افتخار آفرید و در معتبرترین جوایز پس از اسکار، نامزد دریافت جایزه در رشته بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. انجمن مطبوعات خارجی هالیوود عصر پنجشنبه به وقت ایران اسامی نامزدهای دریافت جایزه از هفتاد و یکمین دوره مراسم گلدن گلوب را در 2بخش سینما و تلویزیون اعلام کرد. بر این اساس تازه‌ترین تجربه کارگردانی فیلمساز ایرانی برنده اسکار برای بردن این جایزه باید با 4رقیب قدر رقابت کند.

«آبی گرم‌ترین رنگ است» به کارگردانی عبداللطیف کشیش از فرانسه (برنده نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن)، «زیبایی بزرگ» پائولو سورنتینو از ایتالیا، «شکار» به کارگردانی تامس وینتربرگ از دانمارک و انیمیشن «باد می‌وزد» ساخته هایائو میازاکی فیلمساز تحسین‌شده ژاپنی رقیبان گذشته فرهادی برای بردن جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی‌زبان هستند. فرهادی 2سال پیش با جدایی نادر از سیمین جایزه گلدن گلوب را برد و چندی بعد هم فاتح اسکار شد.

هفتاد و یکمین دوره مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب روز یکشنبه 12ژانویه 2014در بورلی هیلتن برگزار و به‌طور زنده از شبکه nbc پخش می‌شود. قرار است در این دوره جایزه سسیل ب. دمیل به وودی آلن کارگردان و فیلمنامه‌نویس برنده اسکار اهدا شود. این مراسم هر سال در بیش از 160کشور روی آنتن می‌رود و از معدود جوایزی است که از برترین‌های 2بخش فیلم‌های سینمایی و آثار تلویزیونی تقدیر می‌کند.

گلدن گلوب پس از اسکار مهم‌ترین جایزه سینمایی در آمریکاست و در یک دوره، شاخصی معتبر برای تعیین برندگان جایزه اسکار بود اما در سال‌های اخیر برندگان آن معمولا نتوانسته‌اند به اسکار برسند. سال گذشته فیلم سینمایی «آرگو» جایزه بهترین فیلم درام گلدن گلوب را برد و در اسکار هم برنده جایزه بهترین فیلم شد. 2سال پیش هم فیلم سیاه و سفید «هنرمند» پس از بردن جایزه بهترین فیلم موزیکال گلدن گلوب، در نهایت اسکار بهترین فیلم را از آن خود کرد.

تقدیر از حوض نقاشی در استرالیا

پنجشنبه هفته گذشته یک مراسم معتبر هم در شهر بریزبین استرالیا برگزار شد و در آن فیلم سینمایی حوض نقاشی به کارگردانی مازیار میری و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی توانست جایزه یونسکو را از مراسم اهدای جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک برای سینمای ایران به ارمغان آورد. جریان کامل این مراسم در 46کشور آسیایی از طریق شبکه abc استرالیا پخش شد و جالب اینکه 10روز بعد برای شهروندان استرالیایی از شبکه sbs one روی آنتن می‌رود.

نگار جواهریان که برای بازی در همین فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن شده بود، رقابت در این رشته را به ژانگ زی‌یی بازیگر سرشناس چینی واگذار کرد اما خودش برای گرفتن جایزه حوض نقاشی روی صحنه رفت. شهرام مکری هم که با «ماهی و گربه» نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی بود، نصیبی از جوایز نبرد و جایزه بهترین کارگردانی به آنتونی چن برای «ایلو ایلو» از سنگاپور رسید؛ فیلمی که نماینده این کشور در اسکار هشتاد و ششم است. فیلم سینمایی «عمر» به کارگردانی هانی ابو اسد به‌عنوان نخستین فیلمی که تمام هزینه تولید آن در سرزمین فلسطین تأمین شده، جایزه بهترین فیلم جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک APSA را برد. ماجراهای این فیلم در کرانه غربی رود اردن می‌گذرد. هیأت داوران APSA 2جایزه بزرگ دیگر هم برای بخش بهترین فیلم درنظر گرفت؛ یک جایزه برای فیلم سینمایی «تلویزیون» از بنگلادش و یک جایزه برای ریتش باترا کارگردان فیلم سینمایی «ظرف غذا» از هند. گذشته اصغرفرهادی در این بخش نامزد دریافت جایزه بود.

جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک از سال 2007کار خود را آغاز کرد و امسال هفتمین دوره آن در استرالیا برگزار شد. سینمای ایران همواره جزو شرکت‌کنندگان جدی در تمام ادوار این جایزه معتبر در سطح آسیا و اقیانوسیه بوده و معمولا هر سال یکی از جوایز اصلی به نمایندگان ایران رسیده است. امسال هم حوض نقاشی موفق شد جایزه یونسکو را از این مراسم معتبر ببرد. شهاب حسینی و نگار جواهریان بازیگران اصلی این درام تحسین‌شده هستند که داستان زندگی یک زوج نامتعارف را به‌تصویر کشیده است.

کد خبر 242350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز