گل و سرشاخه‌ گیاه شاهدانه که همان ماری‌جواناست و در گروه مواد اعتیادآور محسوب می‌شود، براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی به‌عنوان دروازه ورود به اعتیاد به مواد‌مخدر و مواد توهم‌زاست.

سازمان پزشکی قانونی نسبت به مصرف این ماده اعتیاد آور هشدار داد و محمدرضا قدیرزاده، عضو گروه مطالعات اعتیاد این سازمان گفت: به تازگی ماده‌ای به‌عنوان «گُل» توسط جوانان به‌منظور تفریح مصرف می‌شود که در اصل گل‌ها و سرشاخه‌های گیاه شاهدانه است. این ماده که در کشورهای اروپایی به نام ماری‌جوانا شناخته می‌شود اثرات قوی تری نسبت به حشیش داشته و مصرف مداوم آن موجب اعتیاد روانی فرد می‌شود.

به گفته‌ این محقق، جوانان و نوجوانان با این تفکر که مصرف ماری‌جوانا خطر اعتیاد ندارد به مصرف آن روی می‌آورند؛ در حالی که مصرف حشیش و ماری‌جوانا دروازه ورود به مصرف مواد‌مخدر و روانگردان‌های خطرناک‌تر است. سرخوشی، اضطراب، حملات همراه با وحشت‌زدگی، خنده‌های بی‌مورد، خشکی دهان، ضربان قلب بالا، فراموشکاری، بی‌انگیزگی و سیری‌ناپذیری از علائم مصرف این ماده است. بخش‌ عمده‌ای از این مواد قانونی هستند و با نام‌هایی همچون گیاهان خوراکی، مواد شیمیایی تحقیقاتی و نمک‌های استحمامی به فروش می‌رسند.

کد خبر 246337
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز