همشهری آنلاین: دکتر محسن اسماعیلی در دهمین جلسه شرح و تفسیر نهج البلاغه با تأکید بر اهمیت امر به معروف در جامعه گفت: ‌امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امری ضروری است اما باید توجه داشت که هدایت دیگران نباید موجب سقوط خودمان شود.

محسن اسماعیلی

به گزارش خبرگزاری مهر، شب گذشته دهمین جلسه شرح و تفسیر نهج البلاغه با حضور دکتر محسن اسماعیلی استاد دانشگاه و عضو حقوقدان شورای نگهبان در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار شد.

در این جلسه وی با اشاره به فرمایشات حضرت امیر(ع) گفت: بزرگترین سرمایه خرد است و بزرگترین فقر نادانی و حماقت است و بالاترین تنهایی و ترس ناشی از خودپسندی است و با ارزش ترین فضیلتی که انسان را دارای موقعیت اجتماعی می‌کند حسن خلق است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با تکیه بر حکمت سیصد و هشتم نهج البلاغه اظهار داشت: خویشاوندی‌ها به دوستی نیازمندترند تا دوستی‌ها به خویشاوندی. دوستی مهم تر از خویشاوندی است زیرا خویشاوندی زمانی مهم می‌شود که همراه با دوستی باشد.

اسماعیلی با بیان اینکه «مصادقت» دوستی و رفاقتی است که بر پایه اعتماد دوطرفه باشد، تأکید کرد: اولین گروهی که امام علی (ع) به امام حسن مجتبی (ع) توصیه کردند با آنان رابطه مصادقت نداشته باشد آدم احمق است.

ا ین استاد دانشگاه با ذکر تقسیم بندی حماقت به حمق ذاتی و حمق اکتسابی ادامه داد: حضرت علی (ع) حمق را در مقابل فهم به کار می برند. نورانیت درونی و صفای باطن باعث قدرت شناخت درست و سرعت یافتن انتقال می‌شود.

وی افزود: دلایل زیادی برای اجتناب از مصادقت با احمق ذکر شده است. احمق ذاتی و اکتسابی خوب و بد را نمی فهمد و گرچه می خواهد خوبی کند ولی نمی تواند تشخیص دهد و به دوست خود ضرر می‌رساند.
اسماعیلی تأکید کرد: در روایتی امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند ‌انتخاب دوست سرنوشت سازترین گزینشی است که انسان در زندگی انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بعضی افراد می گویند با احمق طرح دوستی می‌ریزند تا نجاتشان دهند، گفت: حمق اکتسابی معالجه دارد ولی باید مراقب باشیم برای معالجه احمق اکتسابی با آنان مصادقت نکنیم. این افراد خود را مریض نمی‌دانند که درمان شوند. معالجه این افراد کار دشواری است و باید قدرتمند باشیم.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پایان سخنان خود به اهمیت امر به معروف در جامعه اشاره کرد و گفت: ‌امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امری ضروری است اما باید توجه داشت که هدایت دیگران نباید موجب سقوط خودمان شود.

کد خبر 246244
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز