همشهری آنلاین: عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: تحمل استرس در افراد مختلف متفاوت است اما بطور میانگین هر فرد قدرت تحمل ۳۰۰ واحد استرس را در سال دارد.

سقف تحمل سالانه استرس ۳۰۰ واحد است

به گزارش ایرنا، دکتر "ایرج وثوق" گفت: به عقیده روانشناسان اتفاقات زندگی معنایی در ذهن افراد ایجاد می‌کند که بر اساس شدت و حدت آن، استرس وارد شده به فرد سنجیده می‌شود.

برای مثال اگر بگو مگو با یک همکار حدود 10 درصد استرس به فرد وارد می‌کند اما بر اثر مرگ عزیزان بحران‌های مالی و یا از دست دادن کار استرس‌های زیادی به فرد تحمیل می‌شود.

این روانپزشک گفت: ظرف روانی یک انسان گنجایش بیشتر از 300 واحد استرس در سال را ندارد لذا بیش‌تر از این میزان استرس باعث واکنش نشان بدن می‌شود که به آن واکنش‌های استرسی گویند که هشداردهنده است.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در گذشته جنگ و گریز راهکارهای برخورد با استرس و فشارهای زندگی بود اما اکنون شرایط زندگی متفاوت و پیچیده شده و مواجه با استرس‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

استرس‌های مداوم اگر مدیریت نشوند، باعث فرسودگی فرد شده و به دلیل این که برای فرد عادی می‌شود متوجه تاثیرات فیزیولوژیکی تدریجی آن بر بدن خود نمی‌شود.

برخی از استرس‌ها مانند جواب دادن به معلم در سر کلاس درس همانجا اثرشان را می‌گذارند اما برخی از استرس‌ها به مرور زمان عواقب مختلف و علائم جسمی و روحی متفاوتی برای فرد ایجاد می‌کنند.

او کاهش ایمنی بدن، سردردهای مزمن، بی‌نظمی در دستگاه گوارش، ضعیف شدن بدن، کاهش تمرکز، پایین آمدن آستانه تحمل، ایجاد دردهای روان تنی، بی‌خوابی و ایجاد بیماری‌های مختلف را از علائم و عوارض استرس عنوان کرد.

عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران در ادامه افزود: علائم استرس گسترده است به گونه‌ای که برخی از آنها مانند قرمزی پوست و لرزش صدا قابل مشاهده می‌باشد که به آنها علائم عینی می‌گوییم اما برخی مانند اختلال در خواب، در طول شبانه روز خود را نشان می‌دهد.

استرس طیف وسیعی از اختلالات شامل اختلالات شناختی، فکری، جسمی، ذهنی و هیجانی را در فرد ایجاد می‌کند.

این روانپزشک در خصوص راهکارهای مقابله با استرس اظهارداشت: ایجاد تعادل در کار و زندگی مانند تعادل در کار، تفریحات، استراحت و خواب از مهم‌ترین راهکارها مقابله با استرس است به طوری که زندگی را نباید سخت گرفت.

آموزش و تمرین مهارتهای زندگی مانند "مهارت ابراز وجود، یادگیری مهارت‌های ارتباطی، مهارت حل مساله، کنترل هیجان و مهارت نه گفتن" همه و همه راهکارهای مقابله با استرس هستند.

او با بیان این که مهارت حل مساله نکته مهم در مقابله با استرس است گفت: نحوه برخورد با مشکلات از اهمیت بسزایی برخوردار است در حالی که در بسیاری از مواقع ما شیوه‌هایی را برای حل مشکلات انتخاب می کنیم که در حقیقت برای خنک کردن دل و سرکوب هیجان است.

دکتر وثوق افزود: برخی از افراد به سبب ویژگی‌های شخصیتی استرس‌گزین بوده و استرس را انتخاب می‌کنند بطوری که فرد عجول و فردی که چند کار را با هم انجام می‌دهد و بالاتر از ظرفیت خود فعالیت می‌کند، فردی استرس گزین تلقی می‌شود.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استفاده از داروهای کنترل استرس در صورتی که استرس‌ها برای فرد ناتوان‌کننده و فلج‌کننده باشند و بر عملکرد او تاثیر بگذارند توصیه می‌شود وگرنه هیچ دارویی نیاز نیست زیرا با تمرین مهارت‌های زندگی می‌توان فشارهای روانی را مدیریت کرد. 

کد خبر 245754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان