گروه ادب و هنر: پس از آن که ملکه انگلستان، لقب سر را به سلمان رشدی، نویسنده مرتد رمان‌ آیات شیطانی اعطا کرد، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با صدور بیانیه‌ای، این اقدام را محکوم کرد.

در این بیانیه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اعطای این نشان را به رشدی، از مصادیق کینه غرب به‌ویژه دولتمردان انگلیس و آمریکا از اسلام و مسلمین دانسته و از تمام مسلمانان جهان دعوت کرده است با محکوم کردن این اقدام دولت انگلستان، اهانت‌کنندگان به مقدسات اسلامی را نفی و بر لزوم احترام به اعتقادات مذهبی همه ادیان الهی تأکید کنند.

4 روز پیش، ملکه الیزابت دوم در مراسمی که هر سال به مناسبت سالگرد تولدش برگزار می‌شود، لقب سر را به سلمان رشدی و ایان بوتهام، کریکت‌باز مطرح انگلیس، اعطا کرد. با این اقدام، از این پس به ابتدای نام این 2 نفر، لقب سر افزوده می‌شود.

همان لقبی که چند سال پیش به آلکس فرگوسن، سرمربی تیم فوتبال منچستر یونایتد انگلستان نیز اعطا شد.

ملکه انگلستان علت این اقدام را «خدمات سلمان رشدی به دنیای ادبیات» اعلام کرد و رشدی 60 ساله نیز پس از دریافت نشان شوالیه، گفت: «از دریافت این افتخار بزرگ احساس هیجان و کوچکی می‌کنم و عمیقاً سپاسگزارم که کارم به این شکل موردتوجه قرار گرفته است.»

سلمان رشدی همان نویسنده‌ای است که 19 سال پیش، پس از انتشار کتاب آیات شیطانی از سوی امام خمینی(ره) مرتد اعلام شد.

امام در 25 بهمن 1367 درباره این کتاب و نویسنده‌اش، فتوایی را به شرح زیر صادر کردند: «بسمه تعالی. انالله و اناالیه راجعون. به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می‌رسانم، مؤلف کتاب آیات شیطانی که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می‌باشند. از مسلمانان غیور می‌خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آن‌ها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هرکس در این راه کشته شود، شهید است ان‌شاءالله. ضمناً اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد، ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد. والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته.»

پس از آن تاریخ، سلمان رشدی همواره در خفا و همراه با ترس زندگی کرده است، اما دولت انگلستان که از ابتدا حامی این نویسنده هندی‌تبار بود، حالا یک بار دیگر با اعطای نشان شوالیه، او را در مرکز توجه رسانه‌های گروهی قرار داده است.

رشدی که در شهر بمبئی هند به دنیا آمده، در کمبریج انگلستان تحصیل کرده و نخستین رمان خود را به نام «گریموس» در 28 سالگی منتشر کرده است. اما این رمان به هیچ‌وجه مورد توجه قرار نگرفت تا این که با کتاب «بچه‌های نیمه شب» جایزه بوکر را در سال 1981 از آن خود کرد و 12 سال بعد نیز بوکربوکرها (بهترین رمان‌ در میان 25 رمان برگزیده بوکر) را به دست آورد.

«آیات شیطانی» چهارمین کتاب رشدی است و در 1988 منتشر شده‌است. اما با وجود همه مخالفت‌هایی که در جهان اسلام با وی شد، این پایان کار او نبود.

رشدی تحت حمایت شدید و بی‌حد و حصر انگلستان، به نوشتن ادامه داد و جالب آن که در کارهای بعدی خود، باز هم به شکل مستقیم و غیرمستقیم، آموزه‌های دین اسلام را مورد هدف قرار داد.

2 سال پیش «شالیمار دلقک»، نهمین رمان او در بازارهای غربی با 35 درصد تخفیف به فروش رسید. کتابی که در آن اسلام، دینی آمیخته به سحر، جادو، مارگیری، قتل، ترور، جنگ، خشونت‌های جنسی و... نشان داده شده است.

به این ترتیب،  به نظر می‌رسد اصرار سلمان رشدی در اهانت به مسلمانان، تحت حمایت‌های همه‌جانبه انگلستان ادامه دارد و مقامات عالی‌رتبه انگلیس نیز از او به عنوان پروژه‌ای ناتمام برای دستیابی به مقاصد پیدا و پنهان خود استفاده می‌کنند.

مقام معظم رهبری، پس از ارتحال امام که کمتر از 4 ماه پس از فتوای تاریخی‌ایشان اتفاق افتاد، تأکید کردند: «حکم امام در مورد سلمان رشدی مرتد، به آیات الهی متکی است و همانند آیات الهی، مستحکم و غیرقابل حذف است.»

کد خبر 24573

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز