همشهری آنلاین: محققان دریافته‌اند برخی از افراد علاقمند به بازی‌های ویدیویی جهان را متفاوت از افرادی می‌بینند که اشتیاق و علاقه‌ای به این بازی‌ها ندارند و در جایی میان دنیای حقیقی و دنیای مجازی بازی‌ها سرگردانند.

براساس گزارش ایندیپندنت، معتادان بازی‌های ویدیویی تصاویر بازی‌ها را به عنوان اجسام حقیقی در جهان حقیقی درک می‌کنند،‌پدیده‌ای که انتقال بازی نام گرفته است.

برخی از این افراد گزارش کرده‌اند که منوی بازی‌های ویدیویی را در زندگی روزمره خود می‌بینند،‌صدای موسیقی آن را می‌شنوند و در بزرگراه‌ها در هنگام رانندگی نمایشگری را در برابر چشم‌های خود می‌بینند،‌مشابه نمایشگرهایی که برای بازی‌های رانندگی و مسابقه طراحی شده‌اند.

تحقیقات نشان داده‌اند که بازی کردن با بازی‌های ویدیویی به راحتی می‌تواند مغز را فریب داده و منجر به ایجاد اثر پس از بازی یا شبح بازی پس از متوقف ساختن بازی شود. در این تحقیق که توسط واحد مطالعاتی بین‌المللی بازی در دانشگاه ناتینگهام ترنت انجام گرفته‌است، بیش از 650 تجربه مختلف کاربران بازی‌های رایانه‌ای مورد بررسی قرار گرفته‌است.

کاربران نسبت به این تصاویر خیالی واکنش‌های متفاوتی از خود بروز داده‌اند. برخی از آنها از بروز چنین پدیده‌ای ابراز نگرانی کرده‌اند و گروهی دیگر آن را جالب توصیف کرده و خواهان تجربه بیشتر این پدیده بوده‌اند.

به گفته مارک گریفیث محقق این مطالعه، برخی از کاربران در برابر ابتلا به این پدیده مستعد‌تر هستند. اثر این پدیده کوتاه‌مدت است اما برخی از افراد آن را به صورت مداوم تجربه می‌کنند. به گفته وی هنوز عوارض شناختی و فیزیولوژیکی پدیده انتقال بازی مشخص نشده و نیازمند مطالعات بیشتر است.

کد خبر 245727
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز