یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شماره ۶۱ فصل‌نامه موسیقی ماهور منتشر شد.

mahoor

 موسیقی و سنت در یمن یکی از مطالب شماره 61 این فصل‌نامه حوزه موسیقی است.

"فیلیپ د. اسکایلر در این مقاله، با در نظر داشتنِ ابهامِ اصطلاحِ "سنّت" نزد صاحبانِ آن در فرهنگ‌های مختلف و سپس با تمرکز بر یک مطالعه‏‌ی قوم‏‌نگارانه درباره ارتباطاتِ میان موسیقیدان و مخاطب و تأثیرات بستر بر اجرای گونه‏‌های موسیقایی، مفهوم سنّت در حوزه‏‌ی آوازِ غیرمذهبیِ صنعانی را ارزیابی می‏‌کند. یمنی‏‌ها، به عقیده‏‌ی مؤلف، در تعیین ملاک و معیار برای شناسایی یک اثر موسیقایی تحت عنوانِ "سنّتی"، سه جنبه ــ که در اینجا معمولاً متزاید و سه سطح پالایشی برای تعریفِ "سنّت"اند ــ را به شکل غیرمستقیم در نظر می‏‌گیرند".

فصل‌نامه موسیقی ماهور در دیگر صفحه‌های خود به مطالبی مانند عنوان‌های زیر پرداخته‌است:
روش‌های افزایش مهارت‌های ذهنی و حرکتی نوازندگان،مطالعه پسازهای زهیِ مقیدِ کاسه‌دوبخشی، تار قاجاری:سه سند تصویری، وضعیت نقد موسیقی دستگاهی- ردیف.
وضعیت نقد موسیقی دستگاهی- ردیف، نوشته مجید کیانی است.نویسنده در این مقاله به طرح دیدگاه‏های خود مبنی براین‌که ما در ایران نیازی به "علم قوم‏‌موسیقی‏‌شناسیِ غربی و روش‏‌شناسیِ نقد و پژوهشِ غربی"نداریم،پرداخته‌است.او بر این باور است که " باید رشته‏‌ی جدیدی به نام "موسیقی‏‌شناسی ایرانی" تأسیس شود تا، با تشخیصِ آسیب‌های موارد مذکور، ما را به اصالت‌ها بازگرداند" و این‌که" پژوهش‏‌های ایرانیِ تحت تأثیرِ قوم‏‌موسیقی‏شناسیِ غربی و، به‏‌تازگی، موسیقی عثمانی باعث شده‏‌اند تا موسیقی دستگاهی در نظر ما ناچیز جلوه کند و در نتیجه تقصیر رکود در موسیقی ایرانی بر گردنِ ردیف انداخته شود، در حالی که علت این پدیده را می‏‌بایست در جای دیگری جست".
کد خبر 245618
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز