علی‌اصغر محمدی: در عین حالی‌که آموزش و پرورش با چند ۱۰هزار نیروی مازاد روبه‌روست و اینکه وجود نیروهای مازاد موجب می‌شود تا هر سال یکهزار میلیارد تومان به هدر برود به یک چالش جدی تبدیل شده است.

مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش طی یک‌ماه اخیر در این‌باره اظهاراتی داشته‌اند که ابهاماتی را به‌دنبال داشته است. نیمه آذر امسال وزیر آموزش و پرورش در برنامه‌ گفت‌وگوی ویژه شبکه2 سیما گفت که به‌علت اجرای طرح 3-3-6 با کمبود 24هزار معلم در دوره ابتدایی روبه‌رو هستیم.

پس از آن اعلام شد دوره ابتدایی با کمبود 60هزار معلم دست و پنجه نرم می‌کند، در همین حال وزیر آموزش و پرورش گفت که این وزارتخانه 58هزار نیروی مازاد دارد و یکهزار میلیارد تومان هزینه‌ای است که این نیروهای مازاد به بودجه آموزش و پرورش تحمیل می‌کنند. اندکی بعد در 16آذر خبرگزاری فارس به نقل از مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش نوشت که آموزش و پرورش 100هزار نیروی مازاد دارد و نیروهای مازاد با20سال سابقه کار بازنشسته می‌شوند.

سیدکاظم اکرمی گفته آموزش و پرورش بیش از 100هزار کارمند دارد که بیکار و یا مازاد هستند و از طرف دیگر در زمان حاجی بابایی وزیر وقت آموزش و پرورش یک تعدادی نیروی مستخدم و کارگر آوردند و معلم شدند که اینها مشکل اول آموزش و پرورش است. پس از انتشار سخنان مشاور عالی وزیر و اظهارنظرهای مختلف در این‌باره او آمار 100هزار نفری نیروهای مازاد را به 50هزار نفر تعدیل کرد و گفت: گروهی از این همکاران برابر رویه سال‌های گذشته احکام مازاد دارند و از چرخه خدمات‌رسانی به دستگاه تعلیم و تربیت بر کنار هستند.

گروه دیگری از همکاران به‌دلیل تغییرات مقاطع تحصیلی (3+3یا 5+1) از فرایند خدمات‌رسانی در یک‌سال محروم می‌شوند. در روزی که مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش سخنان چند ساعت قبلش را رد یا به نوعی اصلاح کرد، وزیر آموزش و پرورش بر ابهامات در این‌باره افزود، کمبود 50هزار معلم، 58هزار نیروی مازاد و هدر رفتن یکهزار میلیارد تومان که نتیجه پراکندگی ساختار سابق آموزش و پرورش است.

البته شنیده‌ها حاکی از آن است که 8هزار نیروی مازاد به‌معنای واقعی در آموزش و پرورش وجود دارد که اغلب آنها نیز در استان‌هایی مانند تهران، ایلام و چهارمحال و بختیاری حضور دارند که با تورم نیرو روبه‌رو هستند. در این بررسی معلمانی که 3یا 4ساعت تدریس در هفته کمتر دارند محاسبه نشده است. چنانچه این افراد نیز محاسبه شوند معلمان مازاد 20هزار نفر می‌شوند. البته بهترین راهکار برای رفع ابهامات موجود در بحث نیروهای مازاد انتشار فهرست نیروهای بیکار هر استان است تا اظهارات متناقض یک‌ماه اخیر که موجب آسیب به‌شأن و جایگاه معلمان شده است از بین برود.

از سوی دیگر همانطور که مشاور وزیر اعلام کرده وجود نیروهای مازاد امکان موافقت دولت و مجلس با جذب نیروی جدید در این وزارتخانه را با چالش جدی روبه‌رو می‌کند. به هر روی برخی ابهامات در این‌باره باقی است، پرسش این است تعداد نیروهای مازاد وزارت آموزش و پرورش که لقب تأثیرگذارترین و عیالوارترین دستگاه دولتی را یدک می‌کشد چند نفر است، 58هزار نفر، 100هزار یا 50هزار نفر؟وزارت آموزش و پرورش واقعا به چند نفر معلم نیاز دارد؟ اصولا چه تعریفی از نیروی مازاد در این دستگاه وجود دارد؟ چرا آمار متفاوت است، علت تناقض آمار چیست؟ نیروی مازاد در آموزش و پرورش چالش جدیدی نیست اما وقتی تعریف و آمار دقیق و جامعی در این‌باره نداریم چگونه توقع داریم این تهدید را مدیریت و به فرصت تبدیل کنیم.

کد خبر 245525
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز