گروه سیاسی: پیکر مطهر حضرت آیت‌الله العظمی محمد فاضل لنکرانی همرمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) با حضور پرشور و بی‌سابقه دوستداران ولایت و مرجعیت، تشییع و در کنار قبور پاک آیات عظام حائری یزدی، اراکی، گلپایگانی و بهاءالدینی در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه آرام گرفت.

مردم همیشه در صحنه و متدین ایران اسلامی و گروه‌ها و دسته‌جات عزاداری صبح دیروز با وجود گرمای هوا با در دست داشتن عکس‌هایی از آن مرحوم، خود را به مسجد امام حسن عسکری (علیه السلام) در جنب میدان مطهری قم‌ رسانده و با پیکر مرجع تقلید خود با سوز دل و فریادهای «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، مهدی صاحب زمان، صاحب عزاست امروز» وداع کردند.

پیکر پاک این مرجع عالیقدر ساعت 30: 8 صبح دوشنبه از مقابل مسجد امام حسن عسکری به طرف حرم مطهر حضرت معصومه تشییع و پس از اقامه‌ نماز توسط آیت‌الله وحید خراسانی به خاک سپرده شد.

پیش از اقامه نماز، حجت الاسلام شیخ جواد فاضل، فرزند آن مرحوم و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی سخنانی این مصیبت بزرگ را به حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا (س)،حضرت ولی عصر (عج) و مقام معظم  رهبری، مراجع، شیعیان و مردم داغدار قم تسلیت گفت و از حضور گسترده مردم و شخصیتها در مراسم تشییع تشکر کرد.

حضور جمعیت به حدی بود که علاوه بر صحن حرم مطهر ، میدان آستانه ، خیابان آستانه و خیابان ارم مملو از جمعیت نمازگزار شد .

در مراسم تشییع و به خاکسپاری آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی، آیات عظام نوری همدانی و صانعی و همچنین آیات عظام و حجج‌ اسلام سبحانی، شهرستانی، جوادی آملی، امینی، جنتی، مصباح یزدی، توسلی، امامی کاشانی، فرزند آیت‌الله مرعشی نجفی، موسوی بجنوردی، خرازی، استادی، محمدی گلپایگانی، مجید انصاری، حسن خمینی، دری نجف‌آبادی، پورمحمدی، حسینی بوشهری، ری‌شهری، آقا تهرانی و همچنین علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، رحیم صفوی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، غلامحسین الهام، وزیر دادگستری و سخنگوی دولت، پرویز داودی، معاون اول رییس جمهوری حضور داشتند.

دوشنبه شب مراسم ختمی از سوی رهبر معظم انقلاب در شبستان امام خمینی واقع در حرم حضرت معصومه برگزار می‌شود. همچنین مجلس مشابهی سه‌شنبه‌شب از سوی مراجع عظام تقلید در شبستان حضرت معصومه برگزار می‌شود.

روز چهارشنبه نیز مراسمی از سوی آیت‌الله سیستانی در دفتر وی منعقد و پنجشنبه شب هم مراسم ختمی از سوی آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در مسجد اعظم برگزار خواهد شد. جمعه شب نیز مراسم شب هفتم این مرجع تقلید از سوی آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در این مسجد برگزار خواهد شد.

پیام‌ تسلیت آیات‌ عظام سیستانی و نوری همدانی

حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی در پیام تسلیتی به مناسبت ارتحال آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کردند: فقدان آن بزرگوار که سالها از اساتید حوزه علمیه مقدسه قم و از بزرگان علمای اعلام بودند و خدمات شایانی به دین و مذهب ارائه نمودند ضایعه‌ای بزرگ است. اینجانب این مصیبت عظیم را به آستان مقدس حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) و به حوزه‌های علمیه مخصوصا حوزه علمیه مقدسه قم و به فرزندان مکرم ایشان به خصوص جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ محمد جواد، دامت تأییداته تسلیت و تعزیت عرض نموده و از خداوند منان برای آن فقید سعید علو درجات و برای عموم بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.

آیت الله نوری همدانی نیز در پیام تسلیت خود با اشاره به اینکه فاجعه ارتحال فقیه عالی‌مقام حضرت آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی جامعه اسلامی را در اندوه و غم فرو برد، تصریح نمود: آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی یکی از کسانی بود که با اینجانب هم بزم و همرزم بود، با هم در درس‌های آیت‌الله العظمی آقای بروجردی شرکت داشتیم و با هم در اشتغالات حوزوی مشارکت داشتیم و در حرکت پشت سر امام خمینی رضوان الله علیه در سنگر ولایت از آغاز همگام و همراه بودیم.

وظیفه مقلدان

اما دفتر آیت الله فاضل لنکرانی ضمن عرض تسلیت رحلت جانگداز مرجع عالیقدر شیعه در اطلاعیه‌ای درباره وضعیت مقلدین ایشان تأکید کرد: در پی سؤالات مکرر مقلدین آن مرجع فقید، معروض می‌دارد: با توجه به اینکه اکثر مراجع فعلی، بقای بر تقلید از میت را اجازه می‌دهند، لذا مقلدین آن مرجع فقید می‌توانند با توجه به دو نکته زیر بر تقلید ایشان باقی بمانند.

1ـ بنابر نظر اکثر مراجع فعلی، بقای بر تقلید میت در صورتی که مرجع متوفی اعلم باشد واجب است؛ لذا، در صورت احراز اعلمیت ایشان بقای بر تقلید ایشان لازم است.

2ـ از آنجا که برخی از مراجع فعلی مورد بقاء را منحصر به مسائلی می‌دانند که بدان‌ها عمل شده و یا مقلد آنها را برای عمل کردن یاد گرفته است، لذا لازم است مقلدین ایشان در غیر این موارد از اعلم مراجع زنده تقلید کنند.

پرداخت وجوهات شرعیه

در اطلاعیه‌ای دیگر که از جانب دفتر آیت‌الله فاضل صادر شده، آمده است: به اطلاع عموم مؤمنین و مقلدان آن حضرت و وکلا و نمایندگان محترم معظم له در داخل و خارج از کشور می‌رساند: از پرداخت و دریافت وجوهات شرعیه به عنوان ایشان مطلقاً خودداری نمایند و لازم است مردم متدین بر طبق ضوابط فقهی و شرعی به مرجع تقلیدی که خود انتخاب می‌کنند مراجعه نمایند.

کد خبر 24539

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز