شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

دکتر عبدالحسین خسروپناه: بنده با توجه به آنکه از محضر آیت‌الله فاضل لنکرانی بهره فراوان بردم، چند ویژگی برجسته در ایشان سراغ دارم.

ویژگی اول که از همه ویژگی‌های وی برای بنده جالب‌تر بود، تقوا و انصاف علمی معظم‌له است، هر گاه سئوالی از ایشان می شد که حضور ذهن برای جواب دادن نداشت، می‌فرمود: اجازه بدهید در این باره بیشتر فکر کنم. ویژگی دیگر تسلط حضرت آیت‌العظمی فاضل لنکرانی نسبت به آراء و انظار مختلف بود.

هنگامی که مباحث فقهی و اصولی را مطرح می‌کرد، به آراء مختلف فقها و علمای اصول می‌پرداخت،‌آنها را تجزیه و تحلیل می‌کرد ودر نهایت به رأی و دیدگاه جامعی می‌رسید.
مطلب دیگر آنکه میدان بحث و گفتگو را به شاگردانش می‌داد.

جامعیت علمی ویژگی دیگر ایشان بود. گر چه مردم آیت‌الله فاضل را به عنوان یک فقیه و مرجع تقلید می‌شناختند! اما شاگردانش می‌دانستند که ایشان در حوزه مباحث تفسیری، فلسفی و کلامی نیز صاحب‌نظر بودند.

گاهی وقتها اگر در مباحث اصول به بحث فلسفی برخورد می‌کرد، همانند یک فیلسوف تمام عیار به آن مساله می‌پرداخت و آن را تحلیل می‌کرد.

همراهی این مرد بزرگوار با استادش حضرت امام (ره) در عرصه سیاسی- اجتماعی ویژگی دیگر ایشان بود و همین سبب شده بود که ایشان دینداری جامع‌نگرانه داشته باشند،‌نه دینداری گزینشگرایانه و لذا در طول فعالیتهای قبل از انقلاب بی‌مهریها، ظلم و ستم‌ها و تبعیض‌های رژیم شاه را تحمل می‌کردند تا انقلاب به هدف نهایی‌اش برسد.

بیماری اخیر ایشان هم تبعات و پیامدهای آسیب‌های دوران رژیم ستم‌شاهی بود.

آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی علاوه بر جامعیت علمی از معنویت ویژه‌ای هم برخوردار بود. به اهل بیت عصمت و طهارت عشق می‌ورزید و نسبت به کریمه اهل بیت فاطمه معصومه (س) نهایت ارادت را داشت.

کد خبر 24465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز