گروه شهری: مدیریت یکپارچه شهری که این روزها بیشتر از تمام ۳۰سال گذشته در بین مسئولان دولتی و مدیران شهری مطرح می‌شود، این امید را در دل‌ها ایجاد کرده است که این مهم در اداره شهرها بعد از گذشت ۳دهه اجرایی شود.

 همسویی دولت با مجموعه مدیریت شهری در عملی‌کردن بندی از قانون برنامه 5ساله نخست کشور که به واگذاری برخی تصدی‌های دولتی به شهرداری‌ها اشاره دارد باعث دلگرمی نمایندگان مردم در شورای شهر شده است. در این‌باره رضا تقی‌پور، سخنگوی شورای شهر اظهار کرد: از 3دهه پیش موضوع تحقق مدیریت یکپارچه شهری مطرح بوده است. اینکه یک نقطه کانونی وجود داشته باشد که کار هماهنگی بین مراکز خدماتی رابه‌صورت متمرکز دنبال کند و همه دستگاه‌های اجرایی در حوزه مسئولیت‌های خود با این یک نهاد که قطعا شورای شهر و شهرداری است هماهنگ باشند مدت‌هاست مطرح است و اهمیت آن بر مسئولان و دست‌اندرکاران امور پوشیده نیست.

به گفته تقی‌پور، تحقق مدیریت یکپارچه شهری حتی شرایط لازم برای پاسخگویی بهتر و بیشتر مسئولان در برابر مردم را نیز میسرتر می‌سازد. وی از وجود 27دستگاه اجرایی در شهر سخن گفت که کار خدمات‌رسانی به مردم را عهده‌دار هستند؛ مثلا در امور مربوط به برق، آب، گاز، ارتباطات و بسیاری دیگر که در هر صورت با فضاهای شهری در ارتباطند طبیعی است هرجایی که لازم باشد هماهنگی با شهرداری صورت گیرد.

گرچه به عقیده تقی‌پور در قانون به خوبی از موضوع مدیریت یکپارچه شهری دفاع شده است، یکسری ابهامات وجود دارد که باید اصلاح شود، مثلا در قانون ایجاد کانال واحد شهری برای ارائه انواع خدمات پیش‌بینی شده اما اینکه این کانال چه باشد ابهام وجود دارد. این دلیلی است که از نظر این عضو شورای شهر باعث شده تا متأسفانه در دوره‌های مختلف شاهد باشیم که در ارائه خدمات به شهروندان ناهماهنگی‌هایی وجود داشته باشد زیرا متولی آن مشخص نشده بود.

از سوی دیگر لازم است که همه دستگاه‌ها چه آنهایی که با شهرداری ارتباط دارند و چه آنهایی که الزاما ربطی به شهرداری هم ندارند اطلاعات جغرافیایی خود را به مدیریت شهری ارائه کنند. تقی‌پور در این باره توضیح داد: در شهرداری تهران هم‌اکنون مرکز ثبت اطلاعات جغرافیایی GIS راه‌اندازی شده و در این مرکز باید اطلاعات یکپارچه شهری متمرکز باشد تا مثلا وقتی در عملیات عمرانی قرار به حفر تونل داریم بدانیم دقیقا کانال فاضلاب، لوله‌کشی آب، گاز، تلفن یا حتی قنات‌های شهری در کدام لایه‌های زمین قرار دارند. اهمیت تحقق این مهم از نظر تقی‌پور به این دلیل است که وقتی اجازه حفر تونل می‌دهیم یا کار عمرانی را طراحی می‌کنیم هنگام عملیات اجرایی به‌دلیل نبود اطلاعات جی‌آی اس ناگهان با کانال‌های فاضلاب یا آب زیر‌سطحی و سایر معارضات مواجه نباشیم چرا که همین امر می‌تواند تا مدت‌ها باعث معطل‌ماندن آن عملیات عمرانی و ضررهای اقتصادی، اجتماعی و طولانی‌شدن زمان اجرای پروژه‌ها شود. وی با ابراز خرسندی بابت اینکه دولت یازدهم به این مهم توجه دارد گفت: هم‌اکنون دربرنامه 5ساله دوم شهرداری نیز موضوع مدیریت یکپارچه شهری گنجانده شده زیرا در غیر این صورت در برنامه‌ریزی و اداره امور با اشکال مواجه می‌شویم.

لزوم تشکیل کارگروه تحقق مدیریت یکپارچه

از سوی دیگر اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون شهرسازی شورای شهر نیز تحقق مدیریت یکپارچه شهری را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: من مکرر چه در صحن علنی شورا و چه در مصاحبه با رسانه‌ها و برخورد با مسئولان نظام بر لزوم تشکیل یک کارگروه مشترک سخن گفته‌ام که یک رأس آن دولت با نمایندگانی از وزارتخانه‌های کشور، صنایع و اقتصاد و اضلاع دیگر نیز شامل شهرداران 8کلانشهر کشور به همراه کارشناسان زبده و متخصص باشند. وی افزود: معتقدم ماحصل و خروجی این کارگروه باید ظرف 6‌ماه تبدیل به یک لایحه به نام لایحه مدیریت یکپارچه شهری شود و بعد برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

علاوه براین دوستی تأکید کرد که در تهیه این لایحه باید دقت لازم به‌منظور عملیاتی و کارکردی‌شدن آن صورت گیرد نه اینکه یک طرح غیرواقعی و غیرعملیاتی بدون تعریف ماموریت‌ها به مجلس ارائه شود که بعد از تصویب اجرای آن سخت باشد. از طرف دیگر وی گفت: دولت هم باید عزم جدی در این راه داشته باشد و سعی کند تا امور تصدیگرانه را از خود دور کرده اداره آن را به شهرداری‌ها واگذار کند. وی درعین حال چنین رویکردی را در دولت جدید جدی می‌بیند و به اعتقاد وی، دولت تمام تلاش خود را در طراحی و تصویب مدل یکپارچه مدیریت شهری و روستایی از طریق تقویت شوراهای اسلامی واگذاری و افزایش برخی اختیارات به مدیران منطقه‌ای و محلی به خرج خواهد داد.

کد خبر 245387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز