گروه شهری: ششمین جشنواره بین‌المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری مدیریت شهری دیروز در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در این مراسم علاوه برمحمدباقر قالیباف شهردار تهران، احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران و محمود عسگری آزاد معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست‌جمهوری، جمعی از استادان دانشگاه، دانشجویان، سفرای کشورهای خارجی، پژوهشگران و شهرداران کلانشهرها نیز شرکت داشتند.

به گزارش همشهری،  قالیباف به‌عنوان یکی از سخنرانان ششمین جشنواره بین‌المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری مدیریت شهری هرگونه اقدام بدون پژوهش و هر تصمیم خلق الساعه‌ای را محکوم به شکست و ناکامی دانست. از نظر قالیباف با توجه به اینکه قدرت، ثروت، معرفت و منزلت در مراکز انسانی و جمعیتی نهفته است به همین دلیل توجه به شهرها تضمین‌کننده پیشرفت و عدالت است. وی عمده‌ترین چالش شهرها را در حوزه محیط‌زیستی و بی‌توجهی به کرامت و حرمت انسان‌ها اعلام کرد و راه‌حل آن را پژوهش و تحقیقات دانست.

همچنین با درنظر گرفتن سرعت بالای تغییرات، قالیباف از لزوم انجام کارهای میدانی سخن گفت و اینکه استفاده از تجربه دیگران بدون توجه به بومی‌سازی‌ اداره امور را دچار مشکل می‌کند.شهردار تهران همچنین تاکید کرد: در کنار اعتماد و حرکت دو سویه، نیازمند این هستیم که با تحقیقات نظام‌مند و روش‌مند و زمینه محور حرکت کنیم تا بتوانیم گره‌ای را باز کنیم؛ در این میان آنچه نیازمندیم از دیگران درس بگیریم این نیست که از خروجی‌های آنها استفاده کنیم چرا که این خروجی‌ها به درد ما نمی‌خورد، بلکه ما نیازمند آن هستیم که روش تولید علم و نظام‌مندی تولید علم را ازآنها بیاموزیم، در دنیا الگو بگیریم و دنبال کنیم؛ نه اینکه خروجی‌های آنها را در کاربست خودمان پیگیری کنیم.

اینکه دانش و تحقیقات صرفا موید مدیران یا توجیه‌گر اقدامات مدیران و قدرتمندان باشد از نظر قالیباف جامعه را به سمت فساد پیش می‌برد به همین دلیل وی در سخنرانی دیروز خود خواستار آن شد تا تحقیقات و تولید دانش از انحصار دولت خارج و اجازه داده شود تا اندیشمندان و مراکز علمی به‌درستی به‌کار خود بپردازند.

پژوهشی نیست که عملیاتی نشده باشد

قالیباف همچنین با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تبریک هفته پژوهش گفت: ما فعالیت پژوهشی نداریم که آن را به کاربست تبدیل نکرده باشیم و در شهر آن را عینیت نبخشیده باشیم. وی گفت: بدون اغراق در هر بخشی ازجمله در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و خدماتی هر اتفاقی می‌افتد براساس توجه به پژوهش‌های صورت گرفته است مثلا اگر امروز معضل دفن زباله حل شده و کار تولید برق از زباله در دستور کارقرار گرفته همه مرهون توجه به پژوهش‌است. قالیباف ابراز امیدواری کرد تا تحقیقات در همه سطوح کشور اجرایی شود و شکاف بزرگ میان اندیشه و علم با حوزه اجرایی از بین برود.

پیشنهاد راه‌اندازی فرهنگسرای پژوهش

احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران ازجمله سخنرانان اصلی جشنواره بین‌المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری بود. وی خواستار آن شد تا در کنار فرهنگسراهای خانواده و رسانه، فرهنگسرایی نیز با موضوع پژوهش راه‌اندازی شود که به‌طور تخصصی به مسئله پژوهش بپردازد.

رئیس شورای شهر در صحبت‌های خود با استناد به جایگاه بالای شوراها در قانون اساسی خواستار تعریف نسبت میان دولت محلی و مرکزی و تفکیک وظایف آنها شد. وی در ادامه نیز با استناد به قانون اساسی و قانون مصوب مجلس اظهار داشت: بخشی از وظایف شوراها بررسی و شناخت کمبودها و نیازها در حوزه بهداشت، آموزش، اقتصاد و اجتماعی و تهیه طرح و راه‌حل‌های کاربردی در چارچوب مقتضیات محلی است.

به‌گفته مسجدجامعی، قانون، دولت مرکزی را پرهیز می‌دهد که در مقتضیات محلی و اموری که مرتبط به شورای شهر و شورایاری‌هاست دخالت کند. مسجدجامعی در بخش دیگری از اظهارات خود تنها بخشی از وظایف شهرداری‌ها را عمرانی دانست و تأکید کرد: فعالیت‌های شهرداری تنها به کالبد شهر خلاصه نمی‌شود بلکه مدیریت انسان محور باید بر‌آن حاکم باشد تا به ارتقای محیط‌زیست شهری و کیفیت زندگی شهروندان بینجامد. توجه به عدالت و کاهش فاصله شمال و جنوب، توجه به سلامت در مناسبات اجتماعی، آب، خاک و هوا و شراکت بخشی و احترام به حقوق و اقتدار شهروندان از دیگر محورهای سخنرانی دیروز رئیس شورای شهر بود.

تبدیل تهران به شهری دانش‌بنیان

محمود عسگری آزاد که هم‌اکنون معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست‌جمهوری است، پیش از این در شهرداری ریاست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران را برعهده داشت. وی مهم‌ترین مسئله مدیریت امروز کشور را عدم‌تعریف مشخص ازحدود، نقش‌ها و ماموریت‌های بازیگران توسعه در کشور دانست و با تقسیم بازیگران توسعه به 5گروه دولت، بخش خصوصی، نهادهای عمومی، مدیریت‌های محلی و مردم گفت: تا زمانی که نقش این 5بازیگر مشخص نباشد وهر کدام در مورد وظایف و ماموریت‌های دیگران دخالت کنند هیچ‌وقت به رشد و توسعه دست نخواهیم یافت.

از نظر عسگری‌آزاد، به‌دلیل اینکه نقش مدیریت شهری در کشور تعیین نشده، به شهرها، روستاها و محلات ظلم می‌شود زیرا مردم در زندگی خود نقش‌آفرینی ندارند و دولت به‌عنوان کارفرما و متصدی بزرگ در انجام فعالیت‌هایش به‌دلیل نبود منابع بازمانده است. وی از شهرداری تهران و شورای اسلامی این شهر خواهش کرد همچنان که در ساخت این شهر همت کردند و تهران را به شهر نمونه تبدیل کردند بازهم همت کنند و لایحه نظام جامع مدیریت شهری را که در 213ماده تهیه شده، پیگیری کنند تا به نتیجه برسد زیرا براساس این لایحه نقش مدیریت محلی ازملی تفکیک خواهد شد.

بابک نگهداری رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز به‌عنوان یکی دیگر از سخنرانان مراسم ششمین دوره جشنواره پژوهش و نوآوری شهری بود. به اعتقاد وی، شهرداری تهران با رویکرد تحول گرایی و آینده‌نگری روندی پیشگیرانه به جای درمان را در پیش گرفته است. با درنظر گرفتن اینکه در دوره کنونی، مدیریت شهری تلاش دارد با فراهم کردن بسترهای لازم زمینه ارتقای حیات انسان‌ها را فراهم کند این امر به گفته نگهداری جز در سایه تفکرات انسان گرا، شهروندمحوری، ارتقای هویت شهروندی و تأمین نیاز شهروندان محقق نخواهد شد. در این دوره از جشنواره بالغ بر 2400 اثر از مراکز پژوهشی داخلی و خارجی به دبیر خانه ارسال شد.

چالش‌های زندگی شهری در جهان

خوان کلوزه قائم‌مقام دبیرکل سازمان‌ ملل متحد و رئیس سازمان اسکان بشر ملل متحد در پیامی به ششمین جشنواره برترین‌های پژوهش و مدیریت شهری گفت: در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند، شکی نیست که شهرها بر بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی نقش کلیدی دارند. در پیام خوان کلوزه همچنین اعلام شد: شهرها مراکز تجاری و مراکز فرهنگی بوده‌اند ولی در حال حاضر از لحاظ تخریب محیط‌زیست، فقر و نابرابری‌های فزاینده اجتماعی به وضعیت هشدار رسیده‌اند.

در بخش دیگری از این پیام همچنین اشاره شده که امروز چالش‌های اجتماعی، محیطی در بالاترین سطح خود قرار گرفته‌اند و اثرات جانبی شامل شرایط نامناسب زندگی، گسیختگی اجتماعی و افزایش آلودگی محیطی و چالش‌های بزرگ دیگر را پیش روی انسان‌ها قرار داده است. دکتر صدری مدیر دفترمنطقه‌ای آیسسکو در تهران نیز طی سخنانی در ششمین جشنواره بین‌المللی برترین‌های پژوهش و نو آوری مدیریت شهری خواستار آن شد تا هرچه سریع‌تر در بحث مدیریت شهری مدلی مفهومی و دکترین تنظیم و مدیریت شهری به باید‌ها و نبایدهای آن مقید شود. وی همچنین بر تمرکز به آموزش نحوه زندگی با یکدیگر، مشارکت شهروندان در اداره امور شهر، انجام برنامه‌های تحقیقاتی برای ایجاد انگیزه در این‌باره، مراقبت، نقد و نقدپذیری و محبت و دوست داشتن تأکید کرد.

کد خبر 242756
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز