گروه شهری: نخستین مسئولی که از دولت یازدهم به محل تشکیل جلسه شورای اسلامی شهر تهران رفت، وزیر راه و شهرسازی بود.

در آن جلسه و با صحبت‌هایی که مطرح شد معلوم شد که دولت نیز به‌دنبال تحقق مدیریت یکپارچه شهری است؛ برنامه‌ای که اجرای آن می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در شهر را در کوتاه‌مدت و با هزینه بسیار کمتر رفع کند. اما پس از این، تفاهمنامه‌ای بین وزارت بهداشت، شهرداری تهران و نماینده قوه قضاییه در جهت ارتقای سلامت شهروندان به امضا رسید. البته محمدباقر قالیباف، شهردار تهران پس از این جلسه فعالیت‌های محول‌‌شده در این زمینه را به شهرداری بیشتر در حوزه پیشگیرانه عنوان کرد. سپس در نشست هفته گذشته شهرداران و روسای شورای اسلامی شهرها و مراکز استان‌ها با وزیر کشور هم بحث‌های اصلی جلسه حول موضوع مدیریت یکپارچه شهری مطرح شد؛ اگرچه بر روشن‌شدن زمینه‌های اجرایی مدیریت یکپارچه شهری و چگونگی آن نیز تأکید شد.

3مزیت مدیریت یکپارچه

غلامرضا انصاری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه معتقد است که تحقق‌یافتن مدیریت یکپارچه شهری در کوتاه‌مدت هم اثرات مثبت خود را نشان می‌دهد. وی در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: متأسفانه در دولت‌های گذشته در این خصوص کوتاهی شده است. اما در دولت فعلی با توجه به برنامه 5ساله، مسئولان در حال برداشتن گام‌های کوچک‌سازی هستند. وی اینطور ادامه داد که با وجود وظایف و مشکلات مالی‌ای که برعهده دولت است، بهترین راه، اجرایی‌کردن مدیریت یکپارچه شهری است. این عضو شورا 3مزیت را در این راستا برشمرد؛ اول اینکه با واگذاری بودجه مورد نیاز و اختیارات، کارهای عملیاتی بر‌عهده مدیریت شهری درمی‌آید، دوم اینکه تداخل و همپوشانی دولت و شهرداری در کارها به حداقل می‌رسد و سوم نیز اینکه کیفیت و سرعت کار افزایش می‌یابد.

انصاری در این مورد مشکلاتی که درباره خدمات شهری از قبیل برق، گاز و تلفن وجود دارد را به‌ اجرا نشدن مدیریت یکپارچه شهری ربط داد و گفت: اکنون معضل آلودگی هوای تهران به‌دلیل مداخلاتی که دستگاه‌های مختلف در عرض هم انجام می‌دهند، حل نمی‌شود. به گفته وی، در این رابطه یک‌مدیریت واحد می‌تواند به‌‌خوبی به موضوع رسیدگی کند و سرانجام پاسخگو نیز باشد. انصاری همچنین به شبکه فاضلاب شهر تهران اشاره کرد که از مجلس چهارم به‌خاطر مشکلات اداری تا چندی پیش در بیشتر جاها اجرایی نشده بود؛ درصورتی که با وجود مدیریت یکپارچه این مسئله می‌توانست خیلی پیش‌تر روند عملیاتی به‌خود ببیند.

لزوم همکاری مشاوران با مدیران

از سوی دیگر رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران معتقد است که این مسئله در کشورهای جهان سوم وجود دارد که برخی مدیران ارشد مانع تحقق مدیریت یکپارچه شهری می‌شوند. با وجود این، پرویز سروری در گفت‌وگو با همشهری عنوان کرد که به‌نظر می‌رسد دولت فعلی به‌دنبال تحقق چنین هدفی باشد و برون‌سپاری را جزو اولویت‌های نخست خود قرار داده است. سروری گفت: مشکل ما این است که مدیران استراتژیک عملیاتی فکر می‌کنند و این باعث می‌شود تا به تصمیمات مؤثر و مفید و فرابخشی دست پیدا نکنند.

سطح استراتژیک و عملیاتی نباید مخلوط شود، جز در موضوعات حاکمیتی. وی با بیان اینکه از اظهارات مدیران در دولت فعلی اینطور برداشت می‌شود که آمادگی بیشتری برای برون‌سپاری و رسیدن به مدیریت یکپارچه شهری فراهم شده است، اظهار امیدواری کرد که مشاوران مدیران نیز همکاری لازم را داشته باشند. وی اعلام کرد که متأسفانه برخی مشاوران نگاه کاملا بخشی دارند و این باعث می‌شود تا مدیران استراتژیک در امور عملیاتی شهر حضور پیدا کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سؤال که از دیدگاه شورا در واگذاری اختیارات به مدیریت شهر چه مسائلی باید در اولویت قرار بگیرند، اظهار داشت: در قالب برنامه چهارم و پنجم توسعه شهری اینکه اختیارات با چه اولویتی باید واگذار شوند مشخص شده است. اگر اهداف طبق برنامه تحقق پیدا کند از موازی‌کاری‌ها و هزینه‌های اضافه جلوگیری می‌شود؛ هزینه‌هایی که از بودجه کشور و منابع متعلق به مردم صرف می‌شود. در این میان مهم‌ترین اولویت در مدیریت شهری بحث آلودگی هواست.

2 اولویت در واگذاری اختیارات

مسعود سلطانی‌فر، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران اما در واگذاری اختیارات تصمیم‌گیری و مسئولیت‌ها به شهرداری تهران، 2مسئله را از اولویت‌های پراهمیت می‌داند؛ کاهش آلودگی هوا و بهبود ترافیک. وی درباره این دومسئله معتقد است که اول از همه باید با واگذاری بودجه مورد نیاز، در میان‌مدت گسترش خطوط ریلی در دستور کار قرار بگیرد. سلطانی‌فر که عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز هست، گفت: مدیریت یکپارچه در کشورهای پیشرفته یک‌موضوع کاملا جاافتاده است و در شهرهای ما هم باید با همکاری شورای شهر، شهرداری و دستگاه‌های اجرایی این امر تحقق یابد. به گفته وی، با ارائه یک‌لایحه از سوی دولت و تصویب یک‌طرح از سوی نمایندگان مجلس می‌توان به‌راحتی مدیریت یکپارچه شهری را به‌وجود آورد.

به هرترتیب و با توجه به سخنان تعدادی از مسئولان دولتی در نشست‌های اخیر و سخنان مدیران شهری تهران و اعضای شورای شهر مشخص است که اراده جدی برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری وجود دارد؛ اراد‌ه‌ای که سبب می‌شود به قول احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران از یک‌سو تداخل فعالیت 23دستگاه با کار شورا و شهرداری تهران رفع شود و از سوی دیگر امکانات و ابزارهای مورد نیاز برای پاسخگویی به انتظارات شهری به شهرداری واگذار شود. 

کد خبر 244505
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز