گروه اقتصادی- رضا کربلایی: شهروندان کلانشهرهای ایران همچنان از آلودگی شدید هوا رنج می‌برند و بنزین مصرفی متهم نخست تنگی‌نفس کلانشهرهاست.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اخیرا با انتقاد از کیفیت بنزین تولید داخل اظهار کرد: بهتر است بنزین استاندارد وارد کشور شود. البته مسئولان وزارت نفت واردات بنزین از خارج کشور افزون بر بنزین تولید داخل را برای افزایش کیفیت تأیید می‌کنند و وعده توزیع بیشتر بنزین یورو4 همچنان تکرار می‌شود، اما رئیس سندیکای جایگاه‌داران بنزین کشور در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید هم میزان توزیع بنزین یورو4 کافی نیست و هم مصرف این فراورده توسط خودروهای قدیمی آلودگی را تشدید می‌کند. بیژن زنگنه وزیر نفت، غیراستانداردبودن بنزین وارداتی به کشور را رد کرده است.

عباس کاظمی، معاون زنگنه و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران پیش‌تر در یک اطلاعیه رسمی اعلام کرد: با وجود کاهش آلاینده‌ها در بنزین و سایر سوخت‌ها، میزان آلایندگی هوا به تناسب افزایش تعداد خودروها هر روز بیشتر می‌شود. به گفته او، انداختن تمام تقصیر آلودگی به گردن سوخت عملا مانع از دستیابی به یک راهکار جامع برای حل این معضل زیست‌محیطی و بهداشتی خواهد شد.

بیژن حاج‌محمدرضا رئیس سندیکای جایگاه‌داران بنزین در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به توزیع محدود و تدریجی بنزین یورو4 در برخی کلانشهرها، گفت: توزیع بنزین یورو4 در تهران تنها در حدود 22جایگاه توزیع می‌شود درحالی‌که 15درصد بنزین مصرفی کشور در تهران مصرف می‌شود. او تأکید کرد: استفاده خودروهای قدیمی فاقد استاندارد یورو4 از بنزین یورو4، آلایندگی هوا را چندین برابر می‌کند.

بنزین غیراستاندارد وارد نمی‌کنیم

وزیر نفت گفت: بنزین خارج از استاندارد وارد کشور نمی‌شود و بنزین‌های وارداتی کیفیت بالایی دارند. به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه افزود: ما مقدار کمی بنزین وارد می‌کنیم اما اینکه از کجا خریده‌اند را خیلی دنبال نمی‌کنم؛ ممکن است از چین هم باشد ولی اینکه بنزین چینی غیراستاندارد با کیفیت پایین باشد چنین چیزی نیست. وزیر نفت گفت: چند میلیون لیتر بنزین نیاز داریم که باید وارد شود.

رویای بنزین یورو 5

سال1394 کل بنزین مصرفی تهران مطابق با استاندارد یورو5 خواهد بود. ! این تازه‌ترین وعده مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران است. او تأکید کرد: با توجه به تعداد خودرو‌های فعال در این شهر، توزیع بنزین یورو5 به‌تنهایی برای حذف آلاینده‌ها کافی نیست. اشاره معاون وزیر نفت به تعهد وزارت صنعت و خودروسازان برای تولید خودروی با استاندارد یورو4 است. خودروسازان هم به‌دلیل در اختیار نداشتن تجهیزات لازم توان تولید خودرو یورو4 را ندارند به‌ویژه اینکه بسیاری از خودروهای در حال تردد فاقد مبدل‌های کاتالیست‌ در عمل گازهای خطرناک ناشی از مصرف بنزین را رها می‌کنند.

به گزارش همشهری، ۲۷ تیرماه سال۸۴ هیأت وزیران در مصوبه‌ای اعلام کرد، میزان آلایندگی خودروهای وارداتی و ساخت داخل از سال ۸۴ تا ۸۸ باید مطابق استاندارد یورو٢، از ۸۸ تا ۹۰ مطابق یورو۳ و از سال ۹۰ تا ۹۳ مطابق یورو٤ باشد. طرح جامع کاهش آلودگی هوا مصوب سال90 هیأت دولت وقت هم تأکید دارد که خودروسازان در 8کلانشهر کشور ازجمله تهران، اهواز، اراک، تبریز، مشهد، شیراز، کرج و اصفهان موظف هستند از اول فروردین ١٣٩٢خودروهایشان را مبتنی بر استانداردهای یورو٤ تولید کنند، مشروط به اینکه بنزین یورو 4هم در داخل تولید شده باشد.

ماجرای هوای آلوده و نقش خودروها و بنزین تولید داخل کم‌کم به داستان پیدایش مرغ و تخم مرغ تبدیل می‌شود و راهکاری جامع برای پایان دادن به مناقشه آلودگی هوا و تأثیر تردد خودروها و سوخت آنها همچنان در دسترس نیست و مردم کلانشهرها همچنان به سختی نفس می‌کشند.

کد خبر 245208
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز