همشهری آنلاین: عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با تشریح جزئیات جلسه تولیدکنندگان سنگ آهن در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اخذ عوارض صادرات از معادن سنگ آهن باعث تعطیلی و ورشکستگی معادن کوچک خواهد شد.

به گزارش فارس، محمد دادخواه تهرانی با تشریح جزئیات جلسه چهارشنبه 18 دی ماه تولیدکنندگان سنگ آهن با معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در این جلسه درباره بحث‌های مطرح شده مبنی بر احتمال اخذ عوارض صادرات از سنگ آهن مذاکره کردیم و دلایل تولیدکنندگان سنگ آهن برای مخالفت با این طرح ارائه شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط معادن کوچک و کم‌عیار سنگ آهن در وضعیت بحرانی قرار دارد، افزود: اخذ عوارض صادرات می‌تواند صنعت سنگ‌آهن را با بحران ورشکستگی و تعطیلی روبرو کند.

وی با اشاره به برخی مشکلات ناشی از تحریم‌ها، تصریح کرد: با توجه به سود بالای بانکی، نمی‌توانیم از تسهیلات بانکی استفاده کنیم و در عین حال، زمان بازپرداخت این تسهیلات به معدنکاران فشار وارد می‌کند.

دادخواه با اشاره به هدف‌گیری دولت برای ایجاد 2.5 میلیون فرصت شغلی جدید افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از ساکنان روستاها و مناطق محروم در معادن سنگ آهن مشغول به کار هستند که با وضع عوارض و تعطیلی این معادن، این کارگران بیکار خواهند شد.

به گفته وی، ذخایر و عیار پائین معادن سنگ آهن بخش خصوصی، بهره‌برداری بخش دولتی را غیرممکن کرده است.

عضو انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن در مورد بحث‌های مطرح شده مبنی بر دریافت عوارض از صادرات سنگ آهن نیز گفت: قرار است این عوارض در ابتدا 10 درصد ارزش سنگ آهن صادراتی باشد و در طول 3 سال به صورت پلکانی به 25 درصد برسد.

وی با بیان اینکه در جلسه با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار شد مذاکره معدنکاران با وزارت صنعت در مورد عوارض صادرات سنگ آهن ادامه داشته باشد، گفت: قرار است این موضوع در جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت بررسی شود.

وی تأکید کرد: در صورتی که شرایط مناسبی برای خرید سنگ آهن در داخل وجود داشته باشد، معدنکاران ترجیح می‌دهند به جای صادرات، محصول خود را در داخل عرضه کنند.

بر طبق این گزارش، بهرام شکوری عضو انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن نیز درباره جلسه تولیدکنندگان سنگ آهن با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به خبرگزاری مهر گفت: مقرر شده تا نظرات کارشناسی بخش تولید به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه شده و سپس در خصوص وضع یا عدم وضع عوارض بر روی صادرات سنگ آهن تصمیم‌گیری شود.

شکوری افزود: به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت وضع عوارض بر روی صادرات سنگ آهن ارثیه دولت قبل است که به نوعی اجرای آن در دستور کار دولت جدید قرار گرفته اما مقرر شده تا تصمیم‌گیری در مورد آن با در نظر گرفتن نظرات بخش خصوصی همراه باشد.

وی تصریح کرد: سنگ آهن به هیچ عنوان ماده خام نیست و دارای ارزش افزوده است بنابراین وضع عوارض صادرات بر روی آن به طور قطع تولید را کاهش خواهد داد.

شکوری تصریح کرد: شخص مهندس نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در سخنرانی خود در همایش صادرات غیرنفتی که مهر ماه سال جاری در تبریز برگزار شد با وضع هر گونه عوارض صادراتی اعلام مخالفت کرده که بر این اساس یکی از سئوالات بخش خصوصی این است که چرا چنین دیدگاهی تغییر یافته است.

وی خاطرنشان کرد: وضع عوارض بر روی صادرات کنسانتره نیز تصمیمی اشتباه است چرا که بر روی آن ماده نیز عملیات ایجاد ارزش افزوده صورت می‌گیرد.

به گزارش مهر، جعفر سرقینی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه اعلام کرده که وضع عوارض صادراتی بر روی سنگ آهن در بودجه سال 93 دیده نشده و هم اکنون این موضوع از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت در حال پیگیری است.

وی همچنین این اطمینان را به بخش خصوصی داده که دولت در وضع عوارض سنگ آهن به دنبال کسب درآمد نیست بلکه هدف جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی را پیگیری می‌کند.

کد خبر 245184
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز