گروه ادب و هنر - مسعود میر: هتل انقلاب تهران روز گذشته سینمایی‌ترین صبح سال را با میزبانی نشست رسانه‌ای دبیر جشنواره فیلم فجر به ثبت رساند.

جشنواره فجر

علیرضا رضاداد و همکاران رسانه‌ای او در جشنواره سی و دوم با این مراسم در واقع روزشمار منفی برای آغاز جشنواره را کلید زدند؛ جشنواره‌ای که به گفته دبیرش منتسب به دولت است اما به واقع دولت فقط برگزارکننده آن است و می‌خواهد جشنواره‌ای برای اهالی سینما باشد.

تنظیم به وقت 92

دبیر جشنواره فیلم فجر در ابتدای نشست به موضوع تنظیم مقررات جشنواره اشاره کرد و گفت: شکی نیست که بعضی مقررات جشنواره باید تغییر کند اما این کار نیاز به زمان بیشتر دارد و ما هم دنبال انجام‌دادن کارهای شتابزده نیستیم. بر همین اساس تلاش کردیم در همین زمان کوتاه، مهم‌ترین بخش مقررات را در بخش زمانبندی فراخوان و تحویل آثار به دبیرخانه اجرا کنیم. تا پایان آبان 152فرم به‌دست ما رسید و تا پایان زمان ارسال نسخه بازبینی، 126فیلم بازبینی شد. 26فیلم هم با وجود پرکردن فرم یا به‌دست ما نرسیدند یا با مقررات جشنواره سازگار نبودند و کنار گذاشته شدند. از 126فیلم 61فیلم خواستار حضور در بخش سودای سیمرغ و 65فیلم داوطلب شرکت در سینمای نو بودند.

امروز، فردا، پس‌فردا

موضوع تعداد فیلم‌های بخش سودای سیمرغ که تا امروز روی 21ثابت مانده بخش دیگر حرف‌های دبیر جشنواره را به‌خود اختصاص داد. رضاداد گفت: 10فیلم از 21فیلم حاضر در جشنواره فیلم‌هایی بودند که با 5رای یا بیشتر از طرف هیأت انتخاب شایسته حضور شناخته شدند. فیلم‌های مرحله دوم با 4رأی به رقابت سودای سیمرغ پیوستند و حالا هم ما روزهای 18، 19و 20دی را برای جمع‌بندی نهایی درنظر گرفته‌ایم. در این فرصت ممکن است تعداد فیلم‌ها از 21بیشتر شود و به مثلا 22یا 25فیلم برسد اما مطمئن باشید ما دنبال حضور فیلم‌هایی نیستیم که رأی بالای هیأت انتخاب را با خود نداشته باشند؛ به همین‌خاطر ممکن است فیلمی به این فهرست اضافه نشود. دبیر جشنواره همچنین با اشاره به غافلگیرشدن مسئولان جشنواره از حضور بی‌سابقه جوانان فیلم اولی خبر داد که شاید به فهرست 15تایی بخش نگاه نو یکی‌دو فیلم دیگر هم اضافه شود. او درباره چرایی وجود بخش حقیقت (مستند) در جشنواره فجر نیز با توجه به برگزاری جشنواره مستند گفت: در بخش سینما حقیقت جشنواره فجر مستندهای بلند شرکت دارند که این موضوع، هم بر گسترش تولید سینمای مستند مؤثر خواهد بود و هم به موضوع هم‌افزایی جشنواره‌ها کمک می‌کند.

فجر بین‌المللی

براساس گفته‌های دبیر جشنواره، 3فیلم ایرانی بخش مسابقه به 13فیلم از 14کشور دیگر افزوده می‌شود تا قواره کلی بخش بین‌الملل امسال سر و شکل بگیرد. در بخش بازار فیلم هم 60تا 70شرکت خارجی حضور خواهند داشت و تاکنون 116مهمان خارجی تأیید شده است. رضاداد البته در بخش دیگر حرف‌هایش به موضوع سیاستگذاری جدید برای بخش بین‌الملل جشنواره هم اشاره کرد. به گفته او، همجواری، همسویی و همسطحی مهم‌ترین ملاک برای انتخاب و تشویق فیلم‌های این بخش خواهد بود.

فجر داخلی

دبیر جشنواره سی و دوم از داوری بخش عکس و پوستر در روز 21دی و بعد نمایش آثار منتخب در نگارخانه‌های خانه هنرمندان و برج میلاد خبر داد. وی به 30سالن سینما اشاره کرد که امسال پخش آثار را در تهران به‌عهده دارند؛ 21سالن برای مردم، 6سالن برای نمایش‌های ویژه، 2سالن برای صنوف و مجموعه کاخ جشنواره برای تماشای فیلم توسط اصحاب رسانه و داوران. همچنین قرار شده یک سینما در شهر ری فیلم‌ها را به نمایش بگذارد. رضاداد از نمایش همزمان فیلم‌های جشنواره در 31 استان هم خبر داد و گفت: بنا شده با همکاری معاونت اجتماعی وزارت کشور حدود 15فیلم جشنواره همزمان با روزهای برگزاری در هر استان اکران شود.

پرواز دردسر قدیمی

نشست رسانه‌ای دبیر جشنواره در میانه برگزاری 2 رونمایی هم داشت؛ اولی پوستر جامانده از مجموعه پوسترهای جشنواره که یک‌ماه پیش رونمایی شدند و دیگری نماد جشنواره. رونمایی از پوستر بخش بازار فیلم با تعجب بابت تأخیر همراه بود و رونمایی از سیمرغ اصلاح‌شده همراه با اعتراض؛ اعتراضی که بن‌مایه آن حول یک محور می‌چرخد: چرا سیمرغ جشنواره فجر که نماد یک رویداد بین‌المللی است باید دائم تغییر کند؟ با این همه، امسال سیمرغ اندکی سبک‌تر است و خبری از پایه فلزی سنگین آن نیست. این بار هم ابراهیم حقیقی که سیمرغ سال گذشته را طراحی و بعد خودش آن را به خروس تشبیه کرد، دست به‌کار شد و یک ماکت برای رونمایی در نشست رسانه‌ای جشنواره فرستاد.

گپ و گفت اول

رضاداد در بخش دوم نشست که به پرسش و پاسخ اختصاص داشت، چند موضوع را به اختصار اعلام کرد. او درباره وضعیت پروانه نمایش فیلم‌ها گفت: امسال حدود 15فیلم پروانه نمایش دارند و برای سایر فیلم‌ها پروانه نمایش موقت می‌گیریم. دبیر جشنواره درباره جوایز هم تأکید کرد: تلاش می‌کنیم این دوره یا سمند را با سیمرغ همراه کنیم یا معادل نقدی حدود 20تا 25میلیون تومان به برگزیدگان جایزه بدهیم. او با اشاره به مخالفت خود برای بهره‌مندی از بازاریابی انحصاری از مذاکره با قشم‌ایر، هما و کیش‌ایر برای حمایت مالی از جشنواره خبر داد. دبیر جشنواره درباره شایعه‌ای مبنی بر اینکه« 13»هومن سیدی فیلم اول نیست هم گفت: فیلم قبلی وی یعنی «آفریقا»در دوره‌های قبل در بخش مسابقه ویدئویی حاضر بوده و 13را باید نخستین فیلم بلند سینمایی او دانست.

کد خبر 245112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز