گروه ادب و هنر: «براساس جمع‌بندی هیأت انتخاب، ممکن است با توجه به آخرین وضعیت فنی فیلم‌ها و آماده‌شدن آنها، در جلسه نهایی هیأت انتخاب آثاری به بخش‌های مسابقه، خارج از مسابقه یا رزرو به این اسامی اضافه شود.» این بند پایانی خبر ظهر دیروز مدیریت ارتباطات جشنواره فیلم فجر است که شاید پاسخی باشد به چند سؤال بی‌جواب درباره فهرست فیلم‌های ۲بخش اصلی فجر سی و دوم.

 فیلم‌های ۲بخش رقابتی ‌معرفی شدند


به گزارش همشهری، هیأت انتخاب سینمای ایران شامل ابراهیم داروغه‌زاده، مجید رضابالا، حسین کرمی، داریوش فرهنگ، محمدحسین لطیفی، علی معلم و مازیار میری پس از 45روز کار فشرده و بازبینی بیش از 100فیلم بلند داستانی، سرانجام ساعت 12:16روز دوشنبه اسامی 21فیلم حاضر در بخش سودای سیمرغ و 15فیلم حاضر در بخش نگاه نو را اعلام کرد؛ گرچه 2فیلم این فهرست مشترک هستند و در مجموع 34فیلم در 2بخش برای بردن سیمرغ‌ها با هم رقابت می‌کنند.

آنچه در نگاه اول بیش از همه جلب توجه می‌کند، غیبت نام‌های آشنا در این فهرست تقریبا نهایی است؛ هر چند شاید تا اواخر این هفته چند فیلم هم به فهرست فعلی افزوده ‌ شود. داریوش مهرجویی، مسعود ده‌نمکی، حمید نعمت‌الله، فرزاد مؤتمن و چند نفر دیگر با تازه‌ترین ساخته‌های خود به جشنواره راه نیافته‌اند.

یک معنی این غیبت می‌تواند این باشد که هیأت انتخاب در گزینش فیلم‌ها بیشتر به کیفیت توجه کرده است تا بزرگی نام‌ها. هفته گذشته اسامی 10فیلم حاضر در بخش مسابقه اصلی سینمای ایران یا همان سودای سیمرغ به علاوه 6فیلم اول حاضر در بخش نگاه نو اعلام شد. قرار بود در مرحله دوم و نهایی حدود 15فیلم دیگر به بخش اول و 6فیلم دیگر به بخش فیلم‌های اول اضافه شوند که دیروز اتفاقی دیگر افتاد؛ 9فیلم به اضافه 2فیلم اول به سودای سیمرغ پیوستند و اعضای هیأت داوران در واکنش به کیفیت خوب فیلم‌های اول، 9فیلم دیگر به این بخش افزودند. به‌نظر می‌رسد با توجه به کیفیت مناسب 2فیلم اول «چند مترمکعب عشق» و «انارهای نارس»، باید شاهد حضور یکی از این دو فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل به نمایندگی از ایران باشیم. ضمن اینکه 2فیلم از میان 19فیلم بخش سودای سیمرغ هم در بخش مسابقه بین‌الملل حضور خواهند داشت. شاید اسامی این فیلم‌ها تا آخر هفته اعلام شود شاید هم امروز دبیر جشنواره فیلم فجر درباره ابهام‌های موجود ‌پاسخ بگوید.

چند فیلم اضافه می‌شوند

علی معلم که سابقه عضویت در هیأت‌های انتخاب و داوری چند دوره جشنواره فیلم فجر را در کارنامه دارد، درباره کمیت و کیفیت فیلم‌های حاضر در 2بخش رقابتی سی و دومین جشنواره فیلم فجر به همشهری می‌گوید: تماشای نسخه‌های کامل و نیمه‌تمام حدود 120فیلم کاری طاقت‌فرسا بود که به سرانجام رسید و من از نتیجه کار هیأت انتخاب در مجموع دفاع می‌کنم. گرچه دیگران باید همه فیلم‌ها را ببینند و درباره کیفیت هر کدام نظر بدهند.

این تهیه‌کننده و منتقد باسابقه در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است به تعداد فیلم‌های حاضر در فهرست افزوده شود یا نه‌چنین پاسخ می‌دهد: جلسه روز یکشنبه در واقع یکی مانده به آخرین جلسه هیأت انتخاب بود و ما احتمالا روز پنجشنبه یا جمعه برای آخرین بار دور هم جمع می‌شویم تا درباره انتخاب 45فیلم دیگر تصمیم بگیریم. البته اگر نسخه کامل فیلم‌ها به‌دست ما برسد. ممکن است فیلم‌هایی که به سودای سیمرغ افزوده می‌شوند، خارج از مسابقه باشند و صرفا در کنار دیگر فیلم‌های این بخش به نمایش درآیند.

کد خبر 244965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز