سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارگردان مستند میراث جاویدان از ساخت این اثر با موضوع بررسی شهر تاریخی و مذهبی قم خبر داد.

عکاسی

به گزارش ایرنا، عباس صالح مدرسه ای درباره ساخت مجموعه میراث جاویدان افزود: قسمت اول این اثر مستند، از آغاز سکونت انسان تا دمیدن آفتاب اسلام در این سرزمین را مطالعه و سیامک سرلک متخصص باستانشناسی در دوران پیش از اسلام، ردپای تمدن در تپه قمرود، قلی درویش و گورستان باستانی تپه صرم را جستجو می‌کند.

وی یادآور شد: این کارشناس از نمازخانه های باستانی پرده بر می‌دارد که سالها بعد نمازگزارانی دیگر در همین خاک سر بر سجده بندگی خدا می‌گذارند.

تهیه کننده مستند میراث جاویدان ادامه داد: در این قسمت از این اثر مستند تلاش شده که این نقش تاریخی خوانا شود و پاسخی شایسته برای آن بیابد.

صالح مدرسه ای توضیح داد: اگر توسعه و پیشرفت منطقه قمرود و خصوصا شهر قم را مدیون هجرت و شهادت حضرت معصومه(س) به این شهر ندانیم، روایتی غلط و ناقص از تاریخ این شهر پس از حضور اسلام در اینجا ارائه داده ایم.

وی تاکید کرد: محور توسعه تاریخی قم وامدار حضور پر برکت حضرت فاطمه معصومه (س) است.

قسمت دوم، حضرت را کانون توسعه قم در نظر آورده است. حضور ایشان در منزل موسی بن خزرج اشعری و شهادتشان توجه سیاسیون و مردم را به این نقطه جلب کرد و علاقه مریدان به حضور در مجاورت ایشان جمعیتی را در اینجا گرد آورد که هر یک ظرفیت ایجاد حرکتی اجتماعی را در خود پرورش می‌داد.

به گفته این مستندساز، حملات متعدد مخالفان و چندین بار نابودی کامل شهر هم نتوانست سیر زندگی در این نقطه از جهان را متوقف سازد.

صالح مدرسه گفت: این مستند در قسمت سوم، ظرفیت متراکم سالهای پیشین که منجر به خیزشی تاریخی در منطقه شد را به نمایش گذاشته است.

وقایع تاریخ معاصر از محاصره تهران تا حضور قوای بیگانه در ایران، قم را به دلیل ظرفیت بالای تحریک پذیری و نزدیکی به تهران، در کانون حوادث قرار داد.

به گفته وی، وقوع انقلاب اسلامی و نقش بی بدیل روحانیت در توسعه فرهنگ انقلابی در مرکز ایران نقطه عطفی در تاریخ قم است.

ارائه روایتی مستند از دوران قاجاریه تا پیروزی انقلاب اسلامی موضوع قسمت سوم مجموعه میراث جاودان است.

کارگردان مستند میراث جاویدان یادآور شد: اقلیم منحصر بفرد قم و منطقه قمرود، تنوعی از بافت طبیعی و در همان امتداد در ساختار اجتماعی آن پدید آورده است.

وجود کوه های فراوان در غرب و جنوب استان نقاط منحصر بفردی از طبیعت کوهستان و بافت جانوری آن ایجاد کرده که به خودی خود موضوعی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

صالح مدرسه ای ادامه داد: از سوی دیگر دشت های وسیع در شرق و شمال، وجود پدیده ی بی نظیر دریاچه نمک و حوض سلطان و بافت جمعیتی آن موضوع قسمت چهارم این مجموعه است.

عوامل این اثر مستند عبارتند از: مشاور پروژه: مهرداد زاهدیان، تصویربرداران: محمدرضا تیموری، محمدهادی صالح، مصطفی سیفی، مصطفی خلیلی راد.

تدوین: ایمان یاری، طراحی و ترکیب صدا: مهرداد جلوخانی، نویسنده گفتار متن: عاطفه میارکیانی، گوینده: شهرام درخشان.

پژوهشگر و کارگردان: عباس صالح مدرسه ای، مجری طرح: خانه هنرمندان امروز، تهیه شده در شبکه نور به سفارش مرکز سیمای استان ها.

کد خبر 244983
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز