همشهری آنلاین: مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: بارش برف و باران و بروز یخبندان در روزهای اخیر در این استان برخی پرندگان و وحوش را راهی جاده‌ها، روستاهای اطراف و بام خانه‌ها کرده است.

برف و یخبندان در استان فارس پرندگان مهاجر را به بام خانه‌ها کشاند

به گزارش ایرنا، حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: همزمان با سرد شدن هوا و بارش باران و برف به‌ویژه در شهرهای سردسیر استان و مناطق کوهستانی شاهدیم که تعدادی از وحوش از جمله قوچ و میش و پرندگان به‌ویژه کبک و تیهو به منظور دستیابی به غذا مناطق حفاظت شده را ترک کرده و راهی جاده‌ها و اطراف روستاها شده‌اند.

وی همچنین با بیان این که پرندگان در بام منازل روستائیان سکنی گزیده و پناه آورده‌اند، از مردم خواست تا در این شرایط از مواهب طبیعی و حیات وحش مراقبت بیش‌تری کنند.

به رغم شروع اقدامات حفاظتی و غذارسانی به وحوش توسط ماموران اجرایی حفاظت محیط زیست، متاسفانه خطر تعرض و شکار آن‌ها توسط شکارچیان فرصت‌طلب نیز وجود دارد.

ابراهیمی کارنامی ازعموم شهروندان به ویژه مردم طبیعت دوست روستایی و اهالی همجوار با مناطق تحت حفاظت درخواست کرد در صورت برخورد با این حیوانات و پرندگان با دادن غذا و تامین امنیت آن‌ها، در اسرع وقت موضوع را به اطلاع ادارات حفاظت محیط زیست مستقر در کلیه شهرستان‌های استان برسانند.

با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در مورد بارش‌های امسال، امیدواریم که وضعیت تالاب‌ها بهتر شود و در نتیجه آن جمعیت پرندگانی که از این آبگیرها استفاده می‌کنند بهبود یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس خاطر نشان کرد: پرندگان مهاجر آبزی مثل انواع اردک‌ها، فلامینگوها، انواع درنا و غاز هر ساله با آغاز فصل سرما و یخبندان از عرض‌های جغرافیایی بالاتر مثل سیبری و حوزه اسکاندیناوی به عرض‌های جنوبی مهاجرت می‌کنند که یکی از کشورهای مطلوب برای پرندگان مهاجر، کشور ایران است و در ایران نیز استان فارس به واسطه داشتن تالاب‌های حائز اهمیت از جمله زیستگاه‌های مهم این پرندگان به شمار می‌رود.

کد خبر 244979
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز