پیدا کردن غذا بهانه حضور این روزهای حیات وحش شمیران در ارتفاعات پایین‌دست است. حیواناتی مثل گراز و خرس و بز و میش و قوچ حوالی روستاها چرخ می‌زنند تا چیزی برای خوردن پیدا کنند. حضور این حیوانات، شکارچیان را هم برای شرکت در این گردهمایی وسوسه کرده و به شمیران کشانده است.

توله خرس

همشهری آنلاین- مرضیه موسوی: برای پیدا کردن غذا راهی ارتفاعات پایین دست شده‌اند. این روزها حوالی روستاهای آهار و امامه و میدان گلن دوئک و دیگر نقاط شمیران و لواسان که چشم بچرخانید بز و قوچ و میش کوهی را می‌بینید که برای پیدا کردن غذا به نزدیکی مناطق روستایی و زیستگاه‌های انسانی آمده‌اند. «حسن سجودیان» دهیار کند علیا می‌گوید :«زمستان که از راه می‌رسد حیوانات از ارتفاعات شمیران به مناطق پایین‌تر می‌آیند تا غذا پیدا کنند. در مناطقی مثل آهار خرس قهوه‌ای زندگی می‌کند و گراز و بز و میش و قوچ هم از گونه‌های جانوری است که در این اطراف مشاهده می‌شود. خرس‌های قهوه‌ای معمولا به سراغ کندوهای عسل می‌روند و گراز و دیگر حیوانات ممکن است به محصولات باغی حمله کنند. متاسفانه مردم روستایی ممکن است به دلیل ترس از این حیوانات به آن‌ها آسیب برسانند. مثل خرس قهوه‌ای که سال گذشته در آهار دیده شد و قبل از رسیدن نیروهای محیط بانی مردم از ترس آن حیوان را کشته بودند.»

از حضور شکارچیان غیر مجاز در این فصل از سال در ارتفاعات شمیران می‌گوید و شکاری که این روزها بیشتر از هر وقت دیگری در دسترسشان است :«زمستان غذای حیوانات کم می‌شود و شکارچیان از همین فرصت استفاده می کنند تا این حیوانات را به دام بکشند. بخشی از این شکارها توسط خود مردم مناطق روستایی انجام می‌شود و بخش دیگر توسط افرادی که برای تفریح و برای سودجویی به شکار حیوانات در شمیران می‌پردازند. محیط بانی شمیران و لواسان گشت‌هایی دارد که هر روز در مناطق مختلف حضور دارند و تا جای ممکن عرصه را برای این شکارچیان تنگ می‌کنند. اما وسعت این منطقه کم نیست و به هر حال آسیب‌هایی به گونه‌های جانوری شمیران وارد می‌شود.»

  • نذر طبیعت

میش و قوچ‌های کوهستان شمیران این روزها ارتفاع کم کرده و به سمت بافت مسکونی شمیران روانه شده‌اند. محیط بانی شمیران از تهیه علوفه و غذای مورد نیاز حیوانات در ایام زمستان خبر می‌دهد. «مرتضی کوچکی» محیط بان با سابقه شمیران می‌گوید :«هر سال با سرد شدن هوا برای حیات وحش شمیران غذا و علوفه تهیه می‌کنیم و در چند نقطه این غذاها را در اختیار حیوانات قرار می‌دهیم. منطقه حفاظت شده‌ای در میدان گلن دوئک‏، منطقه‌ای در شمال شهرک باستی هیلز و ورجین از جمله این مناطق است. ما در شمیران 26 هزار هکتار محدوده حفاظت شده داریم که گشت‌های ما هر روز در این مناطق مستقر هستند و به نقلاط مختلف آن سرکشی می‌کنند. علاوه بر کمک به تهیه غذا برای حیوانات‏، از آن‌ها در برابر شکارچیان غیر مجاز هم محافظت می‌کنیم. به هر حال هر جا شکار باشد شکارچی هم هست.»

او از مردم روستایی می‌گوید که برای حیات وحش شمیران غذا و علوفه تهیه می‌کنند و آن را در مسیر حرکت آن‌ها قرار می‌دهند :«مردم روستایی به ما در تهیه غذا و علوفه کمک می‌کنند. گاهی افرادی مقداری غذا با خود می‌آورند و می‌گویند آن را نذر طبیعت کرده‌اند. محیط بانی هم برای این حیوانات غذا تهیه می‌کند. یکی از اشتباهاتی که ممکن است مردم انجام دهند دادن کاهو و نان خشک به قوچ و میش است. این مواد غذایی ممکن است به دلیل داشتن سم برای حیوانات خطرآفرین باشد. این روزها اگر کسی به محیط بانی شمیران مراجعه کند می‌تواند توضیحات لازم برای چگونگی مواجهه با این حیوانات را دریافت کند و در مناطق حفاظت شده آن‌ها را در حال غذا خوردن ببیند.»

کد خبر 480622

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha