دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین نمایشگاه تخصصی قلمزنی ظروف نقره با عنوان «بهشت فلز» با آثاری از محمد حیدری در گالری مس‌نگار گشایش می‌یابد.

پوستر نمایشگاه تجسمی

به گزارش ایسنا، این هنرمند درباره این نمایشگاه اظهار کرد: در این نمایشگاه حدود 30 ظرف قلمزنی شده به نمایش گذاشته خواهد شد.

این نمایشگاه نخستین نمایشگاهی است که به صورت تخصصی روی فلز نقره کار می‌کنم و ظروف مورد استفاده هم از ظروف مصرفی منازل هستند.

البته معمولا چنین ظروفی را که به هنر قلمزنی آراسته است، به صورت تزیینی و دکور در منازل به کار می‌برند و جنبه مصرفی ندارد.

او درباره هنر قلمزنی و قدمت آن در ایران گفت: هنر قلمزنی انداختن یا ایجاد نقوش روی فلزات مختلفی چون طلا، نقره، مس و برنج است.

انسان از وقتی فلز را شناخت با استفاده از حس زیبایی شناسی خود روی آن نقوشی ایجاد کرد. این نقوش تزیین کننده چاقوها و اسلحه‌هایی بود که در قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفت.

حیدری همچنین عنوان کرد: من هنر قلمزنی را از کودکی و نزد پدرم که استاد این رشته بود آموختم.

سپس برای تکمیل آن نرد استاد مهدی علمداری رفتم و به صورت سنتی یادگیری این هنر را ادامه دادم و اکنون در دانشگاه‌های هنر اسلامی تبریز و دانشگاه فنی و حرفه‌ای تدریس می‌کنم.

این هنرمند درباره تفاوت آموزش سنتی و آکادمیک این هنر اظهار کرد: وسایل و اصول کار قلمزنی در آموزش سنتی و آکادمیک یکسان است، اما کار سنتی حرفه‌ای‌تر است و در دانشگاه بیشتر به بخش تئوری و اطلاعاتی آن پرداخته می‌شود.

مشکل دیگری که دانشجویان این رشته هنری با آن مواجه هستند نبود بازار مناسب برای آن است، وگرنه آن‌ها علاقه و انگیزه آموزش و کار در هنرهای سنتی را دارند.

حیدری ادامه داد: یکی از اهداف من برای برگزاری این نمایشگاه آشنایی مردم با این هنر و ایجاد بازار جدیدی برای عرضه و تبلیغ هنر قلمزنی است.

محمد حیدری متولد 1352 در اصفهان است. او 14 سال است که در هنر قلمزنی فعالیت می‌کند و تاکنون نمایشگاه‌های مختلفی از جمله نمایشگاه اختصاصی 2003 فرانسه و نمایشگاه صنایع دستی تهران و اوراسیای 1392 در تبریز از آثارش برپا شده است.

نمایشگاه «بهشت فلز» روز پنج‌شنبه 19 دی ماه، از ساعت 16 گشایش می‌یابد و تا 22 دی ادامه خواهد داشت.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به گالری مس‌نگار واقع در میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، خیابان زاینده‌رود، مجتمع پارک پرنس، بخش تجاری، شماره 5 مراجعه کنند.

کد خبر 244825
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز