گروه ادب و هنر: چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار شامگاه روز شنبه با حضور خانواده‌های معظم شهدا، مدیران سازمان سینمایی، مسئولان جشنواره و گروه زیادی از علاقه‌مندان در سینما فلسطین تهران آغاز به‌کار کرد.

جشنواره سینمایی عمار

بازگشت به گفتمان اصلی انقلاب

به گزارش همشهری، نادر طالب‌زاده نخستین سخنران این مراسم بود که بر ضرورت تربیت نیروهای انقلابی تأکید کرد و جشنواره عمار را بازگشت به گفتمان اصلی انقلاب اسلامی دانست. دبیر چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: گرچه همه جشنواره‌های ایران در مسیر انقلاب اسلامی هستند اما جشنواره عمار به گفتمان اصلی انقلاب اسلامی و افق نهایی انقلاب بازمی‌گردد. ما وظیفه داریم به فکر رشد و تربیت نیروهای اسلامی باشیم.

طالب‌زاده خواستار توجه دیگر مسئولان به این جشنواره شد و افزود: جشنواره عمار یک حرکت تعارفی و تشریفاتی نیست بلکه از بطن انقلاب بیرون می‌آید. ما در این جشنواره فیلم‌های کوتاه، کلیپ، مستند و فیلم‌های بلند را به روستاها بردیم. سال گذشته تنها 2هزار نقطه اکران‌کننده فیلم عمار وجود داشت که امسال این نقاط به 3500رسیده است. بسیاری از روستاها هیچ امکانی برای نمایش فیلم نداشتند و این جشنواره چنین ظرفیتی را با موضوع‌های انقلابی برای آنها فراهم کرد.

جشنواره‌ای مردمی و بی‌آلایش

رئیس سازمان سینمایی در بخشی دیگر از افتتاحیه چهارمین جشنواره عمار با تأکید بر حمایت از این جشنواره مردمی آن را حرکتی در راستای سینمای انقلابی و دینی دانست و گفت: کلیت سینمای ایران در راستای هدفی است که این جشنواره به‌طور خاص دنبال می‌کند. در این 4سال برگزارکنندگان یک‌جشنواره بی‌ریا، بی‌تکلف، بی‌آلایش و مردمی را برگزار کرده‌اند و من به آنها برای سر و شکل دادن به این جشنواره تبریک می‌گویم.

حجت‌الله ایوبی در ادامه افزود: در دنیای امروز سینمایی موفق است که زبان مردم باشد همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند سینما زبانی برای تکلم و گفت‌وگو است و به‌نظر من خوشا به حال مردم ایران که با چنین زبانی با جهان سخن می‌گوید. البته ملتی در بیان سخنان خود موفق است که این سخن را با دلش به جهانیان عنوان کند. سینمای انقلاب، دفاع‌مقدس و سینمای دینی زبان اصلی مردم ایران است و ما امیدواریم جشنواره عمار وسیله‌ای برای تقویت سینمای دینی و انقلابی باشد. من وظیفه خود می‌دانم از هر حرکتی که در راستای سینمای دینی و انقلابی باشد حمایت کنم.

تجلیل خانواده شهدا از زمانی

پخش فیلم مستند «سینمای 99درصدی» به کارگردانی تورج کلانتری در بخشی از مراسم افتتاحیه با واکنش مثبت مخاطبان همراه بود. مجری مراسم هم به رسم معمول این مراسم در تقدیر از چهره‌های انقلابی از زنده‌یاد امیرحسین فردی به‌عنوان پدر ادبیات انقلاب قدردانی کرد. سپس کلیپی درباره مرحوم فردی پخش و از خانواده شهید بخشی دعوت شد برای تقدیر از خانواده زنده‌یاد فردی روی صحنه بیایند. در ادامه از حامد زمانی برای اجرای زنده قطعه «مرگ بر آمریکا» دعوت شد و پس از معرفی برگزیدگان، زمانی برای اجرای ترانه جدید «گزینه‌های روی میز» روی سن آمد. حاضران قسمت‌هایی از آهنگ را همراه خواننده جوان خواندند و پس از اجرا، خانواده شهدا دسته‌های گل را به نشانه تقدیر به وی اهدا کردند. مراسم افتتاحیه جشنواره عمار با پخش انیمیشن «پیام راشل کوری 2» به کارگردانی فرهاد عظیما به پایان رسید.

معرفی برگزیدگان

برگزیدگان بخش‌های مختلف چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار در مراسم افتتاحیه معرفی و تقدیر شدند. در بخش تیرز از اقلام تبلیغی، تیزر فیلم‌های حنانه و نشانه‌ها برگزیده شدند و تندیس ویژه این بخش به تیزر مستند آخرین روزهای زمستان ساخته حسین جمشیدی گوهری و سجاد پهلوان‌زاده رسید. در بخش پوستر هیأت داوران روح‌الله موحدی را برای مستند به پشت تابلو نگاه کن و هادی محمدیان را برای پویانمایی بینا و دینا برگزیده شناخت. جایزه ویژه داوران بخش پوستر به علی عزیزی برای فیلم عنکبوت تعلق گرفت. در بخش فیلمنامه جایزه دوم به اسماعیل رحیم‌زاده برای طرح فیلمنامه شب منامه و حسین اسماعیلی برای آسمان نقطه سیاه ندارد و سپیده‌دم نوشته بیژن بیات و جایزه اول به ابوموسی دل بندر اهدا شد. در بخش فیلمنامه فیلم کوتاه تموک سیدمحمدابراهیم حجتی جایزه ویژه را از آن خود کرد.

در بخش مسابقه نماهنگ محمدرضا خردمندان برای 2اثر درنگ و پیشرفت‌ها، محمدعلی مطهری برای مرگ بر آمریکا و محمدحسین علی‌بابایی برای این عمار لوح تقدیر دریافت کردند و جایزه ویژه داوران به ایستاده‌ایم محمدباقر مفیدی‌کیا اهدا شد. در بخش مسابقه فیلم ما، فردین آرش برای مسجد کلیسا نیست و مجتبی صدیقی برای کاظم آقا دربست جایزه گرفتند و جایزه ویژه داوران به علی اخوان برای نفوذی‌ها تعلق گرفت. در بخش نقد و پژوهش سینمایی به‌ترتیب محمدامین نوروزی در بخش نقد برای سمبولیسم فطری، آغازی برای فرم تصویری مطلوب و رفیع‌الدین اسماعیلی در بخش پژوهش سینمایی برای بازنمایی الگوی شخصیتی مرد در سینما برگزیده شدند.

کد خبر 244668

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز