مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پل سیدخندان یکی از پل‌های قدیمی و البته معروف شهر تهران است که حالا از قامت یک پل خارج شده و به بخشی از تهران هویت ویژه و البته خاص داده است.

پل سیدخندان

پل سیدخندان اولین پل تک پایه در ایران است که پیش از انقلاب اسلامی توسط پیمان‌کاران فرانسوی ساخته شده بود و پس از انقلاب مهندسان ایرانی توانستند با بهره‌گیری از الگوی ساخت آن، پل طبقاتی صدر را نیز به شکل تک‌پایه احداث کنند.

راه‌های ارتباطی پل

این پل در بزرگراه رسالت قرار دارد و مهم‌ترین تقاطع‌هایی که پل بر فراز آن‌ها استوار شده، خیابان دکتر شریعتی و خیابان سهروردی است.

پل سیدخندان که مرز مناطق ۷ و ۳ شهرداری تهران است، امروزه به یکی از محورهای مهم پایتخت تبدیل شده به طوری‌که دسترسی شمالی- جنوبی و شرقی -غربی آن محل تردد خودروهای زیادی است.

پل سید خندان، خیابان‌های سهروردی، دکتر شریعتی و محله جلفا را به هم متصل می‌کند و از سوی دیگر خودروها را به تونل رسالت می‌رساند.

زیر پل سیدخندان، ایستگاه‌های تاکسی برای نقاط مختلف شهر تعبیه شده است.

چرا سیدخندان؟

طبق اسناد باقی مانده در معاونت عمرانی شهرداری تهران، سال‌ها پیش در جاده قدیم شمیران سقای پیری زندگی می‌کرد که عابران تشنه را سیراب می کرد. این پیرمرد سقا، پیرمرد خندانی بوده که از کوزه سفالی‌اش در کاسه‌ای مسی آب می‌ریخته و به رهگذران تشنه می‌داده است. پس از پیرمرد، پسرش در همان محل به کار بستنی فروشی پرداخت و نام مغازه‌اش را به یاد لبخند پدر سیدخندان گذاشت، سال‌ها گذشت و این نام به یاد پیرمرد سقا بر روی تاریخ این شهر حک شد و جاودانه ماند. این روزها دیگر از پیرمرد و لبخندش اثری نمانده است. اما یاد آن سقا به‌واسطه پلی که بسیاری از تهرانی‌ها هر روز از آن می‌گذرند، ماندگار شده است.

آخرین وضعیت پل :

پل سیدخندان در ابتدای سال ۱۳۹۱ توسط شهرداری تهران بازسازی، بهسازی و نماسازی شد. در رنگ آمیزی پل از رنگ نانو استفاده شد، همه پل عایق بندی شد و دیواره های آن بتن ریزی و آسفالت شد. باسازی این پل با هدف ایجاد حریم دفاعی و امنیتی صورت گرفت.

کد خبر 244573
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز