همشهری آنلاین: قانون‌گذاران چینی با اصلاح قانون سخت‌گیرانه تک‌فرزندی در چین،‌ قانونی جدید را برای تسهیل داشتن بیش از یک فرزند در این کشور را اجرایی کردند.

چین

براساس گزارش شینهوا، نهاد برتر قانون‌گذاری در چین به زوج‌ها درصورتی که یکی از آنها تک فرزندی باشد،‌اجازه داشتن فرزند دیگری را نیز داد. در نشست دوماهانه کمیته دائم کنگره ملی خلق چین، این قانون جدید درباره تعداد فرزندان تصویب شد و مجلس‌های استانی و کمیته‌های مرتبط با آنها تضمین به اجرای این قانون دادند.

براساس تصویب این کمیته، مقامات استانی باید مقررات تنظیم برنامه خانواده‌ها را براساس ارزیابی وضعیت جمعیت‌شناسی محلی و قوانین مرتبط با جمعیت اصلاح کرده و تنظیم سازند.

برنامه‌ریزی و تنظیم خانواده در چین به عنوان یک قانون اساسی و یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌های دولت شناخته می شود و هرنوع تغییر در آن نیازمند تایید مقامات رسمی و ارشد قانون‌گذاری در این کشور است.

تغییرات جدید در راستای مقابله با کاهش تدریجی آمار تولد و تغییرات جمعیتی در این کشور صورت گرفته که منجر به کاهش جمعیت کارگر شده‌است. سرعت رشد جمعیت در این کشور بسیار پایین بوده و به تدریج درحال کمتر شدن نیز بوده‌است. رشد جمعیت در چین از دهه 1990 با کاهش قابل توجهی مواجه شده و 1.5 تا 1.6 بار کمتر شده‌است.

جمعیت کارگر نیز از سال 2012 با کاهش سالانه 3.45 میلیون نفری مواجه شد و انتظار می‌رود تا سال 2023 سالانه هشت میلیون نفر کاهش داشته‌باشد درحالی که جمعیت 60 ساله و مسن‌تر به 400 میلیون نفر خواهند رسید و بیش از یک چهارم جمعیت این کشور را تشکیل خواهد داد. درحال حاضر جمعیت بالای 60 سال یک هفتم جمعیت چین را تشکیل داده‌اند.

براساس تخمین‌های مقامات دولتی چین،‌قانون تک‌فرزندی از زمان اجرایش در دهه 1970 تاکنون مانع از متولد شدن 400 میلیون نوزاد شده‌است. قانون تک‌فرزندی همواره از استثناهایی برخوردار بوده است،‌برای مثال درصورتی که هیچ‌یک از والدین از گذشته فرزندی نداشتند، ویا از یک اقلیت قومی بودند، و یا در مناطق روستایی زندگی می‌کردند و فرزند اولشان دختر بود می‌توانستند فرزند دومی نیز داشته‌باشند.

با این‌همه چی وانچون از اعضای کمیته دائم کنگره ملی خلق چین می‌گوید اصلاح قانون تک‌فرزندی به معنی پایان قانون برنامه‌ریزی خانواده‌ها نیست و رشد ثابت و پایدار جمعیت باید همواره تحت کنترل باشد زیرا چین هنوز از جمعیت بسیار بالایی برخوردار است که ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی در این پدیده جا‌خوش کرده‌است.

اجرای قانون جدید تعداد فرزندان در چین قرار است از اوایل سال 2014 در برخی از مناطق چین اجباری خواهد شد.

کد خبر 243901
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز