گروه اجتماعی - محمدعلی بدری: میانگین فاصله بین ازدواج تا ولادت نخستین فرزند، در سال‌های اخیر به ۳.۵ سال رسیده است.

پس از آن اگر علاقه‌ای به داشتن فرزند دیگر باقی باشد، مرد و زن جوان ترجیح می‌دهند 5 سال پس از فرزند اول، فرزند دومشان به دنیا بیاید؛ یعنی در نیمه‌های سال نهم زندگی مشترک.این در حالی است که در یک برآورد خوش‌بینانه و براساس آمار طرح سنجش سلامت در سال 91خورشیدی، 35درصد خانواده‌های دارای فرزند، یک فرزند، 46درصد 2فرزند و 12.6 درصد 3فرزند دارند.
همچنین به گفته معاون بهداشتی وزیر بهداشت 25درصد زوجین کشور اکنون نابارورند. باید به آمار علی‌اکبر سیاری درباره ناباروری، زوج‌هایی را هم اضافه کرد که خود تمایلی به بچه‌دارشدن ندارند.

نسخه عملیاتی در دست مردم است

این معاون وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه نسخه عملیاتی وزارت بهداشت برای افزایش رشد جمعیت در حال حاضر چیست؟ به فارس گفته است: نسخه عملیاتی ازدواج و رشد جمعیت دست ما نیست و خانواده‌ها باید زودتر تصمیم بگیرند که ازدواج کنند و موانع ازدواج و فرزندآوری را باید برطرف کرد.

هشدار سیاری به این خاطر است که نرخ باروری در کشور زیر2درصد و سطح جانشینی 1.7 درصد است به این ترتیب تا پایان سال1420جمعیت کشور با این روند به 88تا 90میلیون نفر می‌رسد و بعد از آن جمعیت کاهش می‌یابد و هرم جمعیتی معکوس می‌شود. حداقل گامی که وزارت بهداشت می‌تواند جهت تحقق سیاست کلان حکومت برای تعدیل کاهش رشد جمعیت بردارد این است که دست‌کم کاری کند تا مادر باردار سالم بماند، زایمان ایمن داشته باشد و به موقع تغذیه نوزاد خود را شروع کند.

به گفته معاون بهداشتی وزارت بهداشت، اگر ما بتوانیم شاخص مرگ‌ومیر مادر و نوزاد را بهبود ببخشیم و هر دو در روند زایمان سالم بمانند، در واقع به رشد جمعیت کمک کرده‌ایم.علاوه بر این گفته سیاری، سیاست‌های کلان جمعیتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال تصویب است و بناست سیاست‌هایی تصویب شود که زمینه ازدواج و فرزندآوری فراهم شود تا به رشد جمعیت کمک کند.

سریع‌ترین افت تاریخ

تغییر سیاستگذاری‌های جمعیتی از «کنترل جمعیت» به «افزایش جمعیت» از آنجا شروع شد که نخستین نتایج سرشماری سال90اعلام شد. ‌تحلیل نتیجه‌های سرشماری سال90نشان داد کاهش نرخ باروری در کشور به‌گونه‌ای است که هم‌اکنون بیشترین نرخ کاهش جمعیت در منطقه مربوط به ایران است و اعلام شده که ایران سریع‌ترین افت نرخ باروری در تاریخ بشر را دارد.
گزارش مؤسسه اینترپرایز آمریکا نشان می‌دهد که باروری در ایران به شکل حیرت‌آوری در طول 30سال گذشته 70درصد کاهش داشته و یکی از سریع‌ترین افت باروری‌هایی که تا‌کنون در تاریخ بشر ثبت شده متعلق به ایران است.

در سال 80نرخ باروری در ایران به 2تولدبه ازای هر زن رسید که این میزان تولد توان لازم برای جایگزینی جمعیت را نداشت، بنابراین نرخ رشد جمعیت با کاهش روبه‌رو شد. گزارش سازمان ملل در سال2012نسبت به کاهش جمعیت ایران هشدار داده و اعلام کرده بود که در این شرایط ممکن است تا پایان قرن کنونی جمعیت ایران به 50درصد کاهش پیدا کند.

کد خبر 244790
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز