همشهری آنلاین: دانشمندان برای گذاشتن تمایز میان نقش طبیعت و تربیت بر خصوصیات انسان، به مقایسه دوقلوها می‌پردازند و چنین بررسی‌هایی شاخص پژوهش‌ها در بسیاری‌ از حوزه‌ها از جمله روانشناسی، زیست‌شناسی و پزشکی است.

Kelly

اکنون ناسا دارد آماده می‌شود که نخستین بررسی برای دوقلوها در فضا انجام دهد، به مقایسه دو فضانورد دوقلوی همسان بپردازد که یکی از آنان قرار است یک سال را در مدار کره زمین بگذراند و دیگری در زمین باقی بماند.

به نوشته "ساینتفیک آمریکن" اسکات کلی، فضانورد آمریکایی، به همراه فضانورد روسی، میخائیل کورنیکو، قرار است یک سال را در فاصله بهار 2015 تا بهار 2016 در ایستگاه فضایی بین‌المللی بگذارند. در همین حال مارک کلی، برادر دوقلوی همسان اسکات، که شش دقیقه از او بزرگتر و یک فضانورد بازنشسته است، زندگی معمولش بر روی کره زمین را دنبال خواهد کرد، و تحت آزمایش‌های پزشکی دوره‌ای قرار گرفت و همان آزمایش‌ها بر روی اسکات در فضا هم انجام خواهد شد.

دوقلوهای همسان اساسا DNAهای مشابه دارند، بنابراین هیچ تفاوت ژنتیکی میان آن دو وجود ندارد، بروز هر تفاوتی باید قابل انتساب به تفاوت‌های محیطی باشد (یعنی ناشی از تربیت، نه طبیعت).

نشان داده شده است که سفرهای فضایی باعث کاهش تراکم استخوانی، تحلیل‌رفتن عضلات، ضعف دستگاه ایمنی، به هم خوردن خواب و مجموعه‌ای از سایر مشکلات می‌شود.

اما چرا بروز این علائم در میان افراد متفاوت است، موضوعی است که کاملا درک نشده است و ممکن است تا حدی مربوط به تفاوت‌های ژنتیکی باشد. دانشمندان ناسا امیدوارند با مقایسه کردن اسکات با مارک و نیز کورنیکو مشخص کنند چگونه DNA بر این تغییرات اثر می‌گذارد.

دانشمند برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی، جولی رابینسون، در این باره گفت: "این طرح فرصتی برای کنترل بیشتر بررسی را فراهم می‌کند تا ببینیم آیا می‌توانیم فرآیند درازمدت سفر فضایی را بهتر درک کنیم یا نه؟"

دانشمندان می‌پذیرند که این بررسی آنقدرها ایدئال نیست، زیرا اندازه نمونه آن بسیار کوچک است- دو فرد مشارکت‌کننده- و همچنین اینکه اسکات و مارک تفاوت‌های محیطی دیگر به جز تفاوت در گرانش و پرتوتابی را تجربه خواهند کرد.

ناسا می‌گوید این فضانورد دوقلوی همسان در طول مدت این ماموریت یک‌ساله رژیم غذایی یکسان نخواهند داشت، و در معرض میزان مشابهی از دی‌اکسیدکربن نخواهند بود. همچنین برنامه خواب آنها یکسان نیست. ناسا در بیانیه‌اش می‌گوید: "ما می‌پذیریم که این طرح کاملا ایدئال نیست، تمایل ما این بود که متغیرهای بالقوه مخدوش‌کننده را بهتر کنترل کنیم- اما دست کم در این بررسی خاص دوقلوها، چنین کاری ممکن نخواهد بود."

اسکات کلی در این باره می‌گوید: "روشن است که گروه‌های نمونه‌ باید به شمار معینی برسد تا از لحاظ آماری قابل‌توجه باشد، بنابراین کار علمی که ما انجام می‌دهیم، بیشتر یک گزارش موردی (anecdotal) است. اما از آن می‌توان آگاهی‌هایی درباره پدیده‌های معین به دست آورد و بر اساس آنها برای تحقیقات بیشتر تصمیم‌گیری کرد."

ایده‌های بسیاری درباره بررسی‌هایی که ناسا می‌تواند بر روی برادران کلی در حین این ماموریت یک‌ساله انجام دهد، مطرح شده است. از جمله بررسی‌هایی درباره تاثیرات پرتوتابی در فضا بر بدن، تاثیر گذار‌های گرانشی بر RNA، ساخت پروتئین‌ها و تغیرات متابولیک در بدن، همچنین چگونگی تاثیرات محیط فضایی بر تفکر، تصمیم‌گیری، هشیاری، استرس و عواطف، و سایر موضوعات.

کد خبر 243751
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز