همشهری آنلاین: جانشین فرماندهی حفاظت سپاه از خنثی سازی ۲۶ مورد عملیات هواپیما ربایی توسط سپاه تا سال ۸۹ خبر داد.

محمدحسن کاظمی

به گزارش فارس، سردار محمدحسن کاظمی جانشین فرماندهی حفاظت سپاه در نشست خبری که صبح امروز چهارشنبه به منظور گرامیداشت سالروز تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی برگزار شد، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب، دشمن توطئه‌های زیادی برای نظام مقدس اسلامی ایجاد کرد که مهمترین آنها بحث ترور شخصیت‌ها، ‌بمب‌گذاری‌ها و جنگ تحمیلی بود.

5 هواپیماربایی در سالهای 62 و 63

وی افزود: این فرایند تا سال 62 ادامه داشت و در این سال دشمنان ترفند جدیدی را برای به شکست کشاندن انقلاب در عرصه بین‌المللی آغاز کردند. آنها این کار را با ربودن یک فروند هواپیمای ایرانی در سال 62 شروع کردند. دشمنان این هواپیما را بعد از ربایش به کویت و بعد به فرانسه بردند.

جانشین فرماندهی حفاظت سپاه تاکید کرد: آنها در سال 63، چهار بار دیگر این اقدام را برای ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی انجام دادند که بازتاب بسیار زیادی در رسانه‌ها برای شکست اقتدار نظام اسلامی داشت.

کاظمی ادامه داد: در این زمان و در سال 63 امام خمینی (ره) فرمانده وقت سپاه را احضار و شفاها دستور دادند که پاسداران باید از ناوگان هوایی ایران حفاظت کنند. در همان سال بسیاری از پاسداران که در جبهه‌ها مشغول دفاع از کشور بودند جمع‌آوری و امنیت پرواز خطوط غیرنظامی را به عهده گرفتند.

انتقال هواپیماهای ایرانی به اسرائیل و اروپا

وی افزود: دشمنان در آن سال 5 هواپیماربایی موفق داشتند که هواپیماها به سرزمین اشغالی (اسرائیل) و اروپا برده شد. اما از زمان حضور پاسداران در هواپیماها تا سال 89 بیست و شش مورد اقدام به هواپیماربایی داشتیم که توسط سپاه خنثی شد و دیگر بعد از آن مورد موفقی نبود.

جانشین فرماندهی حفاظت سپاه خاطرنشان کرد: امام (ره) در سال 67 مجددا تاکید کردند که حفاظت از هواپیماها وظیفه سپاه است، همچنین مقام معظم رهبری نیز بر ادامه خدمات سپاه در عرصه حفاظت هواپیمایی تاکید کردند.

مردم دغدغه حادثه‌ای مثل 11 سپتامبر در ایران را ندارند

کاظمی اظهار داشت: سپاه در سطح داخلی و بین‌المللی با موفقیت توانسته ماموریت خود را انجام دهد و باعث ایجاد آرامش در عرصه صنعت هواپیمایی شود. به همین دلیل خطوط هواپیمایی ایران جزو امن‌ترین خطوط هوایی است و مردم دغدغه امنیت و اینکه حادثه‌ای مثل 11 سپتامبر رخ دهد،‌ را ندارند.

وی با اشاره به سازمان هواپیمایی بین‌المللی ایکائو گفت: این سازمان وظیفه نظارت بر امورات هوانوردی کشورها را بر عهده دارد و چون ایران جزو این سازمان است آنها کنترل‌شان را بر روی صنعت هواپیمایی ما نیز دارند و در سال 68 بود که ایکائو بحث امنیت پروازهای ما را بررسی کرد و نمره قابل قبولی در این حوزه کسب کردیم.

نمره بالای ایکائو به امنیت پرواز در ایران

جانشین فرماندهی حفاظت سپاه ادامه داد:‌ به دلیل تهدیدهایی که داشتیم بیشترین برنامه‌ریزی برای هواپیماربایی در ایران بود اما در 30 سال گذشته حتی یک مورد هواپیماربایی موفق هم صورت نگرفت.

کاظمی اظهار داشت: اگر امنیت پروازی ما تائیدیه نداشته باشد پروازهای بین‌المللی ما به خارج دچار مشکل می‌شود و ممکن است آنها را لغو کنند لذا ما دارای رتبه بالایی در بحث امنیت پرواز هستیم.

درخواست برخی کشورها برای انتقال تجربیات سپاه حفاظت هواپیمایی

وی با بیان اینکه در حوزه حفاظت هواپیمایی صاحب سبک و تجربه شده‌ایم، اظهار داشت: ما در این حوزه از آموزش‌های بسیار خوبی برخورداریم و درخواست‌هایی از کشورهای دوست،‌ همسایه و اسلامی از ما شده تا این تجربیات را در اختیارشان بگذاریم که سازوکارش فراهم شده و در صورتی که شرایط فراهم شود این تجربیات قابل انتقال است.

به مرزهای خودکفایی در تجهیزات حفاظتی نزدیکیم

جانشین فرماندهی حفاظت سپاه با بیان اینکه در گذشته برخی از تجهیزات ما در حوزه حفاظت هواپیمایی از خارج تهیه شده بود، تصریح کرد: ما اکنون به مرزهای خودکفایی نزدیک شده‌ایم و در این حوزه روش‌های ابداعی داریم.

130 مورد تلاش برای هواپیماربایی و مقابله سپاه

کاظمی با بیان اینکه آخرین مورد هواپیماربایی در ایران در سال 89 صورت گرفته، گفت: شاید در کل نزدیک به 130 مورد تلاش برای هواپیماربایی صورت گرفته باشد که در نطفه خفه شده است که بخش عمده مقابله با آنها در زمین بوده و افراد دستگیر شده‌اند و تنها 26 مورد موجب اقدامات مقابله‌ای شده است.

وی افزود: از هنرهای پاسداران حفاظت هواپیمایی این است که با وجود دست به سلاح شدن مهاجمان حتی یک مسافر هم زخمی نشده است، این در حالی است که برخی از مهاجمان سلاح و نارنجک به همراه داشته‌اند.

جانشین فرماندهی حفاظت سپاه تاکید کرد: منشا این اقدامات کشورهای متخاصم از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده‌اند که توسط افراد معاند و ضد نظام صورت گرفته است.

تشریح حوزه‌های حفاظت سپاه

کاظمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه فرماندهی حفاظت سپاه علاوه بر امنیت پرواز خطوط هواپیمایی، مسئولیت حفاظت از شخصیت‌های کشور، سران قوا و مقام معظم رهبری را نیز بر عهده دارد، گفت: بعد از ترور شهید مطهری که به دست گروه فرقان صورت گرفت ماموریت حفاظت از جان مسئولین به دستور امام (ره) به سپاه واگذار شد.

شهیدان لاجوردی و صیاد تحت حفاظت سپاه نبودند

وی افزود: لذا بعد از شهید مطهری حتی یک ترور موفق را نداشتیم و افرادی که ترور شدند کسانی بودند که حفاظت نمی‌شدند مانند شهید صیاد شیرازی و شهید لاجوردی.

حفاظت سپاه از شخصیت‌ها بعد از ترور دانشمندان هسته‌ای

جانشین فرماندهی حفاظت سپاه ادامه داد: همچنین بعداز ترور دانشمندان هسته‌ای حفاظت از شخصیت‌ها هم به سپاه واگذار شد که شاهدیم پس از این فرمان ترور موفقی صورت نگرفت و اگر موردی صورت گرفته سپاه در آنجا حضور نداشته است.

کاظمی در ادامه سخنانش با اشاره به اقدامات تروریستی کشمیری در اوایل انقلاب اظهار داشت: این فرد با نفوذش در عرصه سیاسی باعث شهادت شهیدان رجایی و باهنر شد. اما بمبی که در ریاست جمهوری منفجر شد قرار بود پیش از آن در جلسه‌ای با حضور امام (ره) در جماران منفجر شود که پایمردی یکی از پاسداران حفاظت جماران برای بررسی کیف کشمیری موجب جلوگیری از یک فاجعه بزرگ شد لذا سپاه می‌تواند جلوی این خطرات را بگیرد.

حفاظت سپاه 360 شهید تقدیم نظام کرده است

وی در خصوص شهدای حفاظت سپاه اظهار داشت: حفاظت سپاه حدود 360 شهید را تقدیم انقلاب کرده که 60 شهید در حوزه حفاظت هواپیمایی و 300 شهید هم در حوزه سپاه انصارالمهدی بوده‌اند. این شهدا اکثرا در جبهه‌ها و در خارج از ماموریت‌شان به شهادت رسیدند و برخی هم در هواپیماهایی که سقوط کردند، شهید شدند.

جانشین فرماندهی حفاظت سپاه با اشاره به بازدید هفته گذشته سرلشکر جعفری از فرماندهی حفاظت سپاه، گفت: فرمانده کل سپاه در این بازدید در جریان گزارشی از تحولات این مجموعه قرار گرفت و از اجرای خوب و موفق این ماموریت تقدیر کرد. سرلشکر جعفری همچنین از نمایشگاه اقدامات تحولی و تجهیزات حفاظت سپاه بازدید کرد.

کاظمی در پایان با اشاره به ارتباط پاسداران حفاظت با مردم گفت: در سال 91 نزدیک به 27 میلیون از مردم از پایانه‌های فرودگاهی عبور کردند که رقم بسیار زیادی است که این افراد در رفت و برگشت با پاسداران حفاظت در تماس هستند. اگر یک درصد از این مردم از عملکرد ما رضایت نداشتند و می‌خواستند شکوائیه تنظیم کنند رقم بالایی می‌شد اما ما شاهدیم که تنها 30-40 گلایه مطرح می‌شود و این نشان از موفقیت پاسداران در خدمت به مردم دارد.

کد خبر 243695
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز