دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

گروه اجتماعی: میزان ازدواج در ۸ماه نخست امسال، ۶درصد نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته، اما در سوی دیگر بر آمار طلاق در زوج‌های ایرانی در همین مدت، ۵درصد افزوده شده است.

آمار طلاق در سال 91هم نسبت به سال پیش از آن، 6درصد افزایش داشت. میزان ازدواج اما در سال91 نسبت به سال پیش از آن 9.5 درصد کاهش داشت. این آمارها تنها براساس ازدواج‌ها و طلاق‌های ثبت‌شده به‌دست آمده و البته اغلب ازدواج‌ها و طلاق‌ها در ایران به‌طور قانونی به ثبت می‌رسد. احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک به ایرنا گفته است، در این مدت 543هزار و 299واقعه ازدواج و 103هزار و 469واقعه طلاق به ثبت رسید. پیش‌تر نیز علی مظفری نایب‌رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق آمار 92درصدی طلاق‌ها در 8سال نخست زندگی را اعلام کرده بود.

این در حالی است که در سال۹۰ از هر ۷ ازدواج، یک مورد به طلاق منجر می‌شد که این امر در سال91به یک طلاق در هر ۵ ازدواج رسیده است. اکنون سال92به ربع چهارم خود وارد شده و این آمار در شهرهای بزرگ به ازای هر 5ازدواج به حدود 2طلاق نزدیک می‌شود. مطابق این آمار به‌طور میانگین ساعتی 2طلاق در کشور به ثبت می‌رسد. سیدحسین موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در این‌باره معتقد است: در هیچ دورانی آمار ازدواج تا این حد کاهش پیدا نکرده بود.

آمار طلاق نیز در حالی چنین رو به فزونی گذاشته است که دختران و پسران ایرانی در هیچ بخشی از کودکی و نوجوانی خود آموزش منسجم و استانداردی درباره نحوه برخورد اجتماعی با جنس مخالف خود - که چه همسرشان باشد و چه نباشد - نمی‌بینند و این مسئله همچنان به‌صورت یک امر رازآلود در نهان کودک و نوجوان و همچنین مسئله‌ای که گفت‌وگو درباره آن زشت و نابهنجار است، در چارچوب خانواده‌ها باقی می‌ماند. در عین حال هیچ نهادی متولی پاسخگویی در قبال تشکیل، آموزش و تداوم نهاد خانواده نیست.

وزارتخانه ورزش و جوانان همچنان از مسئولیت خود درباره جوانان بازمانده که در عرصه‌های عمومی و رسانه‌های جمعی اغلب «وزارت ورزش» خوانده می‌شود. با توجه به آمار نرم‌افزار جامع علت‌های طلاق، این علت‌ها در 6ماهه نخست امسال عبارت بوده‌اند از نبودن تناسب میان دختر و پسر و خانواده‌ها، تفاوت‌های اعتقادی، رعایت نکردن مسائل شرعی از سوی یکی از زوجین، عدم‌شناخت کافی از یکدیگر و مشکلات زناشویی.

هنوز خیلی از ازدواج‌ها با توصیه و ضمانت دیگران انجام می‌شود و واسطه‌‌گری برای به سرانجام رساندن‌ ازدواج‌ها که اغلب گفته می‌شود به نیت خیر انجام ‌می‌شود همیشه هم نتیجه‌اش مطلوب نیست. مراکز همسریابی هم هرچه از دانش مدرن بهره کمتری داشته باشند مشکلات بیشتری را به‌وجود می‌آورند.از سوی دیگر، تشویق‌های کاذب به ازدواج در شرایط نامطلوب از نظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی باورهای دوطرف، کفه دیگر خسارت را سنگین می‌کند و چنان که رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفته است، آمار طلاق را بالا می‌برد.

کد خبر 243490
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز