گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: ۳۰درصد زوج‌هایی که سرانجامشان به طلاق می‌رسد، در سال اول زندگی‌مشترک‌ از یکدیگر جدا می‌شوند.

همچنین تحقیقات نشان می‌د‌هد که نیمی از طلاق‌ها در 5سال اول زندگی رخ می‌دهد. این یعنی اگر زوج‌ها بتوانند 5سال با کش و قوس‌های زندگی کنار بیایند به‌احتمال زیاد در کنار هم باقی خواهند ماند. ‌اگر چه نمی‌توان گفت که وقتی 5سال از شروع زندگی گذشت دیگر طلاقی رخ نمی‌دهد ، ازدواج‌هایی که 5سال اول را سپری کرده‌اند پایداری بیشتری دارند.مسعود امینی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت ورزش و جوانان معتقد است که عدم‌شناخت کافی زوجین از مسائل و مشکلات بعد از ازدواج مهم‌ترین عاملی است که سبب می‌شود 30درصد طلاق ‌ها مربوط به زوج‌های سال اولی باشد.

او در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه هیچ زوجی از ابتدا مایل به طلاق نیست ،گفت: سطحی‌نگری به زندگی زناشویی و کوچک‌شمردن مشکلات پس از ازدواج سبب می‌شود که زوج‌ها راه جدایی را برگزینند. اگر چه طلاق‌هایی که در سال نخست زندگی مشترک رخ می‌دهند به‌دلیل ناباروری نیستند ناباروری نیز به‌عنوان سومین عامل طلاق در کشور سرانجام زوج‌های زیادی را به سوی طلاق سوق می‌دهد‌.

مدیرگروه جامعه‌شناسی پزشکی و سلامت انجمن جامعه‌شناسی معتقد است که حساسیت موضوع ناباروری بسته به شرایط فرهنگی جامعه متفاوت است. در برخی جوامع ارزش زنان به توانایی آنها در تولید مثل بستگی دارد و درصورتی که مشکلات ناباروری پیش بیاید بنیاد خانواده سست شده و طلاق رخ می‌دهد.

به گزارش ایسنا، شیرین احمدنیا به آمارهایی اشاره کرد که نشان می‌دهند 10سال پیش از میان 18میلیون زوج در کشور 2میلیون زوج نابارور بوده‌اند و در حال حاضر تعداد زوج‌های نابارور به 3میلیون زوج افزایش یافته است که این افزایش تابعی از افزایش ناباروری در سراسر جهان است چرا که در دهه‌های گذشته میزان ناباروری در سراسر جهان رشد قابل توجهی داشته است. طلاق به‌دلیل ناباروری نشان از یک تأثیر فرهنگی در جامعه است و با وجود پیشرفت قابل توجه دانش پزشکی طی دهه‌های گذشته و ارائه راه‌حل‌هایی همچون رحم اجاره‌ای همچنان مسائل فرهنگی بر ادامه زندگی زوج‌هایی که از مشکل ناباروری رنج می‌برند، تأثیرگذار است.

کد خبر 239992
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز