گروه اجتماعی: آمار طلاق روزبه‌روز و سال به سال افزایش پیدا می‌کند و مسئولان همچنان درگیرودار نوشتن یک نسخه برای کنترل التهاب این آسیب اجتماعی راه‌های مختلف را امتحان می‌کنند.

آخرین آمارهای سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد که در فاصله‌ ‌ بین سال‌های 1383تا 1390واقعه‌ طلاق حدود 8در هزار رشد داشته و منحنی طلاق با سرعت رو به صعود بوده است. به موازات آن دولت برای کنترل سرعت رشد طلاق برنامه‌هایی را اجرا می‌کند، اما رشد طلاق در این سال‌ها ‌نشان می‌دهد که هیچ اقدامی در این‌باره مثمر‌نبوده است.

آخرین برنامه در دست اجرا برای درمان درد طلاق طرح مطلع مهر است که در دست اجراست. در این طرح که از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری هدایت و اجرا می‌شود قرار است برای بهبود کیفیت رابطه زوجین از طریق ارتقای سطح مهارت‌های زندگی اقداماتی انجام شود. جمعیت هدف این طرح در گام نخست 124هزار نفر کارکنان دستگاه‌های دولتی و همسرانشان هستند که با 2شیوه‌ آموزش حضوری و غیرحضوری از طریق دریافت سی دی یا برگزاری کلاس‌های آموزشی و برگزاری کارگاه‌ها انجام می‌شود. در گام‌های بعدی قرار است 7میلیون و 750هزار نفر از کسانی که در 5ساله اول زندگی خود به‌سر می‌برند تحت این آموزش‌ها قرار بگیرند.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در مقدمه‌ای توجیهی برای این طرح آورده: بررسی آمار طلاق در فاصله سال‌های 85تا 90نشان می‌دهد که بیشترین فراوانی آن مربوط به مردان گروه سنی 29-25ساله با زنان 24-20ساله بوده است که نشان از شیوع این پدیده در بین زوج‌های جوان دارد. همچنین بررسی میزان طلاق با توجه به شاخص طول مدت زندگی در فاصله سال‌های 85تا 90نشان می‌دهد که50.18درصد از طلاق‌ها (یعنی بیش از نیمی از کل طلاق‌های صورت گرفته در این سال‌ها ) در بین خانواده‌هایی اتفاق افتاده است که در 5سال اول زندگی خود قرار داشته‌اند. از طرف دیگر از بین عوامل متعددی که از طرف کارشناسان برای این پدیده نامبارک شناسایی شده‌اند عدم‌تفاهم زوجین به‌عنوان عاملی مهم و تأثیر‌گذار در این عرصه اعلام شده است.

بی تأثیری طرح‌های مقطعی

اجرای طرح‌های مقطعی در کاهش طلاق مؤثر نیست و افزایش مراکز مشاوره با هدف ارتقای سلامت روحی و روانی افراد باید جزو اولویت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار بگیرد.سید حسن موسوی چلک، مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است: طرح‌هایی مانند مطلع مهر که از سوی مرکز امور زنان و خانواده با هدف ارائه آموزش‌هایی به زوج‌های جوانی که 5سال از زندگی مشترک‌شان می‌گذرد مطرح شده موقتی و غیرکارشناسانه است. با اینکه این طرح‌ها به‌منظور پیشگیری و کاهش آمار طلاق مطرح شده اما بیشتر طرحی مقطعی است و در کاستن جدایی‌ها نیز چندان مؤثر نیست.

او توضیح داد: ارائه آموزش‌های ازدواج نه فقط هنگام ازدواج و حتی در طول زندگی زناشویی بلکه باید از سال‌ها قبل طی دوران تحصیل دختران و پسران و متناسب با سن آنها در مقاطع تحصیلی از سوی مشاوران به جامعه هدف آموزش داده شود و فقط با مشاوره‌های دوره‌ای و مقطعی نمی‌توان به پایدارشدن زندگی مشترک زوج‌های جوان دل بست بلکه برای این کار باید به‌طور مستمر و ریشه‌ای کار کرد.

خدمات مشاوره در 2زمینه ارائه می‌شود؛ خدمات مشاوره‌ای که به افراد کمک می‌کند از زندگی‌شان لذت ببرند و دیگری خدماتی که پس از وقوع مشکل از آن باید بهره‌مند شد و کمک می‌کند تا مشکل پیش‌آمده به مراحل حاد نرسد و در همان ابتدای راه با تکنیک‌های مشاوره‌ای پیش از رسیدن به مرحله حاد برطرف شود.

کد خبر 239029
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز