همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: زیرساخت‌های خط آهن تهران - مشهد و بالعکس برای بهره‌گیری از قطارهای با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در این مسیر ایجاد و آماده بهره برداری شده است.

خط آهن

محسن پور سیدآقایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از آنجایی که خط آهن تهران - مشهد برای لکوموتیوهای باسرعت 160 کیلومتر آماده شده شرکت های بخش خصوصی باید با تامین تجهیزات و امکانات حمل و نقلی جدید زمینه افزایش سرعت قطارها را در این مسیر فراهم کنند.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در عین حال یادآور شد: هم اکنون ناوگان ریلی برخی از شرکت‌های خصوصی، فاصله تهران - مشهد و بالعکس را در کمتر از 9 ساعت طی می‌کنند.

وی با بیان آنکه در حال حاضر موانع دریافت تسهیلات توسط شرکت‌های خصوصی فعال در این بخش برای توسعه امکانات ریلی برطرف شده است، گفت: پیش از این شرکت‌های خصوصی نمی‌توانستند از محل صندوق توسعه ملی برای خرید لکوموتیو و واگن تسهیلات دریافت کنند، اما با موافقت مجلس شورای اسلامی و دولت هم اکنون می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی افزود: درصدد هستیم امکانی را فراهم کنیم تا شرکت های خصوصی فعال در صنعت حمل ونقل ریلی بتوانند از منابع صندوق توسعه ملی و یا وجوه اداره شده، استفاده کنند تا با توسعه ناوگان خود بتوانند سرعت قطارهایشان را در مسیرهای مختلف افزایش دهند.

پور سیدآقایی گفت: طبق قانون تنها 10 درصد منابع صندوق توسعه ملی می تواند به صورت ریالی پرداخت شود و شرکت های بخش حمل ونقل ریلی تنها می توانند با ارایه برنامه های خود از این تسهیلات دریافت کنند.

وی افزود: هم اکنون 50 درصد قطارهای مسافری مسیر تهران - مشهد را 30/7 تا 9 ساعت و 50 درصد دیگر حدود 11 ساعت طی می‌کنند.

کد خبر 243456
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز