گرگان: راه آهن گرگان - بجنورد بخشی از پازل بزرگ‌ترین پروژه استراتژیک شمال‌شرق کشور بوده که گلستانی‌ها سال‌ها در آرزوی شنیدن سوت قطار این مسیر به‌سر می‌برند و باید دید قفل اجرای این پروژه از مسیر گرگان کی باز می‌شود.

 راه‌آهن گرگان – بجنورد  نیازمند کلنگ‌زنی سه‌باره


به گزارش مهر، راه‌آهن گرگان- بجنورد نخستین‌بار در سال 88 با حضور رئیس مجلس و وزیر راه کلنگ‌زنی شد و‌ حدود 2سال بعد با حضور مسئولان ارشد‌تر دیگر، دوباره کلنگ‌زنی شده است و اکنون برای اجرایی‌شدن این پروژه از مسیر گرگان باید سه‌باره کلنگ‌زنی شود تا بخش دیگری از پازل استراتژیک ریلی شمال‌شرق کشور تکمیل و از نقص خارج شود. با گذشت سال‌ها از آغاز این پروژه هنوز عملیات اجرایی مسیر گرگان به بجنورد آغاز نشده است و شاید کلید این پروژه مهم در دولت تدبیر و امید بازگشایی شود. نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس با اشاره به اینکه پروژه خط ریلی گرگان- بجنورد از پروژه‌های مهم ریلی به‌شمار می‌رود، از تخصیص اعتبار در بودجه سال‌جاری برای این طرح خبر داد.

تخصیص 30 میلیارد تومان اعتبار

عیسی امامی افزود: برای این پروژه 30 میلیارد تومان غیر از اعتبار مصوب نیز درنظر گرفته شد و این مصوبه از کمیسیون تلفیق گرفته شده است. وی اظهار داشت: همچنین توانستیم 95 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای طرح‌های انتفاعی استان بگیریم که بخشی از آن برای پروژه راه‌آهن گرگان - بجنورد درنظر گرفته شده است. امامی افزود: علاوه بر این قرار است سهم 15 درصدی از فاینانس برای این پروژه درنظر گرفته شود و پیمانکار اجرای پروژه نیز مشخص شده است. نماینده مردم گرگان و آق‌قلا گفت: با قرارگاه خاتم‌الانبیا برای پروژه گرگان- بجنورد به توافق رسیدیم و توانستیم این طرح را در مسیر اجرا قرار دهیم. امامی با اشاره به آغاز اجرای طرح از مسیر بجنورد به مشهد گفت: ما بنا داریم این پروژه از مسیر گرگان ‌ آغاز و به بجنورد متصل شود.

مطالعات مسیر گرگان - بجنورد

راه‌آهن گرگان - بجنورد بخشی از راه‌آهن مشهد - بجنورد - گرگان بزرگ‌ترین پروژه استراتژیک شمال‌شرق کشور به طول 655 کیلومتر است که ارتباط جنوب و شرق کشور و همچنین اتصال به غرب کشور و کشورهای آسیای میانه را موجب می‌شود. این پروژه با اعتباری بالغ بر 15هزار میلیارد ریال به‌صورت یک رینگ اصلی در کشور به لحاظ اقتصادی و اجتماعی اثربخشی فراوانی در استان خراسان شمالی و به‌ویژه در کشور دارد. احمد صادقی، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز درباره این پروژه گفت: بخش دیگر این پروژه (یعنی مسیر گرگان- بجنورد) نیز با توجه به مأموریت‌های وزارت راه و شهرسازی در دست بررسی و مطالعه است.

وی اظهار داشت: به‌زودی عملیات احداث این بخش نیز در زمان مقرر خود شروع خواهد شد. وی گفت: در پروژه بزرگ گرگان- بجنورد- مشهد و در بخش راه‌آهن بجنورد- مشهد که به طول 300کیلومتر است، وجود بیش از 120 دستگاه پل خاص جاده‌ای و رودخانه‌ای، بیش از 20هزار تن آرماتور مصرفی، 42 هزار تن ریل، یک‌میلیون و 200 هزار مترمکعب بالاس، 30 میلیون متر مکعب عملیات خاکی، 600 هزار عدد تراورس بتنی برای زیر ریل‌ها، یک میلیون و 200 هزار متر مکعب حجم عملیات بتنی، وجود 10ایستگاه در مسیر بجنورد- مشهد شامل ایستگاه‌های تشکیلاتی و ایستگاه‌های درجه یک و 2 و... برخی از مشخصات فنی این پروژه است. صادقی اظهار داشت: شروع مسیر اصلی طرح راه‌آهن گرگان- مشهد از ایستگاه جدید گرگان واقع در استان گلستان درنظر گرفته شده است. وی افزود: این مسیر در حوالی کیلومتر 45 به ایستگاه علی‌آباد رسیده و در کیلومتر 85 به ایستگاه تشکیلاتی گنبد می‌رسد و سپس در جهت جنوب غربی و شمال‌شرقی به سمت ایستگاه درجه2‌ آشخانه واقع در کیلومتر 280 ادامه مسیر می‌دهد و پس از 75کیلومتر به ایستگاه تشکیلاتی بجنورد می‌رسد.

راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد علاوه بر ظرفیت‌های اقتصادی و ترانزیتی که در امر جابه‌جایی کالا دارد، در جابه‌جایی مسافر نیز نقش ارزنده‌ای دارد و هر ساله شمار زیادی از علاقه‌مندان به زیارت بارگاه ثامن‌الحجج(ع) را به مشهد مقدس منتقل خواهد کرد.

کد خبر 222455

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز