مشکلاتی که بر سر قطار استان فارس سایه افکنده باعث شده استقبال مردم از سفر با خطوط ریلی در برخی مسیرها پررنگ نباشد و مسئولان ناچار باشند در بعضی از محورها تجدید نظر کنند.

مشکلات قطار استان فارس


به گزارش مهر طی سال‌های 88 و 89 آرزوی مردم فارس مبنی بر داشتن قطار در این استان محقق شد و مردم سرانجام صدای سوت قطار را در استانشان شنیدند؛ آرزویی که خیلی زود تحت الشعاع مشکلات فنی مسیر ریلی قرار گرفت. مسائلی نظیر مشکلات فنی ریل‌ها، سرعت بسیار کم قطار و... باعث شد که استقبال از راه‌آهن فارس آنچنان که انتظار می‌رفت پررنگ نباشد. طی این سال‌ها تلاش شد که این مشکلات و نقایص حل شود و در بسیاری از موارد نظیر مشکلات ریل‌ها و مسائل ایمنی به خوبی برطرف شد. اما پاره‌ای دیگر از مشکلات نیز وجود دارد که بعد از 4سال همچنان سبب کاهش سرعت قطار و در نتیجه عدم‌استقبال از راه‌آهن در برخی از مسیرها در استان فارس شده است.

در این خصوص مدیرکل راه‌آهن استان فارس نیز بیان کرد: استقبال از قطارهای شیراز ـ مشهد و شیراز ـ تهران و برعکس خوب است. مهرداد انصاری افزود: متأسفانه استقبال از قطار اتوبوسی شیراز - اصفهان کم است و به همین‌خاطر مجبوریم این قطار را بازگردانیم و به جای آن یک قطار بگیریم که به مسیر مشهد اضافه شود.

وی گفت: سرعت قطار در 80درصد از مسیر بالای 120کیلومتر در ساعت است و در برخی از نقاط به‌دلیل پاره‌ای از مشکلات این سرعت به 100کیلومتر کاهش می‌یابد. اما در این رابطه نماینده مردم شیراز به جزئیات این مشکلات اشاره می‌کند، مشکلاتی که اگر رفع شود بر میزان استقبال مردم نیز می‌افزاید.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی درباره عدم‌استقبال مردم از برخی مسیرهای راه‌آهن شیراز گفت: یکی از دلایلی که از مسیر شیراز ـ اصفهان استقبال نمی‌شود ساعات متنوع حرکت اتوبوس است که در این مسیر تردد دارد به همین دلیل مردم از خط آهن در مسیر مذکور استقبال چندانی نمی‌کنند. جعفر قادری افزود: البته سرعت قطار در استان فارس همچنان به شکل مناسبی بالا نیست و گاهی مسافرت با قطار به‌مراتب طولانی‌تر از اتوبوس و سواری ارزیابی می‌شود به همین دلیل مردم ترجیح می‌دهند با سایر وسایل نقلیه تردد کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه خط ریلی استان فارس مشکلاتی دارد، به گوشه‌ای از این مشکلات اشاره کرد و گفت: سینی دوار برای دور زدن قطار وجود ندارد و این امر مشکلاتی را سبب شده به‌گونه‌ای که مردم بیش از یک ساعت و نیم برای اینکه قطار بتواند دور بزند منتظر می‌مانند.

وی گفت: علاوه بر این راه‌آهن فارس ایستگاه سوخت و آب‌گیری ندارد به همین دلیل قطار باید با خودش آب و سوخت در مسیر برگشت داشته باشد.قادری تصریح کرد: یکی از مشکلات دیگر‌ این است که در برخی نقاط علائم رانندگی یا سیگنالینگ کامل نشده و حتی تقاطع غیرهمسطح نیز ایجاد نشده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به اینکه علاوه بر این نیز خودروها در برخی نقاط در مسیر ریلی حرکت می‌کنند که این مشکل نیز بسیار خطرناک است، گفت: همه این موارد دست به‌دست هم می‌دهد تا به ناچار سرعت قطار کاهش بیابد.وی گفت: باید محور شیراز - تخت‌جمشید نیز دوخطه شودکه تاکنون این اتفاق نیفتاده و ریل‌گذاری نیز صورت نگرفته است و به‌خاطر همه این مسائل زمان سفر با قطار بیشتر از اتوبوس طول می‌کشد به‌گونه‌ای که برخی از نقاط سرعت به 100کیلومتر می‌رسد درحالی‌که باید از قطارهای سریع‌السیر که سرعت آنها به 160کیلومتر می‌رسد استفاده شود تا مردم استقبال خوبی داشته باشند.

قادری تصریح کرد: اگر در برخی از محورها قطارهای سریع‌السیر اضافه شود، این موضوع در جذب مسافر نیز تأثیرگذار است. وی با اعلام اینکه برای رفع این ایرادات محدودیت‌های مالی وجود دارد، بیان کرد: در عین حال در بودجه امسال حدود 50یا 60میلیارد تومان دیده شده اما بخش عمده‌ای از آن باید به دیون اختصاص یابد. این نماینده مجلس گفت: باقیمانده بودجه نیز باید به کامل شدن 2ایستگاه راه‌آهن اختصاص یابد و به‌خاطر اینکه بتوانیم از مشکلات کنونی جلوگیری کنیم باید هرچه سریع‌تر ایرادات برطرف شود. ‌ به هرحال داشتن قطار، آرزوی سی‌وچندساله مردم استان فارس است که همچنان مشکلات و نقایص فنی بر آن سایه افکنده است. این مشکلات را می‌توان با اختصاص بودجه‌های مناسب برطرف کرد تا خطوط ریلی در استان فارس با کیفیت مناسبی ایجاد شود و‌ فارس در شبکه ریلی کشور وجود داشته باشد و فقط در حد اسم و شعار نباشد. در این خصوص باید هرچه سریع‌تر موانع مالی ‌ و نقایص را برطرف کرد. سوت قطار برای مردم فارس که روزی شنیدنش را آرزو داشتند هنوز دلچسب نیست.

کد خبر 219970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز