مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان هلندی هواپیمای ریز پرنده بدون سرنشینی ساخته‌اند که مدت ۹ دقیقه بدون کنترل انسان، همانند پرندگان برای پرواز بال می‌زند.

هواپیمایی که برای پرواز بال می‌زند

به گزارش ایرنا، گروهی از محققان و مهندسین هلندی موفق به ساخت هواپیمای بدون سرنشین کوچکی شدند که می‌تواند بدون کنترل انسان حرکت کند.

این هواپیما که دلفلای اکسپلورر (Delfly Explorer) نام دارد، اولین وسیله نقلیه هوایی ( MAV ) است که می‌تواند به صورت مستقل و خودکار پرواز کند.

این هواپیما همانند پرندگان از بال زدن برای حرکت استفاده می‌کند و برای جلوگیری از برخورد با موانع از یک سیستم بینایی استریو با پردازنده بهره می‌برد.

همچنین این هواپیما برای حفظ ارتفاع به یک فشار سنج مجهز شده است. علاوه بر این برای ثبات و کنترل آن یک گردش نما (gyroscopes) در درون این هواپیما قرار داده شده است. این ترکیب سنسورها، دلفلای اکسپلورر 18 گرمی را قادر می‌سازد از زمین برخاسته و پس از رسیدن به ارتفاع مشخص به مدت 9 دقیقه پرواز کند. این هواپیما در آزمایشگاه دانشگاه دلفت هلند با موفقیت آزمایش شده است.

اصلی‌ترین بخش این هواپیما دوربین استریوی آن است که مانند یک چشم از برخورد هواپیما با موانع جلوگیری می‌کند.

به گفته سازندگان این هواپیما، کوتاه بودن زمان پرواز به دلیل استفاده از باتری در این دستگاه است. اگر چه هواپیماهای بدون سرنشین به طور گسترده در ارتش و امور نظامی استفاده می‌شوند، ولی هنوز کاربرد آن در امور تجاری و شهری مورد بررسی قرار نگرفته است.

در همین راستا نیز مدیر اجرایی شرکت خرید اینترنتی (Amazon)، از پروژه‌های تحقیقاتی این شرکت برای تحویل محصول در خانه خریدار با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در آینده نزدیک پرده برداشت.

کد خبر 243440
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز