گروه اقتصادی: با اجرایی شدن توافقنامه هسته‌ای ژنو از ۲۰ژانویه(اول بهمن ماه)، سرعت آب شدن یخ تحریم‌های اقتصادی شدت گرفته است.

به گزارش همشهری، پس از لغو تحریم 14شرکت پتروشیمی و فعال شدن دوباره خطوط کشتیرانی، اخباری مبنی بر آزاد شدن خرید قطعات هواپیما منتشر شده است. حمید غوابش، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به آزادی خرید قطعات هواپیما، افزود: قطعا تسهیلات تعمیر و نگهداری و واردات قطعات هواپیما به ایران به موضوع افزایش سطح ایمنی پروازها کمک فراوانی می‌کند.

شرکت خودروسازی رنوی فرانسه نیز اعلام کرد که صادرات قطعات خودروی خود را به ایران از سر می‌گیرد. مشاور ارشد وزیر نفت نیز از بازگشت قریب‌الوقوع غول‌های نفتی جهان به‌ویژه شرکت‌های شل و ‌بی.‌پی به ایران خبر داد و گفت: شرکت ملی نفت ایران به 150میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید نیاز دارد. محمد سوری افزود: شرکت‌هایی همچون شل و بریتیش پترولیوم انگلیس، پتروناس مالزی، رپسول اسپانیا و چندین شرکت بزرگ نفت و گاز جهان به ایران باز می‌گردند و فعالیت‌های نفتی با این شرکت‌ها ازسرگرفته می‌شود.

شورای فدرال سوئیس نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: تحریم‌های خود علیه ایران در حوزه‌های تجارت فلزات گرانبها و محصولات پتروشیمی را به حالت تعلیق درآورد. این لغو تحریم‌ها همچنین شامل حمل نفت و محصولات پتروشیمی ایران و همچنین بیمه کشتی‌های حامل نفت ایران هم می‌شود.

کد خبر 247817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز