یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

تکراری‌نشدن یک اثر نمایشی بعد از ۲۳سال اجرا شاید اصلی‌ترین موضوع نشست رسانه‌ای نمایش «خورشید کاروان» بود که دیروز با حضور کارگردان و دیگر عوامل این نمایش در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

خورشید کاروان از امروز طلوع می‌کند

در این نشست مهدی متوسلی نویسنده، محمود فرهنگ کارگردان و انوشیروان ارجمند و اسدالله بابایی بازیگران خورشید کاروان حضور داشتند. متوسلی در آغاز با اشاره به اینکه این نمایش از سال 70تا امروز هر سال در حال اجراست، گفت: خورشید کاروان برداشتی از نمایشنامه «هیهات من الذله» نوشته ابوباسم حیادار است که در شهر کربلا نوشته شده است. 23سال قبل من با اقتباس از این اثر نمایشنامه خورشید کاروان را به نگارش درآوردم. این نمایش جز ایران در کشورهای انگلیس، هلند و شهر دوبی هم به صحنه رفته و این نشان می‌دهد که مخاطبان خاص خود را دارد.

به گفته متوسلی، نمایش خورشید کاروان از اول تا دهم دی مصادف با 28‌ماه صفر در مجموعه شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) اجرا می‌شود و طبق سنت هر سال برای این نمایش بلیت‌فروشی وجود ندارد. این در حالی است که از طرف وزارت ارشاد هم کمکی به اجرای آن نمی‌شود و خورشید کاروان رایگان روی صحنه خواهد رفت. در ادامه نشست نوبت به فرهنگ، کارگردان خورشید کاروان رسید که او گفت: یکی از نکته‌هایی که باعث شده این کار در طول 23سال گذشته بتواند تداوم داشته باشد، نگاهی است که توسلی و گروهش به تئاتر دارند. در این گروه همه‌‌چیز به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌شود و به‌عنوان نمونه کارگردان در این کار فقط مسئولیت کارگردانی را برعهده دارد و لازم نیست نگران کارهای دیگر هم باشد.

انوشیروان ارجمند بازیگر نقش راهب نمایش در بخش دیگر نشست اعلام کرد: بدون شک کار مذهبی کردن راه رفتن روی لبه تیغ است چون مردم ما آنقدر نسبت به مذهب‌شان آگاهی دارند که اگر کوچک‌ترین خدشه‌ای در اجرای آثار مذهبی وجود داشته باشد به اجرا اعتراض خواهند کرد بنابراین لازمه کار هنری کردن تحقیق و تفحص است. مردم ما واقعه کربلا را از حفظ هستند پس برای اجرای اثری در این ارتباط باید از منظری تازه به این حماسه نگاه کرد. این بازیگر سریال‌های تاریخی همچنین گفت: نمایشی که مدتی طولانی روی صحنه می‌رود هم منتقد دارد هم مدافع. به‌نظر برخی منتقدان این نمایش در طول سال‌ها به تکرار رسیده اما من معتقدم همانطور که ما بعد از سال‌ها هنوز برای وقایع کربلا به سوگ می‌نشینیم، بنابراین چون تاریخ عبرت‌آموز است و به ما یاد می‌دهد چگونه از مشکلات دوری کنیم، این نمایش هم عبرت‌آموز است.

خورشید کاروان ماجرای توقف کاروان اسیران کربلا در یک دیر را به تصویر می‌کشد؛ شبی که راهب با دادن تمام دارایی خود تا صبح با سر حضرت امام حسین(ع) خلوت می‌کند و...

کد خبر 243347

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز