گروه شهری: با وجود موانع اجرایی موجود در مسیر ساخت و سازهای عمرانی، زمان متوسط اجرای پروژه‌های عظیم در تهران به حدود ۲سال کاهش یافته است.

اگرچه پروژه‌های عمرانی اجرا شده در سال‌های اخیر به لحاظ حجم عملیات و جزئیات در یک رده نمی‌گنجند اما در کنار هم قراردادن زمانبندی اجرای آنها نشان می‌دهد که زمان انتظار شهروندان تهرانی برای بهره‌مندی از چنین طرح‌هایی، به حدود 2سال کاهش یافته است.

در این میان پروژه احداث تونل نیایش (اجرا شده طی 699روز)، پروژه احداث بزرگراه امام علی (اجرا شده طی 672روز) و پروژه احداث پل‌های ارتباطی بزرگراه شهید باکری به باند جنوب آزادراه تهران - کرج (اجرا شده طی 568روز) ازجمله سریع‌ترین طرح‌های عمرانی اجرا شده در شهر تهران به شمار می‌آیند که کوتاه‌ترین برنامه زمانبندی اجرایی را داشته‌اند.

بر این اساس، پروژه احداث بزرگراه طبقاتی صدر که روز نهم آذرماه سال‌جاری به بهره‌برداری رسید با 807روز زمانبندی در زمره سریع‌ترین پروژه‌های عمرانی 2سال اخیر قرار می‌گیرد. ساخت 6کیلومتر تونل مشترک تاسیسات شهری ظرف مدت زمان 6ماه، برچیدن 77دکل برق فشار قوی از بزرگراه صدر، حفاری و بتن‌ریزی شمع‌ها و شفت‌ها، احداث سرشمع‌ها و ستون‌ها، ساخت کارخانه شماره 2سگمنت‌سازی‌ (قطعات پیش ساخته بتنی) و در نهایت شکل‌گیری سرستون‌ها و عرشه پل اصلی و پل‌های رمپی ازجمله اقداماتی است که در همین زمانبندی کوتاه به سرانجام رسیده است.

از دیگر پروژه‌های عمرانی اجرا شده در سال‌های اخیر می‌توان به بزرگراه آزادگان (اجرا شده طی 906روز)، دریاچه شهدای خلیج‌فارس (اجرا شده طی 896روز)، مجموعه پل‌های تقاطع چند سطحی شیخ‌فضل‌الله نوری - محمدعلی جناح (اجرا شده طی 929روز)، تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید بابایی با جاده تلو (اجرا شده طی 830روز) و پل‌های ارتباطی بزرگراه شهید باکری به باند شمال آزادراه تهران - کرج (اجرا شده طی 623 روز) اشاره کرد. طولانی‌ترین زمانبندی در بین این طرح‌های عمرانی مربوط به مجموعه پل‌های تقاطع چندسطحی شیخ‌فضل‌الله نوری - محمد علی جناح است. پروژه‌ای که علاوه بر قرارگرفتن در مسیر شاهراه تأسیساتی غرب پایتخت، به‌دلیل واقع شدن در محل پل‌های قدیمی این تقاطع، نیازمند احداث مسیرهای انحرافی بود.

کد خبر 243265

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز