همشهری آنلاین: در شرایطی که طرح سامانه پدافند موشکی آمریکا به طورخزنده در اروپا اجرا می شود فرمانده نیروی موشک‌های راهبردی روسیه اعلام کرد مسکو در واکنش به این طرح، قطارهای حامل موشک‌های هسته‌ای را احیا می‌کند.

پوتین مجوز طراحی قطارهای حامل موشک های اتمی را صادر کرد

به گزارش ایرنا، ژنرال سرگئی کاراکایف فرمانده نیروی موشک های راهبردی روسیه روز چهارشنبه گفت: ازسال آینده ساخت موشک های هسته ای ویژه استقرار بر قطار را آغاز می کنیم.

وی اضافه کرد: در گزارش وزارت دفاع به رییس جمهوری روسیه ساخت این موشک ها پیشنهاد شده بود و ولادیمیر پوتین دستور و مجوز طراحی موشک های هسته ای ویژه قطار را صادر کرد.

قطارهای ویژه موشک های قاره پیما بخشی از سیستم موشک های راهبردی شوروی را در دوره جنگ سرد تشکیل می داد و این قطارها با توجه به حرکت در مسیرهای مختلف و امکان استتار آن موجب نگرانی ناتو و آمریکا بود.

پس از فروپاشی شوروی سابق در اوایل دهه 1990میلادی این قطارها نیز در راستای طرح خلع سلاح راهبردی و کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی نابود شدند.

فرمانده نیروی موشک های راهبردی روسیه در ادامه سخنان خود گفت: کار طراحی موشک های ویژه قطارها در موسسه فن آوریهای گرمایی مسکو(پژوهشگاه طراحی موشک ها) انجام خواهد گرفت.

کاراکایف افزود: مقام های وزارت دفاع روسیه پس از بررسی و تجزیه و تحلیل سیستم پدافند موشکی آمریکا به این نتیجه رسیدند که باید در سیستم پدافند موشکی روسیه بازنگری هایی صورت گیرد که از آن جمله ایجاد قطارهای حامل موشک های هسته ای و امکانات برای تردد آنها در سیستم ریلی روسیه است.

آمریکا از سال گذشته اجرای سیستم پدافند موشکی خود در قاره اروپا را آغاز کرده است و این مساله با توجه به نزدیکی محل استقرار اجزای این سامانه با مرزهای روسیه، نگرانی سران این کشور را برانگیخته است.

فرمانده نیروی موشک های راهبردی روسیه روز گذشته هم از برنامه گسترده تقویت این نیرو خبر داد و اعلام کرد: براین اساس به روزسازی نیروهای موشکی راهبردی در چارچوب خواسته های رهبری سیاسی و مفاد پیمان کاهش تسلیحات راهبردی موسوم به استارت-3 ادامه می یابد.

وی ابراز امیدواری کرد که نیروهای موشکی راهبردی روسیه مجموعه های موشکی کاملا جدید با کلاهک های قابل تطابق با خودروهای موشکی عملیاتی دریافت کند.

وی افزود: نیروی موشک های راهبردی روسیه ساختار متعادلی خواهد داشت و برای انجام مسوولیت بازدارندگی هسته ای حفظ امنیت این کشور به تعداد بهینه ای از موشک های راهبردی مجهز خواهد شد.

وی اضافه کرد: البته شکل کنونی نیروی موشک های راهبردی روسیه، بازدارندگی راهبردی را تضمین می کند اما با توجه به برنامه بهینه سازی ساختار و ترکیب نیروهای مسلح روسیه، نیروهای موشکی راهبردی نیز آمادگی جنگی، عملیاتی و نظارتی خود را ارتقا می دهد.

مقام ارشد نظامی روس اعلام کرد که نیروهای موشکی راهبردی این کشور در زمان حاضر به 400 سامانه پرتاب موشک های بین قاره ای مجهز است.

وی ادامه داد: سهم سلاح های مدرن، تجهیزات نظامی و ویژه در نیروهای موشکی راهبردی در سال 2018 به بیش از 80 درصد می رسد.

کد خبر 242988
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز