همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین در سخنرانی سالانه خود با بیان اصول کلی طرح امنیت ملی روسیه و دیدگاه‌هایش برای اداره کشور در سال آتی (۲۰۱۴) تاکید کرد: روسیه می‌خواهد رهبر جهان باشد.

پوتین

به گزارش ایسنا، به نقل از صدای روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه پنجشنبه 21 آذر در نشست مجلس فدرال این کشور که علاوه بر اعضای مجلس، هزاران تن دیگر نیز در آن شرکت داشتند، تصریح کرد: روسیه می‌تواند به هر چالشی پاسخ دهد. سیستم‌های دفاع موشکی رسما فقط هدف دفاعی دارند اما به طور بالقوه می‌توانند بخشی از یک تهاجم استراتژیک باشند. ما اجازه نمی‌دهیم که هیچ کسی بر قدرت نظامی روسیه چیره شود. سلاح‌های پیشرفته روسیه ضامن امنیت کشور هستند. دکترین نظامی ما تضمین امنیت آتی رویسه است.

پوتین ادامه داد: توافق هسته‌ای با ایران به این معنی است که طرح دفاع موشکی آمریکا در اروپا دیگر معنایی ندارد. مساله هسته‌ای ایران حل شد اما دفاع موشکی آمریکا هم‌چنان در اروپا وجود دارد. سپر موشکی می‌تواند تمامی معاهدات درخصوص سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک و تعادل استراتژیک نیروها را تضعیف کند. راه حل نهایی برای مساله ایران تضمین امنیت برای تمامی طرف‌های منطقه از جمله اسرائیل است.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه افزود: تصمیم نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران باید تضمین کننده حقوق غیرقابل انکار ایران در توسعه صنعت انرژی هسته‌ای صلح آمیز و امنیت تمامی دولت‌های منطقه از جمله اسرائیل باشد. امسال موفقیت‌هایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران حاصل شد اما این تنها گام نخست است. لازم است که صبورانه به دنبال یافتن راهکاری گسترده‌تر به منظور تضمین حقوق حقه ایران برای توسعه صنعت انرژی هسته‌ای صلح آمیز و امنیت تمامی دولت‌های منطقه - دوست دارم بر آن تاکید کنم - تمامی دولت‌های منطقه از جمله اسرائیل باشیم.

وی درباره سوریه نیز اظهار کرد: بحران سوریه ثابت کرد سازمان ملل می‌تواند امروز نقش محوری ایفا کند. روسیه حاضر به همکاری با تمامی شرکایش در عرصه‌های بین‌المللی است. گام‌های روسیه برای حل و فصل بحران سوریه مدیریت شده و معقولانه بود و تحولات سوریه تاییدی بر امکان حل و فصل مسائل بین‌المللی در صلح و با شیوه‌های دموکراتیک است. به نظر من موفقیت مشترک این بود که براساس اصول اصلی قوانین بین‌المللی، تفاهم و صلح یک انتخاب درست انجام شد. حد اقل ما توانستیم از مداخله نظامی خارجی در سوریه و گسترش جنگ به خارج از منطقه جلوگیری کنیم. روسیه مشارکت فعال و قابل توجهی در این روند داشت.

پوتین افزود: اقدام ما قاطع بود، هیچوقت اجازه نمی دهیم منافع ما و امنیت یا امنیت جهانی به خطر بیفتد، به نظر من این شیوه‌ای است که یک قدرت عاقل و مسئول باید براساس آن عمل کند. در نتیجه ما و شرکایمان اوضاع را از جنگ به روندی دیپلماتیک و به سوی آشتی ملی سوق دادیم. رخدادهای سوریه بر نقش محوری سازمان ملل در امور سیاسی جهان تاکید کرد. تحولات سوریه و ایران نشان داد که هر مشکل بین‌المللی می توان و باید با شیوه‌های صلح آمیز و بدون اقدام نظامی حل و فصل شود. اقدام نظامی تنها شرایط را پیچیده تر می‌کند و محکومیت گسترده کشورهای جهان را نیز به دنبال دارد.

رئیس جمهوری روسیه هم‌چنین درباره تحولات اوکراین عنوان کرد: اگر اوکراینی‌ها می‌خواهند به اتحادیه اروپا بپیوندند ما حاضریم با آنها همکاری کنیم، امیدوارم مردم اوکراین بتوانند یک راه حل سیاسی برای بحران کنونی پیدا کنند.

وی هم‌چنین از اعضای پارلمان روسیه خواست صلح در این کشور را حفظ کنند. پوتین با تاکید بر لزوم حفظ صلح درون قومی در روسیه گفت: ما باید با یکدیگر با چالش‌ها روبرو شویم. باید از صلح درون قومی دفاع کنیم. باید از اتحاد جامعه خود حفاظت کنیم؛ اتحاد و تمامیت ارضی کشور روسیه.

وی در این سخنرانی سالانه که به طور سنتی عمدتا به موضوعات داخلی اختصاص دارد، افزود: افراد گستاخ و وقیح با اصلیت‌هایی از جنوب روسیه، مجریان فاسد قانون و برخی ملیت‌های روسی در حال ایجاد تنش‌های درون قومی در روسیه هستند. این تنش‌ها نه تنها از سوی افرادی با ملیت‌های خاص بلکه توسط کسانی که هیچ فرهنگی ندارند و به سنت‌ها احترامی نمی‌گذارند، رخ می‌دهد.

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: این اقدام نوعی "بی‌اخلاقی بین‌المللی" است که از سوی افرادی گستاخ و وقیح که ریشه آنها به برخی از مناطق جنوبی روسیه می‌رسد و افسران و مجریان فاسد قانون که برای مافیاهای قومی کار می‌کنند و برخی به اصطلاح روس‌های جدایی طلبی که حاضرند هر تراژدی را برای غارتگری و خون‌ریزی‌های گسترده انجام دهند، صورت می‌گیرد.

وی افزود: من از شورای حقوق بشر ریاست جمهوری و همچنین دیگر سازمان‌های حقوق بشری و مدنی می‌خواهم که فعالانه کار بر روی تدوین پیش‌نویس قانون کنترل عمومی را آغاز کنند.

کد خبر 242276
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز