چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: پدیده (زوال) خشکیدگی بلوط‌ها که تاکنون بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰هزار هکتار از رویشگاه‌های زاگرسی را فرا گرفته صدای مجلسیان را هم درآورد تا آنجا که روزگذشته، نماینده مردم اشترینان و بروجرد در مجلس گفت که اهمیت جنگل‎های بلوط کمتر از دریاچه ارومیه نیست.

به گزارش همشهری، خشکیدگی بلوط‌ها که بیش از 5سال است دامنگیر 6 میلیون هکتار رویشگاه‌های زاگرسی شده و بالغ بر یک میلیون هکتار را تخریب کرده، طی روزهای اخیر شماری از مسئولان و نمایندگان مجلس را برآن داشته است تا با هشدار دادن به پیامدهای این پدیده، مانع بروز فاجعه زیست‌محیطی در رویشگاه‌های زاگرسی شوند؛ رویشگاه‌هایی که بیش از 40درصد آب کشور را تأمین می‌کنند. «کاهش پوشش گیاهی این منطقه می‌تواند باعث کاهش آب این منطقه شود.» حفاظت از جنگل‌های زاگرسی در شرایط فعلی که مناقشه برسر آب بین استان‌های مختلف بالاگرفته است بیش از پیش مهم می‌نماید.

بهرام بیرانوند از شدت‌گرفتن این آفت در بلوط‌زارها خبر می‌دهد: «متأسفانه پدیده زوال و خشکیدگی درختان بلوط چند سالی است که جنگل‎های زاگرس را که عمدتاً بلوط هستند دچار مشکل ساخته و هر روز بر شدت آسیب آنها افزوده می‎شود.»

این نماینده مجلس که برخاسته از منطقه لرستان است آماری از ابتلای رویشگاه‌های زاگرسی منطقه انتخابی خود به‌دست می‌دهد: «تقریبا یک میلیون هکتار از این عرصه‎ها در کشور با این عارضه مواجه شده که میزان آن در استان لرستان 270هزار هکتار بوده و به‎صورت نقطه‎ای با شدت و ضعف متفاوت تمام منطقه را دربرگرفته است.»

سخنان بیرانوند از آن رو اهمیت دارد که وی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس است؛ کمیسیونی که می‌تواند با سازوکارهای قانونی زمینه مقابله با زوال بلوط‌ها را فراهم سازد. وی در گفت‌وگو با ایسنا یادآور می‌شود که این عارضه نه‌تنها بلوط‌ها بلکه سایر گونه‎های موجود در رویشگاه‌های زاگرسی را نیز با مشکل روبه‌رو کرده است. این نماینده از زوایه دیگری به رویشگاه‌های زاگرسی نگاه می‌کند؛ «پدیده خشکیدگی با توجه به اینکه حدود 25درصد آب‌شیرین کشور از کوه‎های زاگرس تأمین می‎شود حساسیت موضوع را صدچندان می‎کند.»

آنطور که بیرانوند گفته است درجلسه‌ای که اخیرا در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی برگزار شده و معاون وزیر کشاورزی هم حضور داشته، عوامل دخیل در این عارضه ازجمله سوسک چوب‎خوار و نقش ریزگردها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. نماینده مردم اشترینان و بروجرد معتقد است که مقابله با پدیده خشکیدگی نیاز به‌کار علمی بیشتری دارد: «چرا که اهمیت بلوط‌ها کمتر از دریاچه ارومیه نیست. »

 

کد خبر 242913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز